1. خانه
  2. اخبار
  3. کریم متقی: مشکل ما نرم افزار ها و ادراک موضوع است

کریم متقی: مشکل ما نرم افزار ها و ادراک موضوع است

نخستین جشنواره کار، تعاون، اشتغال چندی پیش جلسه داوری و ارزیابی خود را پشت سرگذاشت و استقبال مناسب از این جشنواره از سوی عکاسان، داوری تعداد بیش از ۵۰۰۰ قطعه فایل عکس را برای نشست ارزیابی شامل شد.
به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” این جلسه که روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه جاری در سالن اجتماعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و در جهت هرچه شفاف تر عمل کردن فعالیت این دبیرخانه به قصد ارتقای سطح اعتماد و اطمینان شرکت کنندگان، علاوه بر حضور دبیر، مدیر اجرایی، مشاور و ناظر برگزاری و اعضای گروه داوری، نمایندگان رسانه های تخصصی عکاسی کشور و کارشناسان وزارتخانه نیز حضور داشتند که گزارش تصویری این جریان بلافاصله پس از پایان فعالیت متمرکز و دقیق داوران منتشر شد.

کریم متقی: مشکل ما نرم افزار ها و ادراک موضوع است کریم متقی یکی از اعضای گروه داوران این جشنواره است که با توجه به سابقه حضور در جریان های معتبر عکاسی کشور، گفت وگویی را با دبیرخانه این جشنواره داشته که متن زیر روایت این عکاس، کارشناس و عضوی از گروه داوران نخستین جشنواره کار، تعاون، اشتغال است که از نظر می گذرد:

* دلایل استقبال عکاسان از این جشنواره را در چه عواملی می توان جست وجو کرد؟
تازگی موضوع، اعتبار تیم برگزار کننده و دبیرخانه، سرزندگی عکاسی مستند و ثبت زندگی روزمره که با تعمیم عکاسی دیجیتال صورت گرفته از دلایل استقبال از جشنواره میتواند باشد و ناپایداری و تعطیلی جشنواره های رایج که که معمولا با ظهور جشنواره های مناسبتی و نوپا رو به افول میگذارند. انباشت عکسهای آرشیوی که از روی علاقه ی عکاسان تهیه شده و معمولا بدون استفاده می مانند، برای تغذیه ی جشنواره های نوپا کاربری خود را پیدا میکنند.

* سطح عکس های رسیده به جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
به طور قطع عکس های رسیده تمام توان جامعه ی عکاسی کشور نیست اما با توجه به تازگی موضوع و محدودیت دسترسی عکاسان به موضوع، عکس ها از کیفیت متوسط رو به بالایی برخوردار بودند.

* عکس های رسیده به دبیرخانه، می تواند مستندی از وضعیت اشتغال در کشور را برای برگزارکننده روایت کند. آیا این روایت مستند می تواند به سیاست گذاری های کارشناسان وزارتخانه و برگزارکنندگان کمکی نماید؟
هشتادو چند عکس منتخب داریم و پنج هزارو اندی عکس برگزیده نشده که همه ی عکسها منابع مستندی برای مطالعه و بررسی وضعیت اشتغال در کشور است که می تواند مورد استفاده ی برگزار کننده واقع شود. برگزاری جشنواره و اهدای جوایز صرفا نشاط و انگیزه ای مضاعف برای قضیه هستند. اما دستاورد برگزارکننده بیش از این است. مخارج برگزارکننده به هیچ وجه هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. اما معمولا نهادهای برگزار کننده بایگانی قابل دسترسی برای کاربردهای مطالعاتی درست نمی کنند که در این صورت سرمایه ی گذاشته شده از بین می رود. اگر برگزار کننده بایگانی و گروه پژوهشی تخصصی تشکیل دهد می تواند از بایگانی به دست آمده استفاده ی بهینه ای را انجام دهد.

در گفتگوی پیشین ذکر کردید اگر قرار بود برای موضوع جشنواره عکاسی کنید به بازار تبریز می رفتید. برآیند شما از رویکرد عکاسان به جایگاه مشاغل و کسب و کارهای سنتی چیست؟
بله، وضعیت مشاغل موجود به طوری است که مرده یا نیمه مرده بوده و یا گاهی از رونق کاذب و مصرفی غیر ضروری می باشند. طبیعی است که برخی مشاغل بر اساس نیازهای جامعه شکل گرفته و یا از بین می روند، اما باید از بعضی از آنها حمایت های لازم انجام گیرد تا از بین نروند چرا که جزء شناسنامه های فرهنگی کشورمان در رابطه با شغل و کار به شمار می آیند. برای مثال در کشور چین شهری درست می کنند به نام کاشان، که در آنجا کپی فرش کاشان تولید می کنند و اگر از این کار که به عنوان شناسنامه ی معتبر در تولید فرش جهان است حمایت نشود به شکل طبیعی از بین خواهد رفت. در کشور ما به طور معمول از مشاغل مربوط به صنایع دستی حمایت نمی شود. در عکس های موجود آنچنان که باید و شاید به کسب و کارهای سنتی پرداخت نشده بود.

* به نظر شما آثار دریافتی دبیرخانه می تواند گواه توان کارهای علمی – صنعتی کشور ما باشد؟
به هیچ وجه! چرا که عکاسان بنا به دلایلی که باید بررسی شود مجوز ورود به کارگاه های علمی و صنعتی را ندارند و بنابراین عکس های رسیده بازتاب دهنده ی کافی از پتانسل مشاغل علمی و صنعتی کشور نبودند. اگر به دنبال بازتاب توان پیشرفت ها در کارهای علمی و صنعتی باشیم باید راهکارهایی را برای حضور عکاسان در چنین فضاهایی ارائه شود. در این رابطه وزارت کار می تواند با بهره گیری از توان بالای عکاسی کشور به این مهم دست یابد.

* شما تجربه مدیریت و برنامه ریزی و اجرایی موفقی در زمینه برگزاری جشنواره ها دارید. تعریف شما از برگزاری موفقیت یک جشنواره چیست؟
فراخوان جشنواره باید توسط داور وهم چنین شرکت کننده به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد. داور باید به مطالبات فراخوان در چارچوب گرامر عکاسی مقید باشد. چرا که برگزار کننده خواهان بیان مطالبات خود توسط زبان رسانه ی عکاسی است. بنابراین داور باید زبان رسانه را در تلفیق با خواسته های برگزار کننده مد نظر قرار دهد. زبان رسانه و زبان موضوع، زبان سومی را به وجود می آورد که به شکل طبیعی اصول و قواعد مخصوص به خود را خواهد داشت که همان زبان داوری است.

* حضور کارشناس وزارتخانه و شخص ناظر را در رابطه با استقلال رای و ثبات دیدگاه و همچنین عملکرد داوران و روابط بین ایشان را تا چه حد مفید ارزیابی می کنید؟
ارتباط مفیدی بود که داوران را در تلفیق زبان رسانه ی عکاسی با سیاست های برگزار کننده یاری می داد. البته ناگفته نماند که اگر با زبان یک رسانه آشنایی نداشته باشیم در ادراک معنا دچار مشکل خواهیم شد! پس کسانی که با زبان رسانه آشنا هستند(داوران) تعامل شان با برگزارکننده (مشاوران) به کسب نتایج مطلوب کمک خواهد کرد که توضیحات مشاوران مفید بود و هیچ وقت در صدد تحمیل نظرات خود نبودند که جای تشکر دارد.

* تا چه حد اصول حرفه ای یک داوری موفق را در این جشنواره مشاهده کردید؟
با توجه به شیوه ای که دبیرخانه اتخاذ کرده بود فرصت خوبی برای بررسی عکس ها به وجود آورده بود و با توجه به مدت زمانی که صرف داوری شد، نتیجه ی داوری مطلوب بود.
تقریبا داوران نظرات چالش برانگیزی داشتند که از ویژگی های مهم در داوری مطلوب به شمار می آید. عکس های راه یافته به مرحله ی نهایی از منطق قابل قبولی برخوردار بودند.

* در جهت بهبود روند برگزاری این جشنواره چه نکاتی را لازم می دانید؟ همچنین اگر برای شرکت کنندگان و عکاسان نکته ای را لازم می بینید بفرمایید؟
با توجه به این که موضوع دارای رویکرد ویژه ای است و عکاسان هم معمولا به مشاغل باب روز علمی و صنعتی دسترسی ندارند باید ترتیبی اتخاذ شود که عکاسان بتوانند به مشاغل مدرنی که بعد از انقلاب پیشرفت محسوسی داشتند دسترسی داشته باشند. چاپ کتاب می تواند بازتاب دهنده ی اقدام مفید برگزار کننده باشد که در غیر این صورت هزینه ها تلف شده و زحمات کشیده شده بی ثمر خواهد بود. عکاسان با موضوعی آشنا شدند که اگر جشنواره تداوم داشته باشد به شکل قطعی به نتایج مطلوبی خواهد انجامید.
اولین توصیه را برای خودم دارم و سپس هم نوعان خودم. ما در دسترسی به سخت افزار مشکلی نداریم، مشکل ما نرم افزار ها و ادراک موضوع است که مستلزم مطالعه و پژوهش است. عکاسی، دیگر عکاسی صرف با رویکرد رونوشت موضوع نیست بلکه پرداخت به موضوع با رسانه ی عکاسی است.
——————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با حسن غفاری پس از داوری “ اینجا ” کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری جلسه داوری این جشنواره ” ایـنجـا “ کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با ” حسن غفاری ” عضو گروه داوری این جشنواره “ ایـنجـا ” کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با یکی از اعضای گروه داوری این جشنواره، کریم متقی “ ایـنجـا ” کلیک کنید.
جهت مشاهده متن اطلاعیه دبیر جشنواره ملی عکس کار، تعاون، اشتغال “ ایـنجـا ” کلیک کنید.
جهت مشاهده فراخوان نخستین جشنواره ملی کار، تعاون، اشتغال و دریافت فرم شرکت در جشنواره “ ایـنجـا ” کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست