1. خانه
  2. مقالات
  3. معماری (۱)

معماری (۱)

موضوع : معماری و ابنیه
منبع مقاله : راهنمای جدید عکاسی
نویسنده : John Hedgecoe
مترجم : فرانه ساروق فراهانی

عکاسی معماری

 

از آنجایی که برای رسیدن به یک ترکیب بندی مناسب نمی توان ساختمانها را حرکت داد، مهارت عکاس معماری در این است که راهی را کشف کند که در آن ساختار بنا به شکلی جذاب و خلاقانه به نمایش درآید. عکاس معماری با استفاده بهینه از نور طبیعی متغیر و تغییر زاویه دید و زاویه دوربین می تواند به طیف وسیعی از تصاویر خیره کننده حتی از معروف ترین و پر بیننده ترین ساختمانهای دنیا دست پیدا کند . یکی از لوازم ضروری در عکاسی معماری لنزهای واید هستند، به خصوص هنگام عکاسی در فضاهای داخلی ساختمان . اگر چه این لنزها مشکلاتی مثل پرسپکتیو به دنبال خواهند داشت ، اما این مساله حلی نشدنی نیست . استفاده از لنزهای شیفت (SHIFT) یا لنزهای pc راهی برای جلوگیری از تلاقی خطوط عمودی هستند.

استفاده از لنز مناسب

لنزهای زاویه باز به عکاسی معماری ارتباط بسیار زیادی دارند . زیرا ساختمانها اغلب موضوعات بزرگی هستند و بوسیله سایر ساختمانها احاطه شده اند . اغلب باید از فاصله نزدیک از آنها عکاسی کرد و لنزهای واید این اطمینان را به وجود می آوردند که تمام ساختمان در کادر جابگیرد . با این وجود برای اینکه بالای ساختمان در کادر قرار گیرد باید به عقب کمی خم شد، نتیجه این است که خطوط عمودی در تصویر شیبدار به نظر می رسند.

خوشبختانه اکثر ساختمانهای فتوژنیک به گونه ای طراحی شده اند که از فاصله دور بتوان آنها را مشاهده کرد. قلعه ها، کلیساها و معابد به گونه ای در محیط قرار گرفته اند که بر اطراف خود احاطه دارند. علاوه بر کاربرد لنزهای واید از فاصله نزدیک یا لنزهای تله فتو از فاصله دور، سعی کنید با یافتن یک وضعیت بالاتر از سطح زمین، چه به صورت طبیعی و یا مصنوعی مانند بالکن یک هتل،مشکل همگرایی خطوط عمودی را حل کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه موقعیت دوربین از ساختمان دورتر باشد زاویه دید لنز باید کمتر باشد یعنی از لنزهای تله باید استفاده شود. فایده این کار این است که برای داشتن کل ساختمان در کادر احتیاجی به کج کردن دوربین نیست .

نکات کلیدی در انتخاب تجهیزات

برای از بین بردن کامل حالت همگرایی خطوط عمودی، استفاده از دوربینهای قطع بزرگ یا متوسط توصیه می شود . در غیر اینصورت می توانید از دوربینهای SLR ، ۳۵ میلی متری استفاده کنید که دارای لنز شیفت یا PC باشد.

صفحات ویژه فوکوس همراه با طرحهای شطرنجی می توانند برای صاف نگه داشتن دوربین و تنظیم خطوط عمودی وافقی مفید باشند. در برخی از دوربینهای دیجیتال نیز این شبکه های شطرنجی برروی صفحه منظره یاب ظاهر می شود.

طیف وسیعی از لنزها شما را قادر می سازند که بتوانید از فواصل مختلف از یک ساختمان عکاسی کنید. در فضاهای داخلی استفاده از لنزهای فیش آی (Fisheye) و یا لنزهای اولتراواید(Ultra wide) مفید است . لنزهای تله فتو نیز که فاصله کانونی آنها تا ۳۰۰ میلی متر است ( دوربینهای ۳۵ میلی متری) برای عکاسی از فواصل درو مناسب هستند.

در نهایت زمانی که نتوانستید از دوربین یا لنز برای برطرف کردن همگرایی خطوط استفاده کنید، به کار بردن یک برنامه کامپیوتری برای تصحیح عکس توصیه می گردد.

 

از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را بکنید . تا حد امکان از ساختمان فاصله بگیرید . می توانید از جاده عبور کرده یا به آن طرف رودخانه بروید در این صورت اعوجاج را به حداقل می رسانید.

 

در این تصویر برای اطمینان از حالت عمودی کامل برج از لنز شیفت استفاده شده است.

از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را بکنید . تا حد امکان از ساختمان فاصله بگیرید . می توانید از جاده عبور کرده یا به آن طرف رودخانه بروید در این صورت اعوجاج را به حداقل می رسانید.

 

 

 

 

 

 

خطوط عمودی اغلب مشکل همگرایی را به وجود می آورند. اما، در این تصویر کلیسای لیورپول خود دارای ساختاری با خطوط همگرا است بنابراین اعوجاج به وجود آمده در فاصله نزدیک قابل تشخیص نیست.

 

پیشین
عکاسی از دود
پسین
معماری (۲)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست