عنوان نمایشگاه:

جشنواره عکس ایران شناسی

نوع نمایشگاه : گروهی
تعداد قطعه : 182
در قالب عکس های: رنگی و سیاه وسفید

جشنواره عکس ایران شناسی

قاب نخست :

«در صد و هفتاد سالی که از پیدایش عکاسی در جهان می گذرد؛ سرزمین ایران به عنوان یکی از چند تمدن شگرف تاریخ بشریت هماره مورد توجه دوربین سیاحان بوده که با تورق تاریخ عکاسی ایران مستندات آن خود گویاست.
عکاسان خارجی و ایرانی مجذوب شگفتی های این سرزمین، تنوع اقلیمی اش، گوناگونی مردمانش، فرهنگ ماندگارش و طبیعت بکر آن از خزر تا خلیج همیشه فارس و دریای عمان و هزاران موضوع دیگر بوده و هستند.
برای نمونه می توانیم به آمار چاپ کتاب های عکس از ایران فقط در این دو دهه اخیر اشاره کنیم که خود نمونه ای از خروار است. به ویژه در دنیای امروز که انقلاب الکترونیک نیاز به عکس و تصویر را هزاران بار بیشتر از قبل می نماید و در دنیای مجازی و اینترنت راههای دور را نزدیک و همان دهکده کوچک جهانی را مجسم کرده است.
در این بین بنیاد ایران شناسی سالهاست با تألیف مقالات و جمع آوری اطلاعات در زمینه شناساندن ایران و خرید آثار عکاسان، آرشیو عظیمی را پایه گذاری نموده که مفید فایده ایران پژوهان در سراسر جهان قرار گرفته است.
اخیراً و در سال 1389 این بنیاد ایران شناسی عزم خود را برای برگزاری اولین جشنواره عكس ایران شناسی جزم کرد. فراخوان این جشنواره در نیمه دوم سال گذشته با سه موضوع: فرهنگ و مردم، اقلیم و جغرافیا و معماری ایران زمین از سوی بنیاد ایران شناسی منتشر شد. به دلیل تنوع فرهنگی مردم ایران زمین تعداد عكس های ارسالی برای بخش اول تعداد 2867 قطعه بود و از نظر كیفی نیز سطح بهتری نسبت به دو بخش دیگر را دارا بود، در بخش اقلیم و جغرافیا تعداد 3710 قطعه عكس و در بخش معماری نیز تعداد 3769 قطعه عكس به دفتر دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.
بخش ویژه ای هم در فراخوان با عنوان « عكس هایی با قدمت بیش از 50 سال » گنجانده شده بود كه گروه داوری با احترام به ارسال کنندگان به دلیل پایین بودن كیفیت آثار، این بخش را حذف كردو اما هیأت داوران اولین جشنواره عکس ایران شناسی مراتب قدردانی خود را از استقبال گرم تمامی عکاسان هنرمند شرکت کننده اعلام داشته و در همین راستا از توجه و زحمات برگزارکنندگان جشنواره نیز به سبب برگزاری شایسته آن تشکر فراوان می نماید.
در عین حال این هیأت از میان 10414 قطعه عكس ارسالی تعداد 183 قطعه عكس را برای نمایش و چاپ در كتاب جشنواره برگزیده و در مرحله نهایی هم از هر بخش ده عكس را بعنوان عكس های برتر انتخاب نمود كه جوایز آنها یكسان خواهد بود. سخن آخر اینكه چون قدم اول است؛ نمی تواند خالی از اشكال باشد در تداوم است كه می توان كاستی ها را رفع كرد.
باشد تا در هر دوره جشنواره پربارتر برگزار شود.

فرهنگ و مردم ایران زمین
اقلیم و جغرافیای ایران زمین
معماری ایران زمین
جشنواره ملی عکس تعاون
نخستین نمایشگاه صنعت اسب
مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست