1. خانه
  2. اخبار
  3. انتشار فراخوان سومین جشنواره تجسمی فجر

انتشار فراخوان سومین جشنواره تجسمی فجر

فراخوان سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر که قرار است در هفت رشته نقاشی، پوستر، سفال و سرامیک، نگارگری، خوشنویسی و عکاسی برگزار شود، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جشنواره در هفت رشته نقاشی، پوستر، سفال و سرامیک، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی و کاریکاتور با موضوع آزاد، دو رشته جنبی (هنر خیالی نگاری و هنر جدید) و همایش علمی ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ماه امسال برگزار می شود.

 تکنیک و موضوع آثار در رشته نقاشی آزاد است. هر هنرمند می‌تواند حداکثر تصویر(عکس و یا پرینت رنگی) پنج اثر خود را در قطع A4 و با کیفیت مطلوب برای انتخاب اولیه ارائه کند. آخرین مهلت ارسال تا ۳۰ آذر ماه ۱۳۸۹است.

در رشته پوستر، آثار‌ ارسالی باید دارای مضامین فرهنگی (ادبیات، فیلم، تئاتر، موسیقی، تجسمی، جشنواره، بزرگداشت و…)، اجتماعی و یا مذهبی(اعیاد، سوگواره‌ها و … ) باشد. هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۵ اثر پوستر به همراه CD حاوی آثار با فرمت Tiff-CMYK و با کیفیت ۳۰۰ dpi به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.  آخرین مهلت ارسال آثار ۵ دی 1389 است.

در رشته سفال و سرامیک، تکنیک و موضوع آثار آزاد است. اندازه اثر حجمی حداکثر ۱۲۰ سانتی متر مکعب و در نقش برجسته حداکثر یک ضلع cm 150 باشد. هر هنرمند می‌تواند حداکثر، تصویر سه اثر خود را در مسابقه شرکت دهد. آثار پتینه شده و رنگهای غیرکوره‌ای پذیرفته نمی‌شود. اثر ارائه شده باید در حداقل ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته شده باشد. آثار تکثیری(ارائه شده در بازار) و کپی‌برداری از آثار دیگران پذیرفته نمی‌شود. پرینت آثار باید از چند زوایه مناسب تهیه و با کیفیت مطلوب و در قطع A4 تهیه شده و جهت بررسی و انتخاب اولیه به دبیرخانه ارسال و یا تحویل شود. آخرین مهلت ارسال تصاویر آثار ۳۰ آذرماه 1389 است.

رشته نگارگری در سه گرایش نقاشی ایرانی (نگارگری)، ‌تذهیب وگل‌مرغ برگزار می‌شود. استفاده از رنگهای گواش، آبرنگ و اکریلیک و طلا در گرایشهای یاد شده قابل قبول است. اندازه و موضوع آثار آزاد است. هر هنرمند می‌تواند حداکثر، تصویر سه اثر خود را در هر یک از گرایشها در جشنواره شرکت دهد.

تصاویر آثار باید در قطع A3 و با کیفیت مطلوب به همراه فایل رایانه‌ای با کیفیت مناسب (که جزئیات اثر کاملا مشخص باشد) برای بررسی و انتخاب اولیه ارائه شود و الزاماً پرینت جزیی (دیتیل) از تصویر اثر نیز در قطع A4 ضمیمه باشد. در گرایش تذهیب فقط آثاری پذیرفته می‌شود که در رنگ‌آمیزی آنها از طلای اصل استفاده شده باشد. تاریخ خلق اثر طی یکسال اخیر باشد. آثار راه‌یافته به نمایشگاه الزاماً باید با قاب ارایه شود. آخرین مهلت ارسال تصاویر آثار ۳۰ آذرماه ۱۳۸۹است.

 در رشته خوشنویسی موضوع(متن) آثار آزاد است. در این دوره از جشنواره، خوشنویسی در سه گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق وخط نقاشی و با تکنیک آزاد برگزار می‌شود. (گرایش‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق در هر دوره ثابت هستند و سایر گرایشهای تخصصی این رشته به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.)

حداکثر اندازه یک ضلع اثر باید  150 سانتی‌متر باشد. هر هنرمند می‌تواند حداکثر پرینت تصاویر سه اثر خود را در هر یک از گرایشها در مسابقه شرکت دهد. ترکیب‌بند‌یهای تقلیدی صرف و کپی‌برداری از آثار استادان پذیرفته نمی‌شود. تصاویر آثار باید در قطع A4 و با کیفیت مطلوب برای بررسی و انتخاب اولیه ارائه شود. آثار راه یافته به نمایشگاه الزاماً باید با قاب ارائه شود. آثار راه یافته در گرایش خط‌نقاشی باید با چارچوب مناسب ارائه شود. آخرین مهلت ارسال تصاویر آثار ۳۰ آذر ماه ۱۳۸۹است.

موضوع این دوره رشته عکاسی، عکاسی مستند با عنوان ایران‌شناسی( بناهای تاریخی، طبیعت، اقوام و …) در نظر گرفته شده است. آثار می‌توانند به صورت فتوشیمی (آنالوگ)، دیجیتال، سیاه و سفید و یا رنگی عرضه شده و اندازه عرض عکسهای ارسالی ۲۰ سانتی‌متر باشد. هر هنرمند می‌تواند ۷ قطعه عکس خود را در مسابقه شرکت دهد. عکسها‌ نباید با برنامه‌های رایانه‌ای دستکاری شده باشد.

علاوه بر ارسال تصاویر، یک CD حاوی عکسهای مورد نظر با دو فرمت tiff (برای چاپ نمایشگاهی) و jpg (برای انتخاب و برررسی اولیه) و با عرض حداکثر ۳۰ سانتی‌متر، با دقت dpi 300 به دبیرخانه ارسال و یا تحویل شود. فایل عک‌سهای خود را روی CD بدین ترتیب شماره‌گذاری نمایید. (شماره تصویر + نام + نام‌خانوادگی)، به عنوان مثال (Tehrani Ali 01 ، روی CD نام، نا‌م‌خانوادگی، شماره کد ثبت نام و تلفن خود را بنویسید. آخرین مهلت ارسال آثار ۵ دی‌ماه ۱۳۸۹است.

رشته کاریکاتور در دو گرایش کارتون موضوعی و کاریکاتور چهره برگزار می‌شود. هر هنرمند می‌تواند ۵ اثر خود را در جشنواره شرکت دهد. آثار ارسالی باید به صورت اصل اثر در قطع حداقل A4 و حداکثر A3 و یا به صورت فایل دیجیتال در فرمت Tiff و با کیفیت ۳۰۰ dpi در قطع A4 باشند. بدیهی است در صورت ارسال فایل دیجیتال، ضمیمه نمودن پرینت از اثر که به امضاء هنرمند رسیده باشد، ضرورت دارد.

 شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را از طریق اینترنت و پست الکترونیکی هم ارائه نمایند. آثار ارائه شده در جشنواره گذشته پذیرفته نمی‌شود.آثار عودت داده نمی‌شوند و ثبت‌نام از طریق سایت تخصصی irancartoon.com هم امکان‌پذیر است.
آخرین مهلت ارسال آثار در این بخش 5 دی ماه ۱۳۸۹ است.

بخش هم‌اندیشی این دوره جشنواره نیز با تأکید بر خلاقیت و نوآوری در هنرهای تجسمی معاصر ایران (پس از انقلاب اسلامی، میزبان و منتشرکننده پژوهشهای صاحب‌نظران در موضوعات مرتبط با محورهای هم‌اندیشی در قالب سخنرانی و ارایه مقاله علمی است.

محورهای همایش شامل بررسی تحولات و چالشهای پیش‌روی هنر معاصر در ایران، تحلیل و بررسی آثار برجسته و ارزشمند هنری و هنرمندان معاصر ایران، چگونگی ایجاد و گسترش خلاقیت و نوآوری در هنر، بررسی زمینه‌های احیاء ارز‌شهای والای هنر ایرانی و اسلامی در هنر معاصر ایران، آسیب‌شناسی هنر معاصر ایران بر مبنای تحلیل و توجه به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های هنر در ایران است.

 مقالات ارسالی ‌باید برای شرکت در این همایش تدوین و قبلاً در جایی منتشر و ارایه نشده باشد. نوشتارها بایستی در قالب مقاله علمی ـ پژوهشی تنظیم و ارسال شود. زبان مقالات برای همایش سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر فارسی و انگلیسی با رعایت شیوه نوشتاری زبان مربوطه است.

‌ مقالات باید شامل چکیده، کلیدواژه، مقدمه، متن و نتیجه‌گیری بوده و مرتبط با یکی از محورهای همایش تنظیم شده باشد. (ضروری است مقالات فارسی علاوه بر چکیده فارسی، چکیده انگلیسی نیز داشته باشد). مقالات در محیط word حروف‌چینی شده و تصاویر مربوط با کیفیت dpi 300 و در قطع A4 ومرتبط با موضوع مقاله باشد.

 هر شرکت‌کننده می‌تواند تنها یک مقاله را با ذکر ارتباط آن با یکی از محورهای پنجگانه برای همایش ارسال کند. مقالاتی که بیش از یک نویسنده دارند، در ابتدا نام نویسنده اصلی به عنوان نویسنده مسئول و سپس نام دیگر نویسندگان به ترتیب اولویت در زیر نام نویسنده اصلی درج شود.

 هنرمندان،پژوهشگران و علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را تا مهلت اعلام شده در هر رشته به دبیر خانه جشنواره واقع در خیابان کارگر شمالی ـ روبروی پارک لاله،‌ کوچه شهید صدوقی، پلاک ۱۷، کدپستی: ۴۱۴-۱۴۱۸۵ ارسال کنند و یا باتلفن: ۶۶۹۴۶۹۱۰ و پست الکترونیکی: info@ivafe تماس بگیرند و یا به پایگاه الکترونیکی www.ivafestival.ir مراجعه کنند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست