1. خانه
  2. اخبار
  3. انتقاد عکاس پرتره مشهور امام از ثبت این عکس به نام محمود کلاری

انتقاد عکاس پرتره مشهور امام از ثبت این عکس به نام محمود کلاری

علی کاوه، عکاس پرتره مشهور امام خمینی که بر روی اسکناس‌های ایرانی چاپ شده از ثبت این عکس در سایت کوربیس به نام "محمود کلاری " انتقاد کرد.

وی با ارسال نمابری به خبر گزاری فارس در این باره نوشته است: اخیراً در سایت کوربیس (Corbis) مشاهده شده است که تصویر مشهور و رسمی حضرت امام خمینی (ره) – که سالها زینت‌بخش اسکناس‌های رایج کشور بوده است – به نام آقای محمود کلاری ثبت شده و به آژانس عکاسی سیگما مربوط دانسته شده و از تاریخ ۱۳ جولای ۱۹۸۲ از سوی فرد نامبرده با رزولوشن‌های متفاوت به فروش رسیده است (و می‌رسد). همچنین آقای محمود کلاری به مناسبت چهاردهمین سالگرد خانه عکاسان ایران (۲۷/۶/۱۳۸۷ الی ۳۰/۷/۱۳۸۷) تصویر حضرت امام با عکاسان در جماران را که متعلق به اینجانب – علی کاوه – می‌باشد، از آن خود دانسته و ادعای مالکیت آن را نموده‌اند! در این زمینه به تذکر چند نکته بسنده می‌نمایم:
۱. در نامه جناب آقای عبدالناصر همتی (معاون سیاسی وقت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران) خطاب به مدیرعامل وقت این سازمان در تاریخ ۲۲/۷/۱۳۶۷ به شماره ۳۴۲۲ خ م چنین آمده است: «با توجه به اختیارات مدیرعامل و با توجه به تجربه مفید و عملکرد مطلوب آقای کاوه در به تصویر کشیدن سیمای رهبری معظم انقلاب بویژه تصویر مبارک حضرت امام و نیز رشادت‌های رزمندگان کفرستیز اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس و مراسم مختلف خبری خواهشمند است دستور فرمایید…..».
۲. در نامه‌ اداره حقوقی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۷ شماره ۶۰۱۲/۴/۸۷ و نیز به تاریخ ۳/۵/۱۳۷۳ شماره ۱۷۲-۷۳ درباره تصویر مزبور تصریح شده است: «این عکس به تعداد ۳۶ فریم به شماره ثبت ۲۹۳۷ در آرشیو واحد عکاسی اداره کل تولید سیما موجود است و در تاریخ خرداد ۱۳۶۱ توسط آقای علی کاوه – عکاس وقت سازمان – عکاسی گردیده خواهشمند است مرابت جهت پیگیری حقوقی از سوی سازمان و ادعای خسارت از آژانس سیگما و محمود کلاری اعلام نموده و از این طریق برای سازمان و عکاس مربوط احقاق حق نمایید.»
۳. اینجانب طی سال‌ها در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های متعدد (چه نشریات و چه صداوسیما) مکرر به تصویر مورد بحث اشاره کرده‌ام و آن را از افتخارات هنری خود شمرده‌ام، اما هیچگاه با اعتراضی مواجه نشده‌ام و کسی (من جمله آقای محمود کلاری) ادعا نکرده‌اند که تصویر مربوطه از کسی جز بنده است تا اینکه اخیراً‌در سایت مورد اشاره به این موضوع روبرو شدم.
۴. هرچند با فقدان قوانین مربوط به مالکیت معنوی (کپی رایت)، وقوع چنین حوادثی دور از انتظار نیست اما توقع از فردی چون آقای محمود کلاری این است که در رعایت حقوق هنرمندان و بویژه همکاران خود پیشگام باشند تا عکاسان تازه کار و جوان با اقتدا به ایشان، ضمن پاسداری از حقوق هم‌صنفان خویش، در انجام فعالیت‌های هنری با شور و اشتیاق بیشتری وارد عرصه شوند. بدین وسیله ضمن اعتراض به آقای محمود کلاری، خواهان جبران خسارت‌های مادی و معنوی پیش‌آمده هستم.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست