موضوع : آشنایی با لنزها
منبع مقاله: راهنمای جدید عکاسی
مترجم: حشمت السادات نبوی
نویسنده : John Hedgecoe
گستره لنزها
اگر چه همه دوربینها قادر به عکسبرداری از اکثر سوژهها هستند ، در واقع برخی از موضوع ها را تنها با انواع خاصی از دوربین ها و لوازم جانبی آنها می توان عکسبرداری کرد. مسأله مهمتری که باید به آن اشاره کرد، طیف گستردهی لنزهایی است که برای دوربین ها ارائه گردیده است.
اگرچه لنزهای سا ده که به صورت توکار در داخل دوربین قرار گرفتهاند، برای گرفتن عکس از اکثر موضوع های خانوادگی مناسب هستند، اما با این لنزها نمی توان از مسابقه های ورزشی توپ دار و یا سرعتی، پرندههای وحشی، پروانهها و بسیاری از موضوع های دیگر عکسبرداری کرد. بدین ترتیب در هنگام انتخاب یک دوربین مناسب، باید به طور دقیق تصمیم بگیرید که قصد تهیه عکس از چه موضوع هایی را دارید، زیرا این امر در انتخاب دوربین، نقش بسزایی دارد.
انتخاب لنز
اکثر دوربین ها دارای لنزهای زوم توکار هستند، اما دامنهی فاصلهی کانونی این لنزها در مدلهای مختلف، بسیار متفاوت است. هر چقدر دامنه فواصل کانونی لنز دوربین، بیشتر باشد، می توان به راحتی از موضوع های بیشتری عکسبرداری کرد. برای دستیابی به دامنهی وسیعتری از فواصل کانونی، دوربینی را انتخاب کنید که دارای لنزهای قابل تعویض باشد، بدین ترتیب هر زمانی که بخواهید از موضوعی جدید عکسبرداری کنید، می توانید با تعویض لنز به راحتی دوربین خود را جهت عکاسی از هر موضوعی ارتقا ببخشید.
ورزش و حیاتوحش
اکثر عکاسان ورزشی، لنزهای۳۰۰ میلی متری را به عنوان یکی از اساسیترین ابزار کار خود، به حساب میآورند، اما این فاصلهی کانونی در دوربینهای جیبی دارای زوم و دوربین های قطع متوسط وجود ندارد و باید بیشتر از میان دوربین های SLR 35 میلیمتری، SLR دیجیتال و یا هیبرید دیجیتال انتخاب کرد.
هنگام عکاسی از ورزش هایی مانند: بیسبال، موجسواری و یا سوارکاری احتمالاً به فاصلهی کانونی بیشتری نیاز است، درحالیکه برای سایر ورزشها مانند: اسکیت از لنزهای کوتاهتری هم می توان استفاده کرد.
هنگام عکاسی از حیات وحش، اغلب به لنزهای ۲۰۰ میلیمتری و یا بیشتر نیاز است. البته این مسأله به طور خاص به موجودات ترسو همانند: پرندهها ویا پستانداران خطرناک که موضوع مورد نظر عکاسی شما هستند نیز مرتبط می شود.
مناظر و معماری
برای عکاسی از برخی موضوع ها، وجود لنز وایدانگل از اهمیت بسیاری برخوردار است. اکثر دوربینهای جیبی دارای لنزهای ۳۵ میلیمتری هستند و این بیشترین میزان واید آنها است، لذا با این لنزها نمیتوان از فاصلهی نزدیک از نماهای داخلی و یا ساختمانهای بزرگ عکاسی کرد و یا تمام یک منظره را درون یک فریم گنجاند.
لنزهای ماکرو
در برخی کاربردهای لنزها، فاصله کانونی اهمیت چندانی ندارد، بلکه میزان نزدیکی فاصله لنز تا موضوع اهمیت دارد. اگر به طور مثال بخواهید از یک حشره مثل: شبپره و یا یک تمبرپستی طوری عکس بگیرید که تصویر، تمام کادر را پرکند، برای دستیابی به جزئی ترین بخش موضوع، باید توانست از کمترین فاصله ممکن به موضوع نزدیک شد، فوکوس و سپس عکاسی کرد.
برخی از انواع دوربین ها مانند سیستمهای SLR، دارای لنزهای ماکرو و لوازم جانبی عکاسی ماکرو می باشند ولی سایر دوربین ها فاقد چنین امکانی هستند.
موضوع های روزمره
از اکثر موضوع ها می توان با فواصل کانونی متداول در اغلب دوربین ها نظیر فواصل کانونی موجود در لنزهای ثابت، عکاسی کرد. لنز وایدانگل(زاویه باز) ۳۵ میلیمتری که برای گرفتن این تصویر به کار رفته، تقریباً در تمامی دوربینهای جیبی وجود دارد. |
|
عکاسی داخلی |
|
عکاسی پرتره(چهره) |
|
عکاسی حیات وحش |
|
عکاسی ورزشی |
|
برای عکاسی از برخی موضوع ها به یک لنز کاملاً پرقدرت نیاز است. برای عکاسی از این صحنهی موجسواری، که دریا، اجازه نزدیک شدن به موضوع را نمی دهد، وجود یک لنز ۶۰۰ میلیمتری برای دستیابی به جزئی ترین قسمت های مورد نظر موضوع، ضروری است. |
|
کلوزآﭖ(نمای نزدیک) |
|
همخوانی موضوع با فاصلهی کانونی
این جدول ضمن ارائهی کاربردهای رایج فواصل کانونی مختلف لنزها، دامنهی لنزهای موجود، برای هر نوع دوربین را به طور تقریبی نشان می دهد. البته در برخی مدل های دوربین ها، این دامنه محدودتر می شود.
فواصل کانونی ارائه شده در این قسمت متناسب با فرمت فیلم ۳۵ میلی متری است، در حالیکه فاصلهی کانونی حقیقی به محدودهای که هر دوربین در آن تصویر را بوجود می آورد، بستگی خواهد داشت.
فاصله کانونی |
کاربردهای اصلی |
دوربینهای |
دوربینهای |
دوربینهای |
دوربینهای |
دوربینهای |
دوربینهای |
دوربینهای قطع متوسط |
۲۰ میلی متر |
معماری، مناظر، نماهای داخلی |
خیر |
خیر |
خیر |
خیر |
بله |
بله |
بله |
۲۸ میلی متر |
معماری، مناظر، نماهای داخلی |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
۳۵ میلی متر |
ﭘرترههای دستجمعی، |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
۱۰۰ میلی متر |
ﭘرترههای سروشانه، |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
۲۰۰ میلی متر |
ﭘرترههای مخفیانه (بی اطلاع موضوع)، جزئیات معماری |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
بله |
۳۰۰ میلی متر |
حیات وحش، ورزش |
خیر |
خیر |
بله |
بله |
بله |
بله |
خیر |
۴۰۰ میلی متر |
حیات وحش، ورزش |
خیر |
خیر |
خیر |
خیر |
بله |
بله |
خیر |
۶۰۰ میلی متر |
حیات وحش، ورزش |
خیر |
خیر |
خیر |
خیر |
بله |
بله |
خیر |
۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
ممنونم از مطالبتون. مخصوصا اطلاعاتی که در خصوص کارایی هر کدوم از لنزها برای اهداف مختلف عکاسی گفتین. من خودم از لنزهای تله در عکاسی پرتره هم استفاده میکنم و این کار خیلی برام جواب میده.
در خصوص آموزش های لنز من به همه عزیزان شناخت کامل لنزها و تسلط روی اون ها رو پیشنهاد میکنم و در همین خصوص دوره های آموزشی مختلفی توی نت قرار گرفته، … امیدوارم از آموزش های عکاسی در هر جایی بیشترین استفاده رو ببرین.