1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان نمایشگاهی در تجلیل از « عکاس لحظات ناب انقلاب» برپا می کنند

عکاسان نمایشگاهی در تجلیل از « عکاس لحظات ناب انقلاب» برپا می کنند


جزییات نمایشگاه «تجلیل از عکاس لحظات ناب انقلاب» ـ استاد حسین پرتوی ـ در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تشریح شد.
در این نشست که امروز در بنیاد فرهنگی روایت فتح انجام گرفت، مهدی سروری مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس هدف از تشکیل جلسه را تجلیل از جمیع عکاسانی دانست که در عرصه انقلاب و دفاع مقدس آنچه می بایست را به انجام رسانده اند و امروز ما آنچه که شایسته است در شان آنان انجام شود، از یاد رفته و شاید که قلم و نگاه خبرنگاران و عکاسان با تلنگری این یادآوری را در اذهان داشته باشد.
 
در ادامه این نشست خبری محمدحسین حیدری، سرپرست انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به زمینه‌ها‌ی شکل‌گیری نمایشگاه تجلیل از استاد پرتوی و ضرورت برپایی آن، گفت: تاریخ هرکشوری چراغ فروزان برای آیندگان آن کشور و پلی برای ادامه‌ی مسیر است. اما دراین میان همواره فراز‌ونشیب‌های کشور به قدری زیاد است که کار از دست‌ تاریخ‌نگاران خارج می‌شود و نیاز است تا افراد دیگری هم اتفاقات و رخدادهای جوامع را مستند کنند.
او ادامه داد: درعرضه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی یکی از موثرترین اسناد موجود برای پیشبرد، عکس بیعت همافرمان با امام (ره) بود که درآن سال‌های خفقان، حسین پرتوی برای ثبت آن خطرات زیادی را به جان خرید و باوجود تکذیب این عکس از سوی رژیم پهلوی، اما در آن زمان به‌دستور امام (ره) طی دوشماره‌ی مختلف در روزنامه به چاپ رسید و در پیشبرد جریان انقلاب نقش مهمی داشت.
 
حیدری درادامه‌ی سخنانش اضافه کرد: اگر تمام آثار تاثیر‌گذار حسین پرتوی را کنار بگذاریم و تنها عکس تجدید بیعت همافران با امام خمینی (ره) را مدنظر قرار دهیم، باز هم می‌توانیم به تاثیر‌گذاری هنر این عکاس منحصر‌به فرد بپردازیم، درحالی که متاسفانه این روزها خالق این اثر جاویدانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و یادی از او نمی‌شود.
او تصریح کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برحسب وظیفه‌ای که بردوش دارد، در راستای یک حرکت خودجوش زمینه‌های برپایی این نمایشگاه و بزرگداشت حسین پرتوی را فراهم کرد تا نشان و منزلت این عکاس را پاس بدارد.
 
داریوش عسگری دبیر و مسوول نمایشگاه «تجلیل از عکاس لحظات ناب انقلاب» نیز درادامه این نشست خبری عنوان کرد: عبدالحسین پرتوی عکاسی منحصر‌به فرد است که عکس‌هایی به یادماندنی را خلق کرده است، اما متاسفانه این روزها از وضعیت جسمی نامناسبی برخوردار است و آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرارنگرفته است و مثل همیشه عکاسان مظلوم واقع شده است.
او ادامه داد: به‌همین منظور هم انجمن عکاسان انقلاب ودفاع مقدس باحضور افرادی که دغدغه‌ی حسین پرتوی و آثار او را دارند، هزینه‌ی فروش آثار این نمایشگاه را به نفع این عکاس اختصاص می‌دهند.
 
عسگری با اشاره به اهداف برپایی این نمایشگاه، یادآور شد: تمامی عکاسان متقاضی می‌توانند سه عکس مناسب با اهداف نمایشگاه را برای ارائه‌ و فروش به دبیرخانه‌ انجمن ارائه دهند. تا از میان آنها یک تا سه عکس برای حضور در نمایشگاه و فروش عرضه شود و با این حرکت خودجوش به انسجام و اتحاد عکاسان برای حل مشکلات همکاری هم‌صنف بپردازیم.
عسگری ادامه داد: عکاسان همواره به‌دنبال ثبت تصویر‌ هستند و هیچ‌گاه به دنبال بهره‌گیری از عکس‌هایشان نیستند و به‌همین دلیل هم‌چنان عکاسان معتبر و درعین حال گمنامی وجود دارند که عکس‌هایشان شناخته شده‌اند
ولی ما تنها از خاطرات آنها سخن می‌گوییم و هیچ‌کدام جویای احوال خود این عکاسان و بهره‌گیری از تجارب ارزنده‌ی آنها نیستیم.
دبیر نمایشگاه در ادامه درباره‌ی زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: طی فراخوانی که بین جامعه‌ی عکاسان منتشر کردیم، تمام عکاسان برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند و دبیرخانه‌ی نمایشگاه هم چند فضا را برای برگزاری نمایشگاه کاندید کرده‌ است ولی به‌دلیل ترافیک برنامه‌ گالری‌های تهران، منتظر انتخاب محل قطعی برگزاری نمایشگاه و به تبع آن زمان برپایی نمایشگاه هستیم.
 
حیدری هم اضافه کرد: این نمایشگاه حرکتی برای بزرگداشت مقام پرتوی عکاس است و ماهم قصد داریم تا با این اقدام و از طریق فروش آثار انتخاب‌شده برای نمایشگاه به همراهی حسین پرتوی و خانواده‌اش برویم و وظیفه‌ی خود را دراین شرایط انجام دهیم. هرچند که متاسفانه درچنین مواقعی سازمان‌ها و نهادهای دولتی از وظیفه‌ی خود غافل می‌شوند، درحالی که نیاز به یک عزم ملی دولتی و سازمان برای تجلیل از پرتوی و امسال اوست و امیدواریم که دراین نمایشگاه، سازمان‌های مرتبط به خرید این آثار اقدام کنند و بخشی از بودجه مصوب خود را برای فعالیت هنری اختصاص دهند.
 
براساس فراخوان منتشر شده از سوی دبیرخانه این مسابقه شرکت تمامی عکاسان دراین نمایشگاه آزاد است و هرعکاس حداکثر می‌تواند سه قطعه عکس متناسب با اهداف موردنظر و به‌صورت فایل و یا چاپ در اندازه‌ی ۲۰*۳۰ سانتی‌متر را به دبیرخانه با نشانی: تهران، سهروردی شمالی، هویزه غربی، شماره ۱۲۲ ارسال نماید.
شماره های تماس با دبیرخانه
۴۰-۸۸۵۳۰۰۳۸

می باشد.
مهدی سروری آغازگر این نشست، با تقدیر از صبر و تلاش ارزشمند همسر این عکاس مهربان و متعهد که پشتوانه ی موثری برای دیروز و امروز او بوده و است، به این جلسه خاتمه داد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست