1. خانه
  2. اخبار
  3. عکس‌هایی از حالت اشباح‌گونه طبیعت

عکس‌هایی از حالت اشباح‌گونه طبیعت

عکس‌هایی از حالت اشباح‌گونه طبیعت

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

یک عکاس مجموعه‌ای از عکس‌های خود از طبیعت را که به‌دلیل فرم خاص‌شان حالتی اشباح‌گونه دارند، به‌نمایش گذاشته است.

پویان مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی برگزاری نمایشگاه «سوی پنهان حضور» اظهار کرد: گالری «محسن» یک فضای اصلی دارد که از هفته‌ی پیش، عکس‌های مهرداد افسری در آن به‌نمایش درآمده است. در کنار این بخش، یک فضای جنبی هم در گالری با عنوان «میم پاتوق» در نظر گرفته شده که عکس‌های عکاسان جوانی که اسم و رسم آنچنانی ندارند، آنجا روی دیوار می‌رود.

او توضیح داد: این مجموعه شامل ۱۳ عکس در ابعاد ۱۴*۲۱ سانتی‌متر و با موضوع کلی طبیعت است. البته هدف من از گرفتن این عکس‌ها، ارائه‌ی طبیعت به آن صورتی نبود که همه می‌بینند. در این عکس‌ها، زوایای دیگری از فضا و مکان به مخاطب نشان داده می‌شود و آنچه در افتتاحیه شاهد آن بودم موید این بود که مخاطبان هم از این اتفاق راضی هستند.

این عکاس درباره‌ی اقلیم منطقه‌ای که از آن عکاسی کرده است، گفت: عکس‌های این مجموعه از منطقه‌ای در جنوب استان تهران گرفته شده و حاصل یک بازه‌ی زمانی دو تا سه ماهه است. همان‌طور که از عنوان نمایشگاه هم مشخص است، آن حضور و نیرویی که در طبیعت وجود دارد، مد نظر من بوده است. سنگ‌ها، درخت‌ها و تمام آنچه در عکس‌ها دیده می‌شود، فراتر از حالت طبیعی‌شان هستند.

مطیعی ادامه داد: اگر ما ۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کردیم و تا این حد زندگی‌مان مدرن نشده بود، می‌توانستیم این انرژی‌ها و نیروها را بهتر احساس کنیم، اما در حال حاضر زندگی شهری این امکان را از ما گرفته است.

این عکاس همچنین بیان کرد: فکر می‌کنم توانسته‌ام با فرم خاصی که در این عکس‌ها هست، اشباح‌گونگی سنگ‌های آن منطقه را به مخاطب القا کنم. سنگ‌هایی که در اثر فرسایش و تماس با باد، باران و آفتاب شکل‌های خاصی پیدا کرده‌اند.

 

نمایشگاه «سوی پنهان حضور»

مطیعی در متن معرفی نمایشگاهش نیز نوشته است: «در جهان پیرامون من – انسان شهرنشین – مناظر یکنواخت و کسل‌کننده شهری تنها چشم‌اندازی است که از دنیا نصیبم شده است و گاهی بخت یارم بوده و در بستر طبیعت بکر قرار گرفته‌ام، اشباح شگفت‌انگیزی را در کنار خود احساس کرده‌ام. نوعی حضور ورای آنچه که حضور دارد، هستی نه آنچنان که هست و از پیش می‌شناختمش.

گونه‌ای درک و دریافت، همچنین ملغمه‌ای از احساسات وهم‌انگیز و نیز هیجان هنگام ثبت این تصاویر در این اقلیم خاص همراهم بوده است. کوتاه آن‌که عکس‌های این مجموع طبیعت است به روایت اشباح خودساخته‌اش. اشباحی که سرسختانه حضور خود را در دل سنگ‌ها تثبیت کرده‌اند.»

پویان مطیعی متولد ۱۳۵۸ است و از سال ۱۳۸۵ عکاسی را دنبال می‌کند. او این هنر را به‌صورت تجربی و با حضور در کلاس‌های مهرداد افسری آموخته است. عکس‌های مطیعی تا کنون در چندین جشنواره برگزیده شده‌اند. «سوی پنهان حضور» نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند به‌شمار می‌رود.

این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ماه (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در «میم پاتوق» گالری «محسن» به نشانی خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، شماره ۴۲ میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

نمایشگاه «سوی پنهان حضور»

 

نمایشگاه «سوی پنهان حضور»
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست