1. خانه
  2. اخبار
  3. مهرداد اسکویی و حکایت عکس‌های منتشر نشده‌اش از سمندریان

مهرداد اسکویی و حکایت عکس‌های منتشر نشده‌اش از سمندریان

» سرویس: فرهنگی و هنری – سینما و تئاتر

مهرداد اسکویی که چند سال قبل، مجموعه‌ای عکس از زنده‌یاد حمید سمندریان تهیه کرده بود بعد از درگذشت این هنرمند، گفت: در مدتی که در خدمت ایشان بودم، صحبتهای بسیار فوق‌العاده‌ای داشتند و از آشنایی نزدیک با ایشان بسیار خوشحال شدم.

این هنرمند مستندساز که ۱۰ سال پیش برای تهیه‌ی عکس از این هنرمند به دیدار سمندریان رفته بود با یادآوری تجربه برخوردش با حمید سمندریان به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: روز پنجشنبه که خبر درگذشت آقای سمندریان را شنیدم بسیار شوکه شدم. برایم اتفاق عجیبی بود چرا که دقیقا ۱۰ سال پیش در چنین روزی به دیدن ایشان رفته بودم و از ایشان که در آموزشگاه‌شان حضور داشتند عکاسی کردم.

وی اضافه کرد: قرار بود این عکس‌ها همراه با عکس‌های ۴۹ هنرمند دیگر در جلد دوم مجموعه پرتره «یاد و نگاه» (عکاسی از چهره‌های برجسته اهالی فرهنگ و هنر ایران) منتشر شود.

اسکویی با به یاد آوردن خاطره‌اش از این دیدار ادامه داد: ایشان اصرار داشت حتما یکی از پرتره‌ها در سالن تمرین آموزشگاهشان تهیه شود. استاد سمندریان خیلی به گرمی با من برخورد کردند از پروژه‌ام پرسیدند و من کتاب اولم را به ایشان نشان دادم. آقای سمندریان گفتند تهیه این تصاویر برای تاریخ فرهنگ و هنر مملکت ما خیلی مهم است و روز ۲۲ تیر که نگاتیوهای تصاویر ایشان را می‌دیدم خاطره آن روز در ذهنم زنده شد.

این کارگردان با اظهار تاسف از درگذشت حمید سمندریان او را یکی از ستون‌های هنر مملکت دانست که از دستش داده‌ایم.

سازنده مستند «دماغ به سبک ایرانی» یادآور شد: آقای سمندریان جزو معدود تحصیل‌کردگان خارج از کشور بود که هنر آن سوی مرز‌ها را با درهم‌آمیزی با تفکر ایرانی به جوانان ایرانی انتقال داد.

وی ادامه داد: از بسیاری افراد شنیدم که می‌گفتند یتیم شدیم و پدر تئاتر ایران را از دست دادیم. هنرمندی که چهره‌های جوان و مستعد بسیاری را به جامعه ما معرفی کرد و با این کار از طریق تقویت تئاتر که زیربنای فرهنگ و هنر هر کشوری است به رشد و توسعه دیگر هنرها هم کمک کرد.

این مستندساز اظهار امیدواری کرد: درباره مشاهیر بزرگ کشورمان، چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی و … فیلم‌های مستندی بسازیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر امروز هم به این چهره‌ها بپردازیم باز هم دیر است. چهره‌هایی که جان، عمر و انرژی‌شان را برای پایداری این ملک گذاشته‌اند و ما باید به ثبت زندگی و تجربه آن‌ها همت کنیم.

مهرداد اسکویی گفت: در مدتی که خدمت آقای سمندریان بودم صحبت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای داشتند. مهم‌ترین درس‌های زندگی‌ام را در آن سال‌ها گرفتم. سالهایی که صرف عکاسی از چهره‌های بزرگ فرهنگی و هنری کشورمان کردم. صحبت‌های آن بزرگان برای من بسیار راهگشا بود. گویا هر یک کلیدی به من می‌دادند که دریچه جدیدی را به رویم باز می‌کرد و در آن سال‌ها انگیزه بسیار بالایی گرفتم.

به گزارش ایسنا، جلد اول کتاب «یاد و نگاه» سال ۷۹ از سوی انتشارات «یساولی» منتشر شد اما دو جلد بعدی آن دیگر منتشر نشد.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست