1. خانه
  2. اخبار
  3. نمایشگاه « بره های ایرانی » در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه « بره های ایرانی » در موزه عکسخانه شهر

یکصد وشصت وچهارمین دوره از سلسله نمایشگاه های عکس در موزه عکسخانه شهر از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه جاری به نمایش عکس هایی از حسن غفاری با عنوان " بره های ایرانی " اختصاص یافته است.
غفاری متولد سال ۱۳۴۸ از شهرستان بویراحمد است و در شاخه عکاسی مستند اجتماعی فعالیت دارد. وی در این نمایشگاه تعداد ۵۰ قطعه عکس رنگی در اندازه ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر و ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر ارایه کرده است.

نمایشگاه « بره های ایرانی » در موزه عکسخانه شهر در قاب ابتدای این نمایشگاه سه ویژگی بارز عکس های ارایه شده در این نمایشگاه چنین بیان شده است:
۱. وجه غالب بسیاری از عکس ها در به تصویر کشیدن سازگاری یا ناسازگاری میان فرهنگ و طبیعت است.
این ویژگی بیانگر بینش جهان نگر اوست.
۲. وقتی انسان ایرانی سوژه ی عکس های اوست، در مرز میان سنت و تجدد برخورد یا گفت و گوی این دو را به تصویر می کشد. بسیاری از عکس های او رویاروییِ آخرین بازماندگان سنت با نمادهای خواسته یا ناخواسته ی تجدد را طرح می کنند. این ویژگی نگاه ملی نگر عکاس را برجسته می سازد.
۳. دل مشغولیِ عمده ی او ثبت و ماندگار کردن زاد و زِند و مُرد عشایر ایران است.این برجسته ترین ویژگی اوست به نحوی که می توان حسن غفاری را یکی از پرکارترین عکاسان شبان رمه گی و ایلات و عشایر ایران دانست. نگاه منطقه ای و بومی در آثار او به خوبی آشکار است.

حسن غفاری در گفتگو با " پایگاه عکس چیلیک " پیرامون موضوع نمایشگاه اظهار داشت: من تمام دوران رشد و تکامل تولد تا کودکی و جوانی را در منطقه عشایری بوده ام و این حضور اسباب شناخت هرچه کامل تر این گروه اجتماعی را برای ام داشته است. این موضوع باعث شده که در نگاه به عشایر هرچه دقیق تر کنکاش کنم و این بار موضوع بره های ایرانی را که مجموع گوسفند، بز و میش را دربرمی گیرد در تمام شئون اعتقادی و زندگی و کوچ عشایری مورد بررسی و نمایش قرار داده ام.
حسن غفاری که دانش آموخته کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر است، رساله ی دانشگاهیِ کارشناسی عکاسی خود را نیز با عنوان: عکاسان و عشایر ایران به راهنمایی مرحوم کاوه گلستان و سرکار خانم پروین طایی به نتیجه رسانده و در سالهای بعد چندین نمایشگاه از جمله: ایل بویراحمد، یک نگاه از درون در سال ۱۳۷۹، پای خسته، صورت خندان در سال ۱۳۸۳، معیشت چند هزار ساله در سال ۱۳۸۵، زن و مرد عشایر دوش به دوش در سال ۱۳۸۷ با چشم اندازهای متفاوت، اما پیرامون یک سوژه ی واحد یعنی ایلات و عشایر ایران برگزار کرده است.

علاقه مندان می توانند تا پایان روز سه شنبه ۱۱ بهمن ماه سال جاری در روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷، پنج شنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۳ (بجز جمعه‌ها و ایام تعطیل) از این نمایشگاه دیدن کنند.
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز واقع شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست