1. خانه
  2. اخبار
  3. نمایشگاه « در برابر چشمهایت » در نگارخانه شماره ۶

نمایشگاه « در برابر چشمهایت » در نگارخانه شماره ۶

نمایشگاهی از مجموعه آثار عکس با موضوع پرتره‌های زنان ایرانی در دوران پس از کشف حجاب، حد فاصل سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ هجری شمسی با عنوان " در برابر چشم‌هایت " در نگارخانه شماره شش در حال نمایش است.

" در برابر چشمهایت " بخشی از پژوهش های تصویری پریسا دمندان به شمار می رود که دربرگیرنده ۲۱ قطعه عکس سیاه سفید در اندازه ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر و ۵۰ در ۶۰ سانتیمتر ارایه شده است.
از نکات قابل تامل در این نمایشگاه، پوستر موفق نمایشگاه است که در آن آمده است: بازدید از این نمایشگاه برای آقایان آزاد نیست.
پریسا دمندان متولد سال ۱۳۴۶ و دانش آموخته رشته عکاسی از دانشگاه تهران است که با عنوان عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی مشغول به فعالیت است. دستاورد اولین دوره فعالیت های وی به عنوان عکاس مستند، از جمله: پرتره ها، انسان و کار، معدنچیان معدن سرب نخلک، با حاشیه نشینان خلیج، تصاویری از زن ایرانی، زندان جوانان تهران، بشاگرددر چند نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.

نمایشگاه « در برابر چشمهایت » در نگارخانه شماره 6

شناسایی و جمع آوری آرشیو های عکس عکاسان قدیمی اصفهان (۱۳۷۹ – 1370)، ساماندهی مجموعه عکس های ارنست هولستر، مهندس تلگراف و عکاس آلمانی، موجود در مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی تهران و ایجاد بانک دیجیتالی اطلاعات تصویری(۱۳۷۸)، خاکبرداری و جمع آوری آرشیوهای عکس استودیو های ویران شده شهر بم پس از زلزله (۱۳۸۵-۱۳۸۲)، پروژه آزمایشی کتابخانه بریتانیا، آرشیوهای در خطر ایران(۱۳۸۳) و ساماندهی مجموعه عکس ها و ایجاد بانک دیجیتالی اطلاعات تصویری و اسناد شاعر نامی ایران، احمد شاملو (۱۳۸۷)، توسط او به انجام رسیده است.
نتیجه این تحقیقات، به صورت مقاله، نمایشگاه، فیلم و کتاب (چهره نگاران اصفهان، هزار جلوه ی زندگی، Portrait Photographs from Isfahan و ترجمه کتاب های شیوه ی دیگری برای گفتن، اثر جان برجر و یک دم نور، پلارویدهای تارکوفسکی، در داخل و خارج ایران ارائه شده است.

" پریسا دمندان " در بروشور و قاب اول این نمایشگاه آورده است:
نمایشگاهی که اینک پیش ‌رو دارید، در واقع بخشی از نتایج حاصل از تحقیق در زمینه سیر تحول عکاسی، بخصوص عکاسی پرتره‌نگار در شهر اصفهان است که در سال ۱۳۷۰ توسط نگارنده، آغاز و طی مدت ده سال به‌تدریج و با کار پراکنده کامل شده است.
هدف این تحقیق، بررسی ریشه‌های ورود عکاسی به اصفهان و تحولات تاریخی آن، شناسایی عکاسان پیشگام و پرتره‌نگاران استودیویی و نیز جستجو برای یافتن آرشیوهای عکس استودیویی و دیگر آثار پراکنده عکاسان اصفهانی بوده است.
پرتره‌نگاری‌های زنانه یافت‌شده در این گنجینه‌های گرانبها، شاید یکی از با‌ارزش‌ترین و منحصربه‌فردترین نمونه‌های موجود هستند و حاوی اطلاعاتی ارزشمند در رابطه با چهره‌ی اجتماعی یک دوران انتقالی بوده و اسناد مهمی برای مطالعه و تحقیق در زمینه علوم اجتماعی محسوب می‌شوند.
به‌علاوه، نقش آن‌ها در زیبایی‌شناسی تصویری و تاریخ عکاسی هنری کشورمان غیر‌قابل‌انکار است و حفظ و نگهداری و ارائه‌ی بایسته‌ی آن‌ها به آیندگان و به‌خصوص زنان ایرانی، نیازمند توجه و حمایت مسئولان فعال در زمینه‌ی امور فرهنگی بانوان است.

لازم به یادآوری است که از پریسا دمندان، دو کتاب با عناوین: موزه ی کاغذی (یادمان های تصویری احمد شاملو) و “Out of the Ruins, Bam Photography Rescue Project” آماده انتشار است.

علاقمندان می توانند تا پایان روز سه شنبه، سوم خرداد ماه همه روزه به جز پنجشنبه ها، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.
نگارخانه شماره ۶ در تهران، خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۶، طبقه همکف واقع شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست