1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه دانشجویی عکس «کلاژهای کوبیستی» در زاهدان

نمایشگاه دانشجویی عکس «کلاژهای کوبیستی» در زاهدان

نمایشگاه دانشجویی عکس «کلاژهای کوبیستی» از آثار پایان دوره آموزشی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در نگارخانه دانشکده هنر و معماری زاهدان برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در این رویداد نمایشگاهی ۲۲ تن از دانشجویان دکتر محمد حسن پور با ارایه آثارشان نگاهی نو در فنون عرضه، ارایه و نمایش عکس را تجربه کردند.

دکتر محمد حسن پور در تشریح این دوره و بیان اطلاعت مربوط به این پژوهش تصویری دانشجویی اظهار داشت:
فتوکولاژ در سه مرحله، نحوه دید و نگاه دانشجویان به موضوعات خود را دگرگون کرد:
مرحله نخست، در مواجهه آنها با موضوع بود که می بایست تعداد زیادی عکس از سوژه خود ثبت می کردند؛
مرحله دوم، چیدمان دیجیتالی عکس ها در فتوشاپ بود که عملاً و آرام آرام از تکه های خرد شده سوژه، یک کلیت جدید و بسیار متفاوت از بازنمایی واقگرانه آن ایجاد می نمود.
و در مرحله سوم: چاپ عکسها و تکه چسبانی انها روی مقوا که خود یک فرایند طولانی و دشوار آما بسیار آموزنده بود.

فتوکلاژ، کیفیتی مکالمه گون و نگاهی چندوجهی را به جای نقطه دید ثابت و تک بعدی و از منظری نظری، دُگم و صُلب جایگزین می کند. دیوید هاکنی David Hockney هنرمندی است که از این تکنیک بسیار در ساخت آثار عکاسی بهره برده است. او فتوکلاژ را با نگاه انتزاعی و نه واقعی مقایسه می کند و نتیجه می گیرد که هرگاه از نگاهی با نقطه ی دید ثابت در عکاسی دور شدیم، «همه چیز جالب تر می شود و ناگهان جهان جای بهتری برای نگریستن می شود.»

«هاکنی» درباره ی چگونگی خلقِ فتوکلاژهایش چنین می‌گوید:
انتزاع چیست؟ ما همواره به این پرسش باز می گردیم. فکر می کنم علتش آن باشد که ظهور “هنر انتزاعی” مستقیماً به این باورمان ربط دارد که عکاسی شیوه‌ی واقع‌گرایانه، راستین و صادق ترسیم و تصویر است. اما همان لحظه ای که فکر می کنید عکس می تواند به شکل متفاوتی گرفته شود، و می تواند دستکاری شود، آن گاه همه مسائل مربوط به نقطه دید یا منظر ثابت از بین می رود. اگر منظرهِ عرضه شده در عکسی ثابت نباشد، همه چیز جالب تر خواهد شد. ناگهان جهان جای بهتری برای نگریستن می شود و حتی شروع می کنیم به تردید درباره‌ی آن چه که می بینیم. چیزی که هم اکنون برایم هیجان انگیز و جذاب است این است که چنین مسائلی… همیشه طوری است که عده ای اندک در ابتدا متوجه آن می شوند و به همین خاطر هم، وقتی شروع کردم به عکاسی کردن به شیوه ای متفاوت، به کارم حملات زیادی شد. مردم می گفتند، دارد وقتش را تلف می کند! چه کار می کند؟! چرا نقاشی نمی کشد؟ من توجهی نکردم، نمی توانستم توجه کنم. اگر از هر کاری که مشغول انجام دادنش هستید چیزی هم یاد می گیرید، کارتان را به این دلیل که یکی بگوید هنر نیست، رها نمی کنید و کنار نمی گذارید. من هیچ اهمیتی نمی دادم که کارم هنر هست یا نیست؛ صرفاً، پرداختن به آن برایم جذاب و هیجان انگیز بود.

اسامی دانشجویان صاحب اثر در نمایشگاه عکس کولاژهای کوبیستی عبارت است از:
فاطمه اوکاتی، یگانه بزی، عارفه خمبری، محمدرضا جهانتیغ، محدثه ریاحی، مهدیه ریکی، نادیا سارانی، سمیه شفیقی، هنگامه طالبی، فائزه عارفیان، محدثه کلنگی خواه، ریحانه میری، هدیه نارویی، زهرا نیکرو، راضیه ریگی، نرگس سالاری، فائزه شیبانی مقدم،، نرجس عارف، فاطمه عباسی، فاطمه زهرا ابراهیمی، یگانه ظهری و هانیه موسوی

نمایشگاه دانشجویی عکس «کلاژهای کوبیستی» در زاهدان/دکتر محمد حسن پورفتوکلاژ، تکنیکِ تکه چسبانیِ عکس هایی است که در کنار هم موضوعی واحد را شکل می دهند: این که از یک مصداق و ابژه ی واحد، به جای یک عکس از یک نقطه ی دید مشخص، چندین عکس با تغییر اندک و یا کلیِ زاویه دید گرفته و آن ها را درکنار یکدیگر قرار دهیم. این، موضوع پروژه ای بود که در ترم گذشته، دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان به راهنمای دکتر محمد حسن پور، دوماه را برای یادگیری و انجام کار، وقت گذاشتند. سرانجام، نمایشگاه عکس پایان ترم در محل نگارخانه دانشکده برگزار شد.
این نمایشگاه کلاژهای کوبیستی از بناها و محوطه های تاریخی و گردشگری زاهدان عکسبرداری شد و در اجرای آن، هر یک از دانشجویان، ضمن آشنایی اولیه با نحوه کار با دوربین (موبایل و دی اس ال آر) برای عکاسی کوبیستی، چگونگی چندوجهی دیدن سوژه های خود، نیز عکسبرداری گسسته به جای عکسبرداری یکپارچه از موضوع را آموختند. تعداد عکس های به کار رفته در هر اثر بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ قطعه عکس متغیر است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «ابهام»
پسین
نمایشگاه عکس «در آغوش حرم» در کرمان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست