1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برگزیده « صدای رسا » در سودان به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برگزیده « صدای رسا » در سودان به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با روز ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۹، یاسویوشی چیبا / Yasuyoshi Chiba عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه موفق شد جایزه عکسِ سال مسابقه عکس مطبوعاتی جهان / World Press Photo را برای عکسی با عنوان صدای رسا / Straight Voice از آن خود کند.

این عکس مرد جوانی را در خاموشی شهر خارطوم نشان می دهد که چهره اش با نور موبایل تظاهرکنندگان روشن شده است. او در حال خواندن شعری اعتراضی است.

یاسویوشی چیبا، که به مدت ۱۰ روز در سودان به عکاسی مشغول بود، می گوید:
«هر شب در شهر پرسه می زدیم، هیچ کس به جز نیروهای امنیتی در خیابان ها نبود، این تنها اعتراضی بود که توانستیم پیدا کنیم.»

در ۱۹ ژوئن، چیبا متوجه شد که جلسه ای توسط جنبش دموکراسی خواهی در یکی از مناطق مسکونی شهر برگزار خواهد شد.
 «وقتی رسیدیم همه جا تاریک بود. نه نور بود و نه برق. مردم برای روشنایی خیابان ها از چراغ اتومبیل ها استفاده می کردند. آنها در حال جمع آوری سنگ و کلوخ برای ایجاد سنگر بودند. جو متشنجی بود.»

بدون چراغ قوه، راه رفتن در خیابان برای چیبا دشوار بود، اما سرانجام، او حلقه بزرگی از جمعیت معترضین را که در گوشه ای جمع شده بودند دید. افراد از هر سنی آنجا بودند. آنها گِرد جوانی که در حال شعر خوانی بود حلقه زده بودند. چهره آن جوان فقط با نور تلفن های همراه روشن شده بود. معترضین با سر دادن شعارهایی خواستار حکومتی غیر نظامی بودند.

چیبا می گوید: «وقتی همکارم توضیح داد که آنها شعر می خوانند، متعجب شدم. آنان از شعر، پیشینه فرهنگی خود، برای اعتراض استفاده
 می کردند و این زیبا بود.»




یاسویوشی چیبادر مورد عکس برگزیده اش می گوید: 
«با قطع برق همه چیز در تاریکی مطلق فرورفته بود. ناگهان مردم شروع به دست زدن کردند و گوشی تلفن های همراه خود را بالا آوردند تا چهره مرد جوانی که در میانه میدان در حال خواندن یک شعر اعتراضی بود را روشن کنند. میان نفس‌گیری‌هایش همه فریاد می‌زدند thawra که واژه‌ای انقلابی در زبان عربی است. حالت چهره‌ی او و صدایش مرا تحت تأثیر قرار می‌داد. یک لحظه هم صبر نکردم. دوربین را بالا آوردم و آن لحظه را ثبت کردم. این لحظه تنها اعتراض گروهیِ مسالمت‌آمیزی بود که در مدت اقامتم در سودان با آن مواجه شدم. اتحاد و همبستگی شکست‌ناپذیر آنها را چون آتشی زیر خاکستر حس می‌کردم.»


 چیبا در جایی دیگری می گوید: «این معتبرترین جایزه برای عکاسان خبری است و من از اینکه به جمع برگزیدگان این جایزه پیوستم خوشحالم. همچنین از اینکه می توانم از مردم سودان که هنوز در تلاش برای دستیابی به یک دموکراسی واقعی هستند، حمایت کنم بسیار خوشحالم. ابتدا در حیرت بودم که چگونه می توانم عکس بگیرم. بعد دیدم مردم از تلفن های همراه خود استفاده می کنند و همین باعث شد که این عکس جو سینمایی بیشتری به خود گیرد. این عکس نشان داد که شور و اشتیاق هنوز درون مردم زنده است و من بخشی از آن را احساس کردم. من اراده قوی مردم را آنجا دیدم، اراده و خواستی که با خشونت نمی توان آن را از بین برد. من خوشحالم که شانس حضور در آن جا را داشتم.»

فیل چتویوند / Phil Chetwynd ، مدیر اخبار جهانی خبرگزاری فرانسه می گوید: 
«خبرگزاری فرانسه خوشحال است که دوباره این جایزه معتبر را به دست آورد. کار قابل توجه چیبا گواه استعداد، شهامت، سخت کوشی و حرفه ای بودن او است. این جایزه تعهد مداوم خبرگزاری فرانسه به گزارش های خبری از مکان های چالش برانگیز مانند سودان را نشان می دهد و ادای احترامی است به شبکه بی نظیر عکاسان ما در آفریقا…»
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی

————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نیمی از ظرفیت نمایشگاه عکس «به رسم شکر» تکمیل شد
پسین
یادداشت : مارک ریبو، فرانسوی آرام

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست