1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برتر بخش اخبار روز وردپرس فتو ۲۰۲۱ به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برتر بخش اخبار روز وردپرس فتو ۲۰۲۱ به ثبت رسید

در_چنین_روزی ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ ایولین هاکستین/ Evelyn Hockstein عکاس امریکایی عکسی را برای روزنامه واشنگتن پست ثبت کرد که نامزد عکسِ سال مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/world press photo 2021 شد، و جایزه نخست بخش اخبار روز را از آن خود کرد.

مرد و زنی بر سر حذف بنای “یاد بود آزادی بردگان” واقع در پارک لینکلن، شهر واشنگتن دی سی، ایالات متحده با هم اختلاف نظر دارند.
در این بنای یادبود آبراهام لینکلن، اعلامیه آزادی را در یک دست گرفته و دست دیگرش بر سر مردی سیاه پوست است که تکه پارچه ای برتن در دارد و در مقابل پاهای او زانوزده است.
منتقدان معتقدند که این مجسمه حالتی حاکمانه دارد و سیاه پوستان آمریکایی را تحقیرآمیز تصویر کرده و نقشی که سیاه پوستان در آزادی خود بازی کرده اند نادیده گرفته است.


کسانی که مخالف حذف این بنای یادبود هستند می گویند این تصویری مثبت از آزاد شدن مردم از قید بردگی است و حذف چنین بناهای تاریخی می تواند به معنی پاک شدن تاریخ باشد. تلاش برای برداشتن مجسمه در حالی انجام شد که موجی از تماس ها برای سرنگونی بناهای یادبود ژنرال های کنفدراسیون در سراسر کشور صورت گرفت، اقدامی که عمدتاً مورد استقبال فعالان جنبش “جان سیاهان اهمیت دارد” Black Lives Matter (BLM) ) قرار گرفت، چراکه آنها، کنفدراسیون و دیگر بناهای یادبود را یادآور یک تاریخ ظالمانه می دانند. آنها خواستار تعریفی صادقانه تر از تاریخ آمریکا هستند. مقامات قبل از تظاهرات، موانعی را در اطراف بنای “یادبود آزادی” نصب کرده بودند. ساکنان، نقطه نظرات خود را به صورت یادداشت هایی برروی این موانع و حصارها قرار دادند. در ۲۵ ژوئن حدود ۱۰۰ نفر در محل بنای یادبود گرد هم آمده و در مورد معنای آن بحث کردند. در فوریه ۲۰۲۱، الئونور هولمز نورتون، نماینده مجلس، مجدداً لایحه ای را به کنگره آمریکا در رابطه با حذف مجسمه و انتقال آن به یک موزه، ارائه داد. به دنبال این اتفاقات، این تندیس را که از سال ۱۸۷۹ در پارک لینکلن نصب شده بود برداشتند.
داستانِ تصویری عکسِ هاکستین یک مسئله مهم روز را بیان می کند و نقش مطبوعات آزاد و عکس در تغییر جامعه را یادآور می شود.

ایولین هاکستین نماینده زنان فتوژورنالیست واشنگتن می باشد و در بیش از ۷۰ کشور جهان برای واشنگتن پست، نیویورک تایمز، هلسینگین سانومات و دیگر روزنامه ها کار کرده تا جنگ داخلی، ناآرامی های سیاسی، بحران های بشردوستانه و بلایای طبیعی را پوشش تصویری دهد.
کارهای عمده هاکستین در ایالات متحده شامل تظاهرات نئو نازی ها در شارلوتسویل، اعتراضات زندگی سیاه پوستان در واشنگتن دی سی، مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، حقوق تولید مثل برای زنان و حمله به کاپیتول در سال ۲۰۲۱ است.
او برنده دو جایزه بین المللی عکس سال شده است، از جمله جایزه اول برای پوشش اخبار عمومی در سال ۲۰۲۰، بهترین روزنامه نگاری برای اخبار بین المللی NPPA ، و نامزد دو جایزه پولیتزر شد.

ترجمه و تنظیم: مریم خداوردی

————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت : مارک ریبو، فرانسوی آرام
پسین
یادداشت: شرحی بر عکس « تونل اعتراض » عکاسان خبری

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست