1. خانه
  2. اخبار
  3. کتاب « نشانه شناسی عکاسی » ترجمه مهدی مقیم نژاد

کتاب « نشانه شناسی عکاسی » ترجمه مهدی مقیم نژاد

 مهدی مقیم نژاد، عکاس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است و این روزها، رویدادها و جریانهای عکاسی کشور، حضور فعالانه تری را ازاین هنرمند مشاهده می نماید.

ایشان تاکنون بیش از پنجاه مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در زمینه مباحث نظری عکاسی، فلسفه هنر و هنرهای معاصر به چاپ رسانده و هم اینک در حال به پایان رساندن رساله دکترای پژوهش هنر خود با عنوان "بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی در نقد عکس" می باشد.

مهدی مقیم نژاد مترجم کتابی با عنوان نشانه شناسی عکاسی اثر گوران سونسون است که به تازگی به مجموع کتاب های تخصصی مباحث هنر به ویژه عکاسی پیوسته است.
کتاب نشانه شناسی عکاسی بخش سوم از گزارش چهارم پروژه ی مفصل او بنام معانی بصری در جامعه اطلاعاتی است که به شکل مستقل به عکاسی اختصاص دارد.

سونسون در این کتاب از میان وجوه گوناگون نشانه شناختی عکس بر خصلت نمایه ای آن متمرکز شده و به شکلی موشکافانه توسعه ی نظری این مقوله را در نشانه شناسی معاصر به نقد می گذارد.

این کتاب،بجز پیشگفتارمترجم و مقدمه ی نویسنده،ازسه فصل اصلی تشکیل شده است.

در فصل اول این کتاب که نگرش های نشانه شناختی درباره ویژگی عکاسانه نام دارد پس از ذکر تاریخچه ی کوتاهی از نشانه شناسی عکاسی، شاخصه ی آن و بطور ویژه مبحث خصلت نمایه ای دررسالات ژان ماری فلوچ، فیلیپ دوبوآ، ژان ماری شفر و رنه لیندکن به بحث گذاشته می شود.
در فصل دوم به یاری همین مفاهیم، لایه ی شمایلی و تجسمی عکسی از هانری کارتیه برسون، و دو عکس دیگر از من ری و فلورنس هنری مورد تحلیل قرار می گیرد.

فصل سوم با عنوان پاره ای ملاحظات در باب عکاسی و پسامدرنیته به بحث خصلت نمایه ای در آثار هنرمندان پسامدرن اختصاص دارد و دیدگاه های روزالین کراوس در این رابطه به پرسش کشیده می شود. در ادامه نیز پی نوشت هایی از نویسنده و مترجم آمده است که برای روشن تر شدن پاره ای مفاهیم مورد بحث کتاب است. این کتاب با بخش های کتابنامه، واژه نامه و نمایه به پایان می رسد.

گوران سونسون،بطور همزمان رساله ی دکترای خود را دردو زمینه ی زبان شناسی عمومی، زیر نظر پروفسوربرتیل مالمبرگ در دانشگاه لوند سوئد، و نشانه شناسی، زیر نظر ا.جی.گریماس در مرکز آموزش عالی علوم اجتماعی پاریس به پایان رساند. اویکی از بنیان گذاران انجمن جهانی نشانه شناسی بصری و یکی از نشانه شناسان فعال دهه های اخیر در حوزه ی نشانه شناسی تصویر است.

در صفحه شناسنامه این کتاب آمده است:
نشانه شناسی عکاسی (در جستجوی نمایه)/ نویسنده: گوران سونسون/ مترجم:سیدمهدی مقیم نژاد/ ناشر:نشرعلم/ نوبت و تاریخ چاپ:اول-۱۳۸۷/ تعداد صفحات:۲۷۲صفحه/ تیراژ:۱۶۵۰جلد/ قیمت:۴۴۵۰تومان
" پایگاه عکس چیلیک " با هدف معرفی و نشر تالیفات عکاسان و عکاسی کشور، تهیه کتاب را برای عکاسان و علاقمندان دارای عضویت در این پایگاه آسان کرده و با مشارکت در تهیه آثار، طرح ارسال فراگیر کتاب های عکاسی را به اجرا گذاشته است.
علاقمندان به تهیه تالیفات عکاسی می توانند جهت مشاهده فهرست نمونه کتاب های موجود در این پایگاه از بخش نمایشگاهی واقع در دفتر مرکزی " پایگاه عکس چیلیک "  در تهران، دیدار و سایر کتاب های مورد نظر خود را از طریق این طرح و دفتر این پایگاه تهیه نمایند.
سایر متقاضیان ساکن شهرستان نیز جهت تهیه کتاب می توانند درخواست خود را در " ایـنـجـا " مطرح نمایند

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست