1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارشی از دبیرخانه مسابقه عکاسی «ادیان توحیدی»

گزارشی از دبیرخانه مسابقه عکاسی «ادیان توحیدی»

از ابتدای خلقت همواره نور هدایت الهی در دستان پیامبران توحیدی و روشنایی بخش راه انسان ها بوده است.
میراث داران تعالیم و آموزه ها و دستورات پیامبران نیز برای نیل به سعادت و رسیدن به مقام محمود و منزلت انسانی، به این ریسمان محکم چنگ زده و راه رستگاری را در پیش گرفتند اما تردیدی نیست که انسان گرفتار آمده در تنگنای زندگی پر هیاهو و آرامش گم کرده امروز، بیش از هر زمانی نیازمند بازخوانی و توجه به دستورات ادیان الهی و برشمردن باورهای مشترک و اصیل انسانی است.

باورها و اعتقاداتی که ریشه در فطرت و نهاد پاک بشر داشته و در قالب آموزه ها و سیره پیامبران توحیدی و کتب مقدس الهی به آیین ها، ‌رسوم و باورهایی در زندگی فردی و اجتماعی پیروان ادیان ابراهیمی مبدل شده است که با عمل به آنها، ایشان را به مسیر تکامل و وارستگی، حیات طیب،‌ صلح،‌ آرامش و نجات رهنمون می سازد و در این مسیر به ویژه هنرهای تجسمی به مثابه ظرفیتی غنی در تبیین آموزه های انبیا، ‌کاربرد عمیق و معناداری داشته به نحوی که سهم عمده گنجینه گرانبهای هنر بشری در برگیرنده آثاری با چنین مضامینی است.

در این میان کشور پهناور ایران نگینی درخشان در تاریخ ادیان به شمار می آید.
کشوری که در طول تاریخ تمدن ساز خود انسانهایی موحد را پرورانده و بر اساس مستندات، ‌ایرانیان جزو اولین اقوام موحد به شماره می آیند.
قومی که همواره تاریخ آیین یکتا پرستی را تبعیت و ترویج کرده اند.

از اینرو سومین جایزه جهانی ادیان توحیدی در گستره ملی با مضامینی از قبیل: موضوع های برگرفته از دستورات و تعالیم پیامبران الهی در اقوام ایرانی برگزار گردید.
آئین ها،‌ رسوم،‌ سنت ها، مناسک و مراسم مذهبی،‌ عبادت، نیایش، رفتارها،‌ باورها و نشانه های دینی و نمود آنها در زندگی فردی و اجتماعی روزمره ایرانیان، صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در کنار هم، بافت های شهری و روستایی و معماری مذهبی، همگی از موضوعاتی بود که برای این مسابقه فراخوان شد.

شروع اطلاع رسانی برای مسابقه از اول آبان ماه ۱۳۸۷ از طریق ارسال فراخوان و چاپ در نشریات و رسانه های تخصصی هنر و عکاسی و دیگر رسانه های گروهی انجام گرفت، به گونه ای که دبیرخانه اجرایی یکی از گسترده ترین اطلاع رسانی ها را در این حوزه به انجام رساند.
در خاتمه مهلت اعلام شده، قریب به ۶۰۰۰ قطعه اثر از ۵۹۳ هنرمند عکاس به دبیرخانه واصل شد.
در ۲۹ خرداد ماه ۱۳۸۸ آقایان: سیمون آیوازیان، سیف اله صمدیان، اسعد نقشبندی، محمد مهدی رحیمیان و مجتبی آقایی انتخاب آثار را برای نمایشگاه به انجام رساندند که در نهایت ۸۷ قطعه عکس از ۶۲ عکاس را انتخاب و از بین آنها نیز ۳۴ قطعه عکس از ۲۰ عکاس به عنوان عکس های برگزیده انتخاب شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مراسم اهدای جوایز و اعلام اسامی برگزیدگان در مهر ماه ۱۳۸۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار خواهد شد.

بدیهی است که آثار این نمایشگاه را نمی توان جامعیتی از ظرفیتهای موضوعی نمایشگاه در کشور قلمداد کرد، بلکه گزیده ای است از آثار دریافت شده، از اینرو امید می رود که با استمرار این فعالیت بتوان آثار در خورتری را به منصه ظهور رساند و با برنامه ریزی ها و تامین اعتبارات لازم آن را در گستره جهانی به اجرا درآورد.

مسابقه عکاسی ایران، سرزمین ادیان توحیدی
تهران، ۲۱ آبان ۱۳۸۷ تا ۳ مهر ۱۳۸۸
موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
موزه عکسخانه شهر

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست