1. خانه
  2. اخبار
  3. آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر رضوی اجرای عمومی می‌شوند

آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر رضوی اجرای عمومی می‌شوند

مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی شامگاه دوشنبه ۲۷ مهرماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط پرویز کرمی مشاور اجرایی وزیر قرائت شد و سپس محمد خزایی دبیر جشنواره هفتم تئاتر رضوی نیز یادداشتی را برای آغاز این دوره از جشنواره قرائت کرد. در ادامه با حضور محمدهادی ایازی مشاور شهردار تهران، محمدهادی منبتی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سیامک زمردی مطلق برگزیدگان بخش پوستر جشنواره هفتم تئاتر رضوی معرفی شدند.

در این بخش مرتضی اتابکی و کمال کچوییان رتبه‌های سوم و دوم را از آن خود کردند و رتبه اول به زهره کرمی اهدا شد. در بخش مسابقه عکس هم امیر امیری و ابراهیم سیسان رتبه‌های سوم و دوم را دریافت کردند و رتبه اول به آزاده میرزایی رسید. در ادامه مراسم گروه لیله‌القدر به اجرای زنده تواشیح پرداخت.

در این بخش از مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی با حضور پرویز کرمی، حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی و نصراله قادری رییس کانون ملی منتقدان تئاتر برگزیدگان بخش مسابقه تولید متون معرفی شدند. وحید کیارسی،‌ باقر سروش، عدالت فرزانه،‌ مهدی نصیری و امیر دژاکام برگزیدگان این بخش بودند.

محمود زنده‌نام، مجید رجبی‌معمار،محمدحسین صوفی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو و داود رشیدی

در ادامه پارسایی حمایت شهرداری از برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به عنوان یکی از بخش‌های جنبی جشنواره بزرگ فرهنگی هنری امام رضا (ع) ارزشمند دانست زیرا باعث حرفه‌ای شدن این جشنواره شد زیرا کمتر کسی توجه جدی به این رویداد بزرگ و تأثیرگذار داشت.

وی با اشاره به خلا‌ء تولیدات متنوع در گذشته گفت: در گذشته بخش فرهنگی مطالبات خود را در تئاتر نمی‌دید اما امروزه می‌تواند در چند بزنگاه مطالبات خود را ببیند. وجه تمایز جشنواره تئاتر رضوی با دیگر مضامین مربوط به موضوعات و تنوع مضامین می‌شود. بیشتر مضامین دینی دیروز به سوگواری مربوط می‌شد ولی توجه به مضامین بکر باعث تنوع شد و جشنواره از نظر مفهوم و مضمون نیز گسترده‌تر شده و می‌تواند تأثیرگذار و متناسب با زمان معاصر حرکت کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اجرای عمومی آثار شرکت کننده در جشنواره خاطرنشان کرد: با حمایت اداره‌ کل هنرهای نمایشی کلیه آثار شرکت کننده در جشنواره در محل تولید و شهر خود اجرای عمومی خواهند داشت و آثار تهرانی نیز در قالب رپرتوآر به صحنه خواهند رفت.

پارسایی درباره بخش بین‌المللی جشنواره و حضور تنها دو نمایش در این بخش گفت: به طور طبیعی برخی مفاهیم به جهان تشیع و ایران شیعی و دغدغه و باورهای ما می‌شود. ما زمانی می‌توانیم بخش بین‌المللی جشنواره را گسترده کنیم که ارتباط مداوم با کشورهای اسلامی و کشورهای مسلمان همسایه که با مفاهیم دینی ما آشنا نیستند داشته باشیم. این امر به تولیدات مشترک می‌انجامد و از این رو امسال متن آقای نصرالله قادری را در اختیار گروه تاجیک قرار دادیم تا در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: جشنواره تئاتر رضوی حتی در کشور ما هم نهالی هفت ساله است از این رو نمی‌توان توقع نگارش و تولید آثار مختلف در سطح بین‌المللی را داشت. آثار ضعیف خارجی هم در این جشنواره جایی ندارند. این دو نمایش مقدمه‌ای برای بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی هستند و معقتقدم می‌توان برای دوره‌های بعد تولیدات مشترک مناسبی داشت. تئاتر رضوی را بسیار مؤثر و جشنواره را یکی از مهمترین رخدادهای تئاتری می‌دانم.

اجرای موسیقی توسط گروه "همدل" از برنامه‌های اجرا شده در این بخش از مراسم بود. سپس با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین صوفی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، مجید رجبی‌معمار مدیر شبکه تهران،‌ محمود زنده‌نام مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو، داود رشیدی و محمد خزایی برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر تلویزیونی و رادیویی معرفی شدند.

در بخش تئاتر تلویزیونی کوروش زارعی برای تولید ‌تئاتر تلویزیونی "ماه معصوم" تقدیر شد و مدیر شبکه تهران نیز هشت سکه بهار آزادی به نیت امام هشتم به این برگزیده اختصاص داد. زارعی در این بخش گفت: متأسفم که در این ۳۰ سال انقلاب اسلامی ایران این اولین کار تلویزیونی درباره حضرت معصومه (س) است. امیدوارم قدم‌های بزرگتر برای آن حضرت در کار‌های تلویزیونی برداشته شود.

در بخش بازیگری مرد نمایش‌های رادیویی لوح تقدیر به محمد اسعد محمدی و تندیس این بخش به احمد گنجی اهدا شد. در بخش بازیگری زن نیز پرتو لیلی‌پور و سیما خوش‌چشم به ترتیب لوح و تندیس این بخش را دریافت کردند. در بخش نمایشنامه‌نویسی رادیویی تندیس جشنواره به فریده دلیری اهدا شد. در بخش کارگردانی رادیویی مجید حمزه لوح تقدیر دریافت کرد و هیئت داوران تندیس جشنواره را به ژاله علو اهدا کرد.

محمد مهاجر نیز تندیس بهترین تهیه‌کنندگی نمایش‌های رادیویی را دریافت کرد. محمدحسین صوفی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت خود را از تولید پنج اثر حرفه‌ای رادیویی برای تهیه، تولید،‌ اجرا و ضبط برای ارائه در هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی اعلام کرد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی از ۲۷ مهر تا دو آبان‌ماه در تهران و بندرعباس برگزار می‌شود.

 
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست