1. خانه
  2. اخبار
  3. استقبال مطلوب از مسابقه «عکاسی از سفره‌های افطار» تا امروز

استقبال مطلوب از مسابقه «عکاسی از سفره‌های افطار» تا امروز

دبیر دومین دوره مسابقه عکاسی از سفره‌های افطار گفت: تاکنون استقبال خوبی از این مسابقه به عمل آمده و البته فکر می‌کنیم که با بازگشایی دانشگاه‌ها و استمرار اطلاع رسانی در کنار مردم عادی و عکاسان خبری،دانشجویان نیز به جمع ارسال کنندگان آثار اضافه شوند.

«محمد صالح حجت‌الاسلامی» دبیر دومین دوره مسابقه عکاسی از سفره‌های افطار در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در خصوص انگیزه خود از برپایی این مسابقه گفت: بر اساس مطالعات و تجربیاتی که دارم به این نتیجه رسیدم که، برای پرکردن خلاء تولیدات فرهنگی، می‌بایست خود، حرکتی انجام دهیم و اگر فکر کنیم که سازمانی یا مدیران ارشد فرهنگی به تنهایی بایستی بار این مسایل را به دوش بکشند، قطعا در این مسیر شکست خواهیم خورد.
وی ادامه داد: در حقیقت، این خود مردم هستند که بایستی با نگاهی دلسوزانه و غیرتمند، به ترمیم کاستی‌های تولیدات فرهنگی بپردازند. کاستی‌هایی که در مقابل انبوه تولیدات خارجی و به ویژه غربی، ناخودآگاه ضعف و افسردگی در سطح عزت ملی در پی خواهد داشت.
این روزنامه‌نگار افزود: یعنی وقتی ما در مورد هر عنصر فرهنگی که صحبت می‌کنیم، با انبوهی از مصادیق نوشتاری و تصویری روبرو می‌شویم که در خارج از این کشور تولید شده‌اند و معرف و مروج فرهنگ همان مبداء تولید هستند؛ اما دریغ از اندک آثاری که بومی و وطنی باشند، در این حالت به‌طور ناخودآگاه احساس می‌کنیم که از داشتن و تولید این عناصر ناتوانیم.
این کارشناسان امور فرهنگی اظهار داشت: لذا به بهانه فعالیت سایت لقمه که در عرصه غذا و صنایع غذایی فعال است چندین مسابقه ابداعی را در سال گذشته و با اهداف ایجاد همدلی و همکاری عمومی افراد جامعه برای رفع یک کمبود اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال بی نظیر عموم مردم و به ویژه رسانه ها روبرو شد. این مسابقه‌ها عبارتند از: عکاسی از سفره های افطاری، عکاسی از خرید و سفره‌های شب یلدا، عکاسی از سفره‌های حسینی، عکاسی خرید خوراکی‌های نوروزی و عکاسی از سفره‌های هفت سین بوده‌اند که امسال، در حال برگزاری دومین دوره عکاسی از سفره‌های افطاری هستیم.
وی تصریح کرد: این مسابقه‌ها همگی به نوعی به فرهنگ زیبا و دوست داشتنی کشورمان مرتبط‌اند و به جز یکی از آنها که قابلیت جهانی شدن دارد، مابقی به عنوان ثبت کننده و معرف فرهنگ زیبای ایران زمین و اعتقاداتش عمل خواهند کرد.
مدیرمسئول سایت لقمه در خصوص علت تاخیر در اعلام فراخوان این دوره از مسابقه تشریح کرد: این مسابقه و سوژه انتخاب شده آن از ظرفیت بالایی برخوردار است و همانطور که توصیه شده نباید در مورد مسائل بزرگ، کوچک حرف زد. ما هم از این اصل تبعیت کرده‌ایم یعنی با جذب حامیان دلسوز و علاقه‌مند به فرهنگ و هنر، نهایت سعی خود را کرده‌ایم که مسابقه‌ای با استانداردهای بالا برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: هیئت داوران و جوایز و حتی نتیجه مسابقه که برپایی نمایشگاه و چاپ کتاب خواهد بود همگی در بهترین حالت تعیین شده‌اند و سعی شده تا با استانداردهای یک مسابقه ملی طراحی شوند.
وی افزود: نکته همین جا است که علی‌رغم اقدام به موقع ما یکی از ارگان‌ها که نامش را ذکر نخواهم کرد، بخش اعظم هزینه‌های این مسابقه و برنامه‌های جنبی آن را که بسیار مفصل هم بود، تقبل کرده بود و ما جهت اطلاع رسانی و اعلام فراخوان، درصدد برپایی یک نشست مطبوعاتی در ابتدای ماه مبارک رمضان بودیم که به ناگاه، با دخالت یکی از مدیران میانی نظر مسئولان آن مجموعه تغییر کرده و با بیان داشتن کسر بودجه، روز قبل از فرارسیدن ماه مبارک انصراف خود را اعلام کردند.
وی اظهار داشت: گرچه این نکته ضربه‌ای مهلک می‌توانست باشد ولی از آنجا که به نیت و کار خود اعتقاد و به حس فرهنگ دوستی هموطنان هنرمند و خونگرم خود اعتقاد داشتیم و به سرعت وارد مذاکره با مراکز دولتی و خصوصی دیگری شدیم و بحمدالله توانستیم که با تاخیر ولی مطمئن، فراخوان این مسابقه با در نظر گرفتن تمام شرایط ایده‌ال اعلام نمائیم. و با توجه به همین تاخیر و بنابه نظر هیئت داوران با تعیین زمان ارسال آثار تا انتهای مهرماه و همینطور نداشتن محدودیت برای پذیرش آثار آرشیوی عکاسان، سعی کردیم تا این مساله تا حدی جبران شود.
حجت‌الاسلامی در خصوص میزان استقبال از این مسابقه تاکنون گفت: تا کنون استقبال خوبی از این مسابقه به عمل آمده و البته فکر می‌کنیم که با بازگشایی دانشگاه‌ها و استمرار اطلاع‌رسانی در کنار مردم عادی و عکاسان خبری که در این خصوص معمولا دارای گنجینه غنی‌ای هستند،دانشجویان نیز به جمع ارسال‌کنندگان آثار اضافه شوند و به همین دلیل ما برای داوری دو هفته زمان تعیین کرده‌ایم تا بتوانیم مراحل انتخاب اولیه و گزینش نهایی را به خوبی انجام دهیم.
وی افزود: با تجربه ای که از مسابقات قبلی داریم مطمئنیم که ایرانیان سراسر جهان که از طریق اینترنت ارتباط سهل و آسانی را با هم تجربه می‌کنند، در این دوره از مسابقات هم که ریشه در فرهنگ زیبا و نهادینه شده در وجودشان دارد، حضور گسترده و پررنگی خواهند داشت.
دبیر دومین دوره مسابقه عکاسی از سفره‌های افطار در انتها تشریح کرد که: حضور برای عموم آزاد است اما موضوع تعیین شده محدودیت‌هایی هم دارد. به این معنا که سوژه عکاسی، سفره‌های افطاری است. گرچه تفاوتی بین سفره‌های گسترده و تجملاتی یا یک وعده غذای تک نفره قائل نیستیم،اما حال و هوای عکس باید نشانی از ماه مبارک رمضان در خود داشته باشد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست