1. خانه
  2. اخبار
  3. اسعد نقشبندی: مشهد ویژگی‌های منحصربه فردی برای عکاسی دارد

اسعد نقشبندی: مشهد ویژگی‌های منحصربه فردی برای عکاسی دارد

مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان و دومین کلان‌شهر ایران ویژگی‌های منحصربه فردی برای عکاسی دارد که مشابهش در هیچ یک از شهر‌های ایران دیده نمی‌شود.

اسعد نقشبندی عکاس برجسته‌ی کشور با بیان این مطلب درخصوص جذابیت‌های فضای شهری مشهد برای عکاسان اظهار داشت: عکاسان حرفه‌ای بارها موضوعات مرتبط با مشهد را دستمایه‌ی کار خود قرار داده و موفقیت‌های زیادی نیز کسب کرده‌اند. این شهر ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که مشابهش در هیچ‌ شهری نیست. در برخی از روزهای سال مثل نوروز یا محرم، جمعیت مشهد گاهی به دلیل حجم بالای مسافر تا سه برابر خودش می‌شود. رونق اقتصادی که به‌علت سفرهای زیاد به وجود آمده، روابط اجتماعی خاص خودش را ایجاد کرده است و این روابط سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند.

نقشبندی با اشاره به کارکرد‌های مثبت برگزاری کارگاه‌ها و اردوهای عکاسی در حاشیه‌ی جشنواره ملی عکس مشهد، متذکر شد: در کارگاهی که به بهانه‌‌ی این جشنواره در مشهد داشتم، به عکاسان توصیه کردم تا جداً از تکراری عکس گرفتن پرهیز کنند. در طول این سال‌ها هر کسی یک سری المان‌ها و موضوع‌های مشترک را دیده و آن‌ها سمبل عکاسی مشهد شده‌اند. عکاسان باید بتوانند همان سوژه‌ها را با نگاه تازه و بیان جدید طرح کنند، وگرنه راه رفته را دوباره باز آمده‌اند.

وی در ادامه افزود: به شخصه دوست دارم در مورد عکاسخانه‌های «گنبد و بارگاه» تحقیق کنم. هیچ شهری به اندازه‌ی مشهد عکاس‌خانه ندارد و تاریخچه‌ی آن‌ها خیلی جالب است. به عبارتی عکس گرفتن بخشی از کارهای زائران است.

نقشبندی با اشاره به گسترش استفاده از دوربین‌های دیجیتال، خاطر نشان کرد: این که عکاسی برای مردم راحت‌تر شده و نیاز به دانش فنی چندانی ندارد، حسن است. امروزه هر فردی حداقل یک موبایل دارد و عکس می‌گیرد و با دیگر عکس‌ها مقایسه می‌کند و در نتیجه سواد بصری جامعه بهتر می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: در فیلم و عکس اصل موضوع، عنصر اندیشه و فکر است و مهم حسی است که عکس به مخاطب می‌دهد. خیلی وقت‌ها در جشنواره‌ها عکس‌هایی با کیفیت معمولی می‌آید که محتوای ارزشمندی دارند. اولویت اول سلیقه و نگاه عکاس است و ابزار موضوع بعدی است.

خبر: حسن محمودی

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست