1. خانه
  2. اخبار
  3. این تابلو ۳۰ میلیون دلار ارزش دارد + عکس

این تابلو ۳۰ میلیون دلار ارزش دارد + عکس

فرهنگ > تجسمی  – انتظار می‌رود تابلویی از اندی وارهول از چهره خودش که سال ۱۹۶۳ به قیمت هزار و ۶۰۰ دلار فروخته شده بود به قیمت ۳۰ میلیون دلار در حراجی ماه مه کریستی به فروش برود.

به گزارش خبرآنلاین، این تابلو که «تصویر خود» نام دارد شامل چهار صفحه اکریلیک است که تصویر هنرمند مشهور را با کت به تن و عینک به چشم نشان می‌دهد.

تابلو را خانواده فلورانس بارون، مجموعه‌دار اهل دیترویت برای فروش گذاشته‌اند. بارون سال‌ها پیش از وارهول خواسته بود تا پرتره او را بکشد، اما پس از مدتی نظرش عوض شد و از این هنرمند متفاوت خواست تا تصویر خودش را بکشد. او گفته بود: «کسی مرا نمی‌شناسد…مردم دوست دارند تو را ببینند.»

نتیجه این گفت‌وگو اولین پرتره وارهول از چهره خودش (سِلف‌پرتره) بود؛ چهار عکس که در باجه‌های عکس فوری خیابانی گرفته شده بودند و سپس رنگ آبی روی آن​ها کشیده شده بود.

گای بارون، فرزند بارون و فروشنده این اثر گفت: «مادرم براساس اهمیت آثار آنها را جمع نمی‌کرد. برای او مهم تاثیر اثر بود و حسی که به او می‌داد. برای خودنمایی این کار را نمی‌کرد. اثر وارهول هم مستثنی نبود.»



این تابلو که بر دیوار سالن پذیرایی خانه بارون نصب بود، برای بازدید عموم نیز قرض داده می‌شد. تصویر این اثر اغلب روی جلد کاتالوگ نمایشگاه آثار وارهول در موزه هنرهای معاصر نیویورک و گوگنهایم در اسپانیا را تزئین می‌کرد.

برت گروی، یکی از مدیران بخش بین‌المللی و معاون بخش آثار پس از جنگ و معاصر کریستی گفت این اثر آغاز به شهرت رسیدن وارهول بود.

وی افزود: «با عینک تیره و نگاه خیره همیشگی‌اش وارهول در خلق الگو هنری بسیار جلوتر از زمانه خود بود. این نقاشی نه فقط به دلیل تاثیر بصری که به دلیل معرفی عکاسی با باجه به دنیای هنر و همچینین خلق لحظه‌ای کلیدی در تاریخ هنر اهمیت دارد. وارهول با این اثر ماننده الویس پریسلی یا الیزابت تیلور به شهرت رسید.»

رکورد سلف‌پرتره‌ای از اندی وارهول در دنیای حراج آثار هنری به ماه مه سال گذشته در حراجی سوتبی در نیویورک برمی‌گردد. در آن حراجی تابلویی از وارهول به قیمت ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به فروش رفت.

رکورد اثری از وارهول در حراجی‌ها در دست تابلو «تصادف ماشین سبز» است که سال ۲۰۰۷ به قیمت ۷۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در کریستی به فروش رفت.

رویترز / ۸ آوریل

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست