1. خانه
  2. اخبار
  3. کتاب «عکاسی باطنی» محمدرضا طهماسب پور منتشر شد

کتاب «عکاسی باطنی» محمدرضا طهماسب پور منتشر شد

کتاب «عکاسی باطنی» اثر تالیفی محمدرضا طهماسب پور در انتشارات خانه فرهنگ و هنر مان به چاپ رسید و منتشر شد و جهت معرفی در #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران در اختیار #سایت_کتاب_عکس قرار گرفت.

در شرح کوتاه معرفی کتاب «عکاسی باطنی» آمده است: «در این کتاب سرآغاز عکاسی در ایران بر پایهٔ اسناد، نوشته‌های تاریخی و عکس‌های برجای مانده از دوران قاجار بررسی شده است»
مقدمه کتاب «عکاسی باطنی» به قلم محمدرضا طهماسب پور دانش آموخته عکاسی و کارشناس، محقق و پژوهشگر تاریخ عکاسی ایران نیز اظهار داشته: «در کتاب عکاسی باطنی سرآغاز عکاسی در ایران بر پایهٔ اسناد، نوشته‌های تاریخی و عکس‌های برجای مانده از دوران قاجار بررسی شده است. سال‌های ۱۸۵۸م/۱۲۷۲ق و پس از آن، روزگار گسترش و آغاز شکوفایی عکاسی در ایران است. از همین سال­ها به بعد، بسیاری از کاربردهای سودمند این پدیدهٔ مدرن سدهٔ نوزدهم در ‌ایران شناخته و به‌کار گرفته شد و سرچشمه­‌های برخی جنبه­‌های کاربردی در عکاسی جهان ‌‌و ‌ایران ‌پدیدار ‌شد. گشایش عکاسخانهٔ سلطنتی در کاخ ‌گلستان و به‌خدمت گرفتن عکاسی برای ثبت تصاویر روزمره، آموزش‌عکاسی در دارالفنون، عکس‌برداری از رویدادها و سفرهای رسمی و غیر‌رسمی شاه و درباریان و همچنین روانه کردن برخی از عکاسان دربار برای تهیهٔ گزارش­‌های تصویری از ولایت­‌های گوناگون ایران، گشایش عکاس‌خانهٔ همگانی در تهران، ترجمه‌ و‌ نگارش کتاب­‌های فنی در زمینۀ آموزش عکاسی، تمایل برخی شاهزادگان و رجال‌ قاجاری به عکاسی، ایجاد بایگانی­‌های تصویری از کارکنان دربار و نظام و به‌خدمت گرفتن عکاسی در دیگر زمینه‌های کاربردی، از جمله مواردی بود که در سال­‌های نخستین و میانی سلطنت ناصرالدین­‌شاه و پس از آن در تاریخ عکاسی ایران رخ داد.»

کتاب «عکاسی باطنی» محمدرضا طهماسب پور منتشر شد

طهماسب پور در ادامه این متن اشاره ای هم به تاریخ عکاسی جهانی داشته و آورده است: «تاریخ عکاسی ایران، روایت‌گر تصویریِ تاریخ ایران در سال‌های میانی سدهٔ نوزدهم شد و ثبت رُخدادهای زندگی، کار و چهرۀ مردم و رویدادهای گوناگون پس از دوران مشروطه، با گسترش عکاسی در دیگر شهرهای ایران جاودانه شد. در سال‌های گذشته پژوهش‌های بسیاری در مورد تاریخ عکاسی در ایران انجام شده و با بررسی‌ منابع دست اول همچون عکس، سند، کتاب‌، سفرنامه‌، روزنامه‌ها و نیز کتاب‌های دست‌نوشته دربارهٔ عکاسی؛ بسیاری از نکته‌های مبهم و تازه در باب روند عکاسی در ایران آشکار شده و همچنان ادامه دارد. از این میان، شمار بسیاری از نام‌ها، عکس‌ها، اسناد و نوشته‌های مهم و تأثیرگذار در آغاز عکاسی ایران در دوران قاجار یافت شده که بر جریان تدوین روند عکاسی و چگونگی آن در آن دوران بسیار مؤثر بوده است. پیش‌روی کُند روند پژوهش‌ها به‌سبب نداشتن دسترسی آسان به آرشیوهای عکس و اسناد در ایران، کار را برای پژوهشگرانِ این زمینه دشوارتر کرده است.»

کتاب «عکاسی باطنی» محمدرضا طهماسب پور منتشر شدنویسنده با تاکید بر اصل ارایه سندنگاری مطالب قابل طرح و ارایه از سوی محققین یادآور می‌شود: «با همهٔ این دشواری‌ها، پیدا شدن هر برگ سند تازه یا عکسی نادیده، نویدی است بر اینکه این موضوع هنوز ناگفته‌های بسیار دارد و توجه ژرف مجامع علمی، دانشگاهی و موزه‌ای به سرچشمه‌های آغاز و روند دگرگونی آن در سال‌های گذشته تا به امروز؛ هم در ایران و هم در میان پژوهشگران خارج از ایران، نشان از اهمیت بررسی‌های تاریخی- نظری و گفتمانی دربارهٔ این موضوع دارد. پیشینهٔ زیاد تاریخی، گوناگونی موضوع‌ها، شکل‌گیری و پشتیبانی جنبه‌های گوناگون آن در دربار سلطنتی قاجار و همچنین موقعیت تاریخی ایران در جهان سبب شده تا تاریخ عکاسی ایران به‌عنوان گونه‌ای ویژه در مقایسه با بررسی‌های تاریخی عکاسی در دیگر کشورها‌ به‌ویژه کشورهای هم‌جوار و منطقهٔ خاورمیانه قرار گیرد.»

کتاب «عکاسی باطنی» اثر نویسنده محمدرضا طهماسب پور برای دانشجویان رشته عکاسی و علاقمندان بببه حوزه تحقیق و پژوهش پیرامون موضوع تاریخ عکاسی ایران در قالب ۱۲۸ صفحه/ سیاه سفید/ عکس دار/ با کاغذ سبک/ موضوع: عکاسی/Photography/ ایران/Iran/ تاریخ/Histury/ قرن ۱۳ قمری/۱۹th centuey/ مقاله ها و خطابه ها/Addresses. Essays. Lectureک هنرs/ طراح جلد: روجا علی نژاد/ نوع جلد: شومیز/ نوبت چاپ: نخست/ زمستان ۱۴۰۲/ شمارگان ۴۰۰ نسخه/ مدیریت هنری: استودیو مان/ چاپ و صحافی: افست شمال/ از سری: هنر؛ عکاسی قاجار/ نشر: ساری، خانه فرهنگ و هنر مان/ شماره شابک: ۹۷۸۶۲۹۰۲۱۱۰۱ /کتاب شناسی ملی: ۹۳۶۳۰۴/ رده‌بندی کنگره: Tr107 و رده‌بندی دیویی: ۷۷۰.۹۵۵/ در قطع رقعی(۱۴.۵ در ۲۱.۵س.م) همراه با نشان میان کتاب با قیمت ۱۵۵۰۰۰تومان معادل یکصدوپنجاه و پنج هزار تومان عرضه شده است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب کتاب «عکاسی باطنی» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
اسامی راه یافتگان به چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح
پسین
تسلیت به عکاس ایرانی « رضا صوفی »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست