1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «بافق» محمود کشفی پور منتشر شد

کتاب «بافق» محمود کشفی پور منتشر شد

کتاب عکس «بافق» دستاورد مجموعه عکس های محمود کشفی پور از این شهرستان، چاپ و منتشر شد.
 به گزارش پایگاه عکس چیلیک کتاب عکس بافق ، با سعی عکاسانه محمود کشفی پور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در قالب کتابی چاپ و در #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران ثبت و در #سایت_کتاب_عکس /KetabeAks.ir  معرفی شد.

محمود کشفی پور در متن ابتدای کتاب بافق در چند پاره ای خطاب به مخاطب عکس های کتاب آورده است: هر یک از عکس‌های این مجموعه داستانی دارد. «روزمره» بودنشان برایم مهم است. اگر «روزمره» با ملال مترادف است برای من نیست. سعی می کنم دلیلش را اینجا بگویم، تا قدر روزمرگی را بدانم. زندگی داستانی است بافته از پود روزمرگی. حصیر این داستان مرا بین ‌سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ بار‌ها به بافق کشید. در هر سفر توقفی چند روزه بود. دوربین به دست در شهر می‌چرخیدم. دوربین برایم ابزار ورود به ارتباطی دوستانه بود. نخواستم از آن برای هدف دیگری استفاده کنم…
کشفی پور در بخش دیگری از متن خود پیرامون عکس های کتاب یادآور شده: در این عکس ها هیچ هدفی را دنبال نمی کردم جز جستجو برای خودِ زندگی، جلوه‌گاهش، شیوه زیست‌اش. کنجکاو بودم، به عنوان مثال، بیشتر بدانم «پاتوق» (ص۹۱) در زندگی بافقی چه نقشی دارد، یا مسابقه زیبایی شتر (ص۹۳و۱۰۰-۱۰۲) چرا تا این اندازه بافقی ها را به خود می کشد و چنین آدابی را گرد خود به‌وجود آورده‌ست. از سوی دیگر زندگی را در خانواده‌ها و تعامل‌شان با یکدیگر دیدم، مثل حاج حبیب ابراهیم، عزت الملوک رنجبر و فرزندان و نوه هاشان(ص۱۱۲-۱۲۱)
اما عکاس کتاب بافق در پایان اشاره کرده: عکس های مردم بافق ساده و بدون ادعاست. مایل بودم آنها را نشان دهم نه برای پرده‌برداری از مکانی خارق‌العاده_ زندگی بافقی‌ها چنان عادی است که خارق‌العاده می نماید. این برایم رسم خوشایند زندگی‌ست و این چیزی‌ست که امیدوارم از خلال این عکس‌ها توانسته باشم نشان دهم.

رضا فلاح مبارکه نیز در یادداشتی قابل تامل درباره کارکرد عکس نوشته است: … بافقی که در این عکس‌ها می‌بینید بی‌پیرایه و مستقیم است. طیف گسترده ای از فعالیت ها را دربر می گیردو با وفاداری و دقت ثبت‌شان می کند. زندگی بافقی را در سادگی و زیبایی‌اش نشان می دهد. عکاس نسبت به آنچه به تصویر می‌کشد کنجکاو و علاقمند است، صمیمیت در عکس‌ها هویداست…

کتاب عکس «بافق» حامل ۱۳۷ قطعه عکس مستند سیاه سفید از زیست بوم و معماری و طبیعت و مشاغل بافق از نگاه محمود کشقی پور است. کتاب بافق به شماره شابک: ۹-۸-۹۵۰۶۱-۶۲۲-۹۷۸ در قطع رحلی، با متن آغازین: رضا فلاح مبارکه و یادداشت و توضیح عکس‌ها توسط: محمود کشفی پور، و ویرایش و ترجمه سهراب مهدوی، طراح جلد و صفحه آرایی: محمد بنچه، اصلاح رنگ: محمود رسایی، مدیریت تولید: ماروت نوبختدر لیتوگرافی آرتا و انتشارات بارتا در نوبت چاپ نخست در تابستان ۱۴۰۰ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  با کوشش شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و صاحب امتیازی کانون بافق شناسی، با شماره کتاب شناسی ملی ۸۴۹۳۶۷۵ در موضوع بندی بافق/Bafq/Iran مصور/Pictorial works به قیمت ۱۹۰۰۰۰/یکصدونودهزارتومان ارایه و در « #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران » عرضه شده است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب عکس «بافق» به سایت کتاب عکس مراجعه و یا «ایـنـجـا» کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «بانو» در هنرخانه بن بست مشهد
پسین
نمایشگاه گروهی عکس «زندگی … ادامه دارد» در آبادان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست