1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکس‌های دهه چهل «مرتضی بخردی» در موزه عکسخانه شهر

عکس‌های دهه چهل «مرتضی بخردی» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از آثار و عکس‌های دهه چهل «مرتضی بخردی» از ایران با عنوان «تماشای ایران» از روز چهارشنبه ۵ اردی‌بهشت ماه جاری در موزه عکسخانه شهر گشایش خواهد یافت.

به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در نمایشگاه عکس تاریخی « تماشای ایران » تعداد ۶۰ قطعه عکس از ۱۵ شهر گوناگون ایران دهه‌ی چهل شمسی انتخاب و به نمایش گذاشته می شود.
این نمایشگاه از عکس‌های مرتضی بخردی؛ عکاس و معمار اصفهانی است که در دهه‌ی چهل شمسی گرفته شده، گردآوری شده است. حامد قصری؛ عکاس و مستندساز اصفهانی کیوریتور نمایشگاه بوده است.

عکس‌های دهه چهل «مرتضی بخردی» در موزه عکسخانه شهر
در متن قاب نخست نمایشگاه عکس تاریخی «تماشای ایران» آمده است: « … بخردی درباره‌ی شیوه عکاسی خود می‌گوید: «وقتی برای عکاسی می‌رفتم وقت می‌گذاشتم و با دقت، چند ساعتی را عکاسی می‌کردم. توریستی عکاسی نمی‌کردم. نگاه می‌کردم و سپس عکس می‌گرفتم. بعد از عکاسی همان فضا و مکان را نگاه می‌کردم. مکانی که نور کمی داشت، باز می‌نشستم در آن فضای تاریک، تا چشمانم به آن فضا عادت کند. تنها عکاسیِ صرف نبود و فضاها با رشته‌ی تحصیلی دانشگاهی‌ام در ارتباط بود.» …. بخردی در دوران دانشجویی و زمانی‌که مشغول عکاسی بوده تصور این نکته را نداشته که این عکس‌ها ممکن است زمانی جنبه‌های تاریخی پیدا کنند؛ «تصورم این بود که در همان دوران کاربرد دارد و اگر ۲۷۰۰ فریم عکس دارم و آن‌ها را حفظ کردم با فکر قبلی این‌که تاریخی می‌شوند، نبود و بیشتر به منضبط بودنم در زندگی و کار باز می‌گردد. البته من به تنهایی عکاسی می‌کردم اما بعد از چاپ، عکس‌ها را با دوستان دانشجویی، می‌دیدیم و نظر آن‌ها را هم جویا می‌شدم.» … »

این تصاویر برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. پیش از این کتاب «تماشای اصفهان» عکس‌های مرتضی بخردی از دهه‌ی چهل شهر اصفهان منتشر شده است. قرار است کتاب عکس‌های ایران نیز به زودی منتشر شود.

نمایشگاه عکس «تماشای ایران» ثبت و گردآوری شده توسط مرتضی بخردی ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۵ اردی‌بهشت ماه ۱۴۰۳ در محل موزه عکسخانه شهر گشایش یافته و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.
 سایر علاقمندان می توانند تا پایان روز ۱۰ خرداد ماه در ساعات کاری موزه عکسخانه شهر از این عکس ها دیدن کنند.
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «نگاه» در نگارخانه کرج
پسین
اسامی مدعوین دومین جشنواره ملی عکس سنندج معرفی شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست