1. خانه
  2. اخبار
  3. برای اولین بار در کشور؛ همایش “ماه همدم زمین” در فرهنگسرای گلستان/ برپایی نمایشگاه عکس “ماه” به مدت ۱۰ روز

برای اولین بار در کشور؛ همایش “ماه همدم زمین” در فرهنگسرای گلستان/ برپایی نمایشگاه عکس “ماه” به مدت ۱۰ روز

 
 
تهران – خبرگزاری مهر: با فرارسیدن ماه گرفتگی ۱۹ آذر ۱۳۹۰، همایش "ماه همدم زمین" روز پنج شنبه در فرهنگسرای گلستان تهران برای اولین بار در کشور برپا می شود.

مدیر مجموعه "آسمان شب" با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای اولین بار در ایران، تعدادی از صاحبنظران علاقه مند به ماه و پدیده های مرتبط در روز ۱۰ آذرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ گردهم می آیند تا به بررسی ویژه یگانه قمر زمین بپردازند.

بهرنگ تفرشی افزود: محمدرضا صیاد تقویم ‌شناس برجسته ایرانی، سید محسن قاضی میرسعید رکورددار رؤیت هلال در دنیا، شهرام یزدان پناه کار‌شناس هوافضا، بابک امین تفرشی منجم آماتور باتجربه و مدیر پروژه توان(TWAN)، اشین دنیلی ذکریان عکاس باسابقه نجوم و پروژه توان، علی ابراهیمی سراجی منجم آماتور باتجربه و طا‌ها قوچکانلو عکاس با تجربه نجوم در این همایش حضور یافته و به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

نمایشگاه عکس "ماه و پدیده های مرتبط" به مدت ۱۰ روز برپا می شود

وی بیان کرد: همچنین همزمان با این برنامه، نمایشگاه عکسی با موضوع ماه و پدیده‌های مرتبط در محل فرهنگسرای گلستان به مدت ۱۰روز تا ماه گرفتگی ۱۹آذر ۱۳۹۰دایر است.

این مسئول افزود: در صورت مناسب بودن شرایط جوی در محل پشت بام فرهنگسرا، برنامه رصد ماه و سیارات برگزار خواهد شد.

وی با بیان اطلاعاتی از ماه یادآور شد: ماه فرمانروای آسمان شب از دیرباز مورد توجه انسان بوده است و به طور معمول اولین جرمی است که در آسمان توجه انسان را به خود جلب می کند.

تفرشی ادامه داد: بشر در زمانهای مختلف به ماه توجه داشته است و درباره آن فکر و کنجکاوی می کرده است؛ نکته جالب درباره ماه این است که دوره چرخش آن بدور خود با دوره گردش آن به دور زمین برابر است و این باعث می شود همواره یکسوی آن به سمت زمین باشد.

وی عنوان کرد: بررسیها نشان می دهد که جو ماه بسیار رقیق و غلضت آن ۱۰ به توان ۱۴ بار کمتر از جو زمین است و مقدار عمده آن را هیدروژن، هلیم، نئون و آرگون تشکیل می دهد.

مدیر مجموعه "آسمان شب" افزود: دلیل عدم وجود جو قابل ملاحظه در ماه، پایین بودن شتاب گرانش و سرعت گریز آن است که باعث شده گازها در دام گرانش ماه گیر نیافتند.

برنامه های همایش "ماه همدم زمین"

وی در خصوص ریز برنامه های این همایش گفت: قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴ الی ۱۴:۰۵ دقیقه، اعلام برنامه از ساعت ۱۴:۰۵ الی ۱۴:۱۰ دقیقه، خیر مقدم مسئول فرهنگسرای گلستان ۱۴:۱۰ الی ۱۴:۱۵ دقیقه، سخنان مسئول مؤسسه طبیعت آسمان شب یا کانون نجوم فرهنگسرای گلستان از ساعت ۱۴:۱۵ الی ۱۴:۲۰ دقیقه و سخنرانی اول توسط بابک امین تفرشی در خصوص پیدایش و شناخت عوارض ماه(ماه شناسی) از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵ است.

تفرشی اضافه کرد: سخنرانی دوم توسط علی ابراهیمی سراجی در خصوص گرفتها و اختفاهای ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۰ دقیقه، پذیرایی و بازدید از نمایشگاه عکس گروهی از ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه تا ۱۶، سخنرانی سوم توسط سید محسن قاضی میرسعید در خصوص رکوردشکنی در رویت هلال از ساعت ۱۶ الی ۱۶:۴۰ دقیقه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین سخنرانی چهارم توسط محمدرضا صیاد در خصوص آشنایی با تقویم هجری قمری قراردادی از ساعت ۱۶:۴۰ الی ۱۷:۲۰ دقیقه، پذیرایی و بازدید از نمایشگاه عکس گروهی از ساعت ۱۷:۲۰ الی ۱۷:۴۰ دقیقه است.

مدیر مجموعه "آسمان شب" افزود: سخنرانی پنجم توسط شهرام یزدان پناه در خصوص سفرهای فضایی به ماه از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۸:۲۰ دقیقه، سخنرانی ششم توسط اشین دنیلی ذکریان در خصوص تکنیکهای عکاسی از آسمان شب از ساعت ۱۸:۲۰ الی ۱۹، سخنرانی هفتم توسط طاها قوچکانلو در خصوص عکاسی از ماه و سیارات از ساعت ۱۹ الی ۱۹:۴۰ دقیقه و نمایش اسلاید از زیباییهای آسمان شب از ساعت ۱۹:۴۰ الی ۲۰ و رصد ماه و سیاره مشتری از ساعت ۲۰ الی ۲۱ خواهد بود.

در این همایش، مباحثی چون: تاریخچه پیدایش و شناخت ماه، تاثیرات ماه برزمین، گامهای ماه، گرفتها و اختفاهای ماه، رکورد شکنی در رؤیت هلال،آشنایی با تقویم هجری قمری، سفرهای فضایی به ماه، تکنیکهای عکاسی از آسماندر شب و… مطرح و پیرامون آن مسائلی بیان می‌ شود.

علاقه مندان می ‌توانند برای شرکت در این همایش، به فرهنگسرای گلستان واقع درنارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعاتبیشتر با شماره تلفن: ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست