1. خانه
  2. اخبار
  3. بنیانیان : مزیت های فرهنگی کشورمان در سایه درآمدهای نفتی نادیده گرفته شده است

بنیانیان : مزیت های فرهنگی کشورمان در سایه درآمدهای نفتی نادیده گرفته شده است

حسن بنیانیان گفت : امیدواریم با پیش بینی صادر کردن آثار هنر ایرانیان در برنامه پنجم شاهد تحولاتی باشیم.یکی از مزیت های جدی هر کشوری مزیت های فرهنگی هنری آن است که متاثر از درآمدهای نفتی نادیده گرفته شده است .
 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، نشست رسانه ای دومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری امروز با حضور حسن بنیانیان(رئیس حوزه هنری) ، احمد مرتضایی فرد(دبیر) و علیرضا حسینی غنچی مسئول ستاد خبری حوزه هنری در حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست ابتدا حسن بنیانیان رییس حوزه هنری گفت: نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی عمده فعالیت‌شان در زمینه هنر است و مایل هستند آثار تولیدی در زمینه هنر داشته باشند که هم مخاطب خود را جذب کند و هم با ارزش‌های جامعه سازگار باشد.اگر در حال حاضر در زمینه پزشکی،ورزشی و صنعتی و …به موفقیت هایی رسیده ایم به این دلیل است که مقدماتی در این زمینه طی شده است و زیرساخت هایی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه باید نهادهایی در زمینه زیر ساخت های هنری فعالیت کنند، گفت: لازم است در زمینه هنر نیز نهادهایی برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم شود که حوزه هنری در سالهای اخیر بیشترین فعالیت و تلاش خود را در زمینه فراهم کردن این شرایط در جهت شناسایی،جذب و پرورش استعدادهای هنری انجام داده است که در عرصه هنر این پرورش همزمان با تولید آثار هنری و عرضه و منتقل کردن آن به مخاطبین صورت می گیرد.
بنیانیان در توضیح بیشتر این مطلب افزود: در عرصه هنر این پرورش همزمان با تولید آثار هنری و انتقال آن توسط خالق اثر میسر می‌شودو خلق اثر به تنهایی فرد را تبدیل به کارشناس هنری و به عبارت دیگر خلق هنر مستلزم این است که همزمان با تولید ،آثار در اختیار مخاطب قرار گیرد.
وی اظهار داشت: لازمه این امر این است که ما در حوزه هنری استعداد‌ها را در سراسر کشور شناسایی کنیم و در این محیط رشد و پرورش دهیم و سال گذشته اولین تجربه را در اصفهان آغاز کردیم که آثاری فرستاده شد و داوری ملی انجام دادیم و موفقیت نسبی آن امر ما را به این سمت بردکه این حرکت می تواند ادامه داشته باشد و امسال قصد داریم در تهران برگزار می کنیم.
رییس حوزه هنری در خصوص دلایل برگزاری این همایش در تهران گفت: اولین دلیل آن دسترسی حمل و نقلی تهران به سایر کشورهاست و دوم عدم باوری که نسبت به توانمندی استعدادهای استانی در ناخودآگاه افراد وجود دارد. چون زیر ساخت های علم و صنعت در تهران است و شناخت دقیقی هم از مقوله هنر نیست این تعبیر را دارند که استعدادهای هنری نیز تنها در تهران وجود دارند.در حالی که هنر محیط آرام و مطالعه و ارتباط با پیشکسوتان این عرصه را می خواهد و همچنین فطرت نفس و وقت کافی نیاز دارد که اگر نهادی مثل حوزه تلاش کند که نخبگان هنر را در محیط استان ها و در جمع هنرمندان استانی جمع کند به سرعت خلاقیت در استان های مختلف و در آثار هنری ظاهر می شود.
وی اظهار داشت: در مراحلی که اثر ها داوری می شد از اظهارات هنرمندان پیشکسوت و حضور هنرمندان جوان مستندی تهیه کرده ایم که در آیین گشایش یا آیین پایانی به نمایش در می آید که دال بر انتخاب درست این مشی از جهت کشف و معرفی هنرمندان است.
رییس حوزه هنری خاطر نشان کرد: امیدواریم با پیش بینی صادر کردن آثار هنر ایرانیان در برنامه پنجم شاهد تحولاتی باشیم.یکی از مزیت های جدی هر کشوری مزیت های فرهنگی هنری آن است که متاثر از درآمدهای نفتی نادیده گرفته شده است که بخشی از این نادیده گرفتن بر می گردد به درآمدهای راحت الوصول نفت و بخشی به امیدواری مدیران نسبت به افزایش قیمت نفت بر می گردد.
وی افزود: این در حالی است که می توانیم بسیاری از بازارهای کشورهای دنیا را با کالاهای هنری خود پر کنیم نه اینکه بازارهای شکورمان و حتی بازار نقش جهان اصفهان پر از کالاها و هنر چینی باشد.
بنیانیان خاطر نشان کرد: همانطور که امروز جایزه کالای صادراتی را برای یک کالای صنعتی در نظر می‌گیریم باید برای تولیدات هنری که در خارج از کشور مورد توجه قرار می‌گیرد حمایت ویژه‌ای صورت گیرد مشروط بر این که هنر ایرانی و اسلامی را صادر کرده باشد. ارتباط این موضوعات با حرکت ما این است که ما در حوزه هنری حرکتی را شروع کرد‌ه‌ایم و آن کار کردن بر روی زیرساخت‌ها است به طوری که امروز بسیاری از کارهایی که در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد وقتی از ایران خارج می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد و ما قصد داریم این نگاه را در داخل کشور نیز گسترش دهیم.
در ادامه مرتضایی فرد دبیر جشنواره با اشاره به اهداف این جشنواره واینکه دبیرخانه فعالیت خود را از اردیبهشت ماه آغاز کرده است گفت: پایان مهرماه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بود که این مهلت تمدید نشد و در مجموع ۵ هزار و ۸۲ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه ارسال شدند. از این میان ۳۵۰ اثر فیلمنامه و ایده، ۶۰۰ اثر فیلم کوتاه، شامل مستند داستانی، پویا نمایی و نماهنگ بوده است. در بخش ادبیات شامل، شعر، داستان، ادبیات پایداری و… ۶۴۳ اثر رسیده است. در بخش تازه های نشر، ۶۵۴ اثر ،موسیقی ۲۵۸ اثر در دو بخش جنبی و اصلی و پژوهش موسیقی رسید.۴۳۷۲ اثر تجسمی و ۶۰ نمایش و ۸۰ نمایش نامه رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: مطابق فراخوان از هر استان پنج اثر در اختیار داوران قرار گرفت و آثار دیگری اگر دارای استاندارهای لازم بود تنها در نمایشگاه ارائه خواهد شد. همچنین کلیه آثار در دو یا سه مرحله مورد بازبینی قرار گرفتند به این معنا که اصل آثار دو برابر این آثاری هستند که به مرحله فعلی رسیده اند. در داخل استان‌ها شبه‌جشنواره‌هایی برگزار شد و آثار برگزیده به دبیرخانه ارسال شدند و در مرحله بعد گروه بازبینی و انتخاب آثار را بازبینی کردند و در نهایت تعداد محدودی اثر به جشنواره راه پیدا کرد که توسط اساتید حوزه های مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت. داوران هم به شکل چند وجهی درخصوص آثار اعمال نظر خواهند کرد و علاوه بر این پس از ایام جشنواره و در حین انجام آن نظر سنجی صورت می گیرد و آراء مخاطبین هم لحاظ می شود.
مرتضایی فرد درخصوص کمیته های بخش های جشنواره که از ۲۳ تا ۲۵ آذر فعالیت می کنند گفت: در زمینه هنرهای نمایشی پس از بررسی ۶۰ اثر از هر استان پنج اثر خیابانی و پنج اثر صحنه ای معرفی شدند که از روز ۲۳ آذر ساعت ۱۲ در تماشاخانه های مهر ،ماه و محوطه باز حوزه هنری شاهد اجرای آنها خواهیم بود که داوران این بخش عزت الله انتظامی، سعید کشن فلاح و نصر الله قادری هستند.
در کمیته فیلم ۶۰۰ اثر که ۱۴۶ اثر راه پیدا کردند در ۲۳ و ۲۴ اکران می شوند ونامزدهای دریافت جایزه، فلمهایشان ساعت ۳۰/۱۷ در سینما آزادی اکران می شوند.در کمیته هنرهای تجسمی در ۱۰ رشته ۵۰۰ اثر درنگارخانه های سید حسن حسینی ،چلیپا و در خانه نیز عکاسان نمایشگاه عکسی برگزار می شود. روز ۲۵ آذر همایش نقاشان انجام می شود که از هر استان چهار نفر، یک پیشکسوت و سه جوان حضور پیدا می کنند.مدیریت این همایش به عهده حبیب صادقی است.
وی افزود:همایش عکاسان هم در ۲۵ آذر برگزار می شود که از هر استان یک عکاس در تهران حضور پیدا می کند و در زمینه مسایل اجتماعی شهر تهران به عکاسی می پردازند و پس از گردآوری در قالب کتاب و یا بر روی سایت منتشر می شود.نشست شاعران و نویسندگان جوان در تالار اندیشه دو، ساعت سه بعد از ظهر گشایش می یابد. استاد محمد علی بهمنی، ناصر فیض و سعید بیابانکی عضو ثابت نشست هستند و همچنین در طبقه همکف نمایشگاه کتاب برگزار می شود. کمیته موسیقی شب های ایرانی ۲۳ و ۲۴ آذر در تالار اندیشه برگزار می شود که برنامه ای ترکیبی است واز هفت تا ۹ شب به اجرای موسیقی می پردازند.
دبیر این همایش با اعلام این مطلب که به علت گستردگی رشته ها که ۳۴ رشته بوده اند دو آیین پایانی خواهیم داشت گفت:آیین پایانی ابتدایی صبح ۲۵ آذر و در تالار هنر صورت می گیرد که به نفرات دوم و سوم اختصاص دارد و در تالار مرکزی شش بعد از ظهر همان روز نفرات اول مورد تقدیر قرار می گیرند.
در پایان بنیانیان گفت:مزیتی که حوزه هنری از بدو تولد داشته است جمع کردن هنرمندان رشته های مختلف در کنار هم بوده است که این تعامل هنرهای مختلف در رشد هنر تاثیر به سزایی داشته است

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست