1. خانه
  2. اخبار
  3. سلیقه‌های فرهنگی بر جشنواره تئاتر رضوی هم تاثیر گذاشته است

سلیقه‌های فرهنگی بر جشنواره تئاتر رضوی هم تاثیر گذاشته است

دبیر هفتمین جشنواره تئاتر رضوی سلایق شخصی مدیریتی را علت اصلی تغییرات فرهنگی دانست که باعث تحقق نیافتن اهداف فعالیت‌های فرهنگی از جمله این جشنواره می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خزاعی در نشست خبری امروز شنبه ۲۵ مهرماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر هدف اصلی از برپایی جشنواره تئاتر رضوی را ترویج اندیشه‌های امام رضا (ع) در زندگی معاصر ذکر کرد و گفت: بخش‌های این دوره به ۱۲ بخش افزایش یافت که بخش تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی آن از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه در بندرعباس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: من به بادکنکی کردن حرکات فرهنگی اعتقاد ندارم و معتقدم هر حرکتی باید آسیب‌شناسی شود. بر اساس ظرفیت تئاتر رضوی دامنه جشنواره را گسترش دادیم. شاید بتوان گفت تئاتر رضوی از بزرگترین جشنواره‌های موضوی تئاتر ایران است. در این دوره برای بروز و ظهور نوآوری‌ها بخش تجربی را هم به آن افزودیم و بخش خیابانی نیز برای اولین بار در تئاتر رضوی گنجانده شده است. بخش تولید متون نیز برای آشنایی با سوژه‌های جدید نمایشی در این زمینه به جشنواره اضافه شد.

خزاعی درباره بخش رادیویی و تلویزیونی جشنواره هفتم گفت: این بخش برای اولین بار با حمایت مرکز هنرهای نمایشی رادیو برگزار می شود ولی علیرغم صحبت هایی که در صدا و سیما داشتیم آثار ارائه شده در سطح مطلوبی نبودند و این موضوع هشداری برای مسئولان مربوطه در جهت پرداختن به این موضوع است.

دبیر جشنواره هفتم تئاتر رضوی درباره دلیل بین‌المللی برگزار شدن تئاتر رضوی گفت: در بخش بین‌الملل نمی‌توانیم توقع حضور کشورهای مختلف را داشته باشیم زیرا برخی کشورها با موضوع جشنواره آشنایی ندارند و موضوع رضوی در جهان اسلام و تشیع شناخته شده است. من به مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده بودم لازمه برگزاری بین‌المللی شدن جشنواره تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام است که اگر این اتفاق می‌افتاد وضعیت این بخش بسیار متفاوت می‌شد. دو اثر از آذربایجان و تاجیکستان در جشنواره حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اجرای ۶۸ اثر نمایشی در بخش‌های مختلف و پنج اثر در بخش میهمان درباره بخش پژوهش جشنواره هفتم تئاتر رضوی گفت: ما این دوره روی بخش پژوهشی سرمایه‌گذاری کردیم. ما در پژوهش ضعیف هستیم و تا پژوهش فرهنگی نباشد نمی‌توان آسیب‌شناسی مناسب انجام داد و به نتیجه مطلوب رسید. معتقدم حرکت بدون پژوهش بی‌بار خواهد بود. در این دوره چهار کتاب تحلیلی جشنواره، کتاب تعزیه و نسخه‌های جدید و همچنین "یک قمقمه از کوثر" برگرفته از ۱۳۵ داستان دراماتیزه شده و برگزاری نشست‌های تخصصی جزء برنامه های انتشارات و پژوهش جشنواره بوده است.

خزاعی از داود رشیدی، تاجبخش فناییان و علی مؤذنی به عنوان داوران مسابقه ایران، داود کیانیان، هما جدیکار و حسن دادشکر به عنوان داوران بخش کودک و نوجوان و عروسکی جشنواره، نصراله قادری، محمودرضا رحیمی و نادر برهانی مرند به عنوان داوران بخش تجربی، محمود زنده نام، رحمان سیفی آزاد و نادر برهانی مرند به عنوان داوران بخش رادیو و تلویزیون جشنواره، رضا صابری، میلاد اکبرنژاد و سعید شاپوری به عنوان داوران بخش تولید متون و سیف اله صمدیان، سیامک زمردی مطلق و ناصر عرفانیان به عنوان داوران بخش عکس جشنواره نام برد.

وی درباره دلیل برگزار شدن بخش کودک و نوجوان و عروسکی جشنواره در بندرعباس و دلیل برگزار نشدن جشنواره تئاتر رضوی در شهر مشهد تأکید کرد: هدف ما این است که جشنواره در نقاط مختلف کشور برگزار شود زیرا تهران شهر جشنواره هاست و ما نسبت به این مسأله اشباع شده ایم. مراودات فرهنگی بر عکس شده است و نهادها به دنبال این هستند که برگزاری جشنواره چه سودی برای شان دارد. متأسفانه تغییرات فرهنگی در ایران بر اساس سلایق شخصی مدیران اتفاق می افتد.

دبیر جشنواره هفتم تئاتر رضوی افزود: معتقدم شهر مشهد بهترین مکان برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی است زیرا هنرمندان باید از نزدیک با موضوع رضوی در ارتباط باشند. پیشنهاد برگزاری جشنواره در مشهد داده شد که هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. از این رو چهار سالن چهارسو، سایه، قشقایی و کارگاه نمایش تئاتر شهر، تماشاخانه های ایرانشهر و سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبان آثار جشنواره تئاتر رضوی خواهند بود.

خزایی سقف کمک هزینه به گروه های شرکت کننده در جشنواره هفتم تئاتر رضوی را سی میلیون ریال ذکر کرد و درباره حضور خود در دوره هشتم جشنواره تئاتر رضوی گفت: بنده برنامه ها و انتظارات دیگری در این سه دوره برای برگزاری جشنواره داشتم که متأسفانه انجام نشد و این آخرین دوره ای است که در مقام دبیر جشنواره تئاتر رضوی حضور خواهم داشت. تحقق اجرای عمومی تمامی آثار شرکت کننده در جشنواره یکی از اهداف مهم بنده بود که در این سه دوره میسر نشد.

وی تئاتر دینی را راهی برای ورود به حوزه تئاتر خصوصی دانست و گفت: به دلیل مخاطبانی که تئاتر دینی دارد می توان بستر را برای ورود به تئاتر خصوصی فراهم کرد. معتقدم کسانی که در عرصه تئاتر دینی کار می کنند باید اهل مطالعه، اندیشه و ژرف نگری بیشتری نسبت به سایر هنرمندان باشد زیرا باید از لایه های سطحی عبور کنند تا مخاطب با آثارشان ارتباط برقرار کند. البته اگر تمرکز خود را روی برگزاری جشنواره متمرکز دینی بگذاریم بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.

مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر رضوی ۲۷ مهرماه با کارگردانی کیومرث مرادی انجام خواهد شد و مراسم اختتامیه این جشنواره با کارگردانی محمد حیدری دوم آبان ماه در تالار وحدت برگزار می شود. ضمن اینکه اولین سروده های خشایار اعتمادی با موضوعیت رضوی به سفارش جشنواره در این مراسم اجرا خواهد شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست