1. خانه
  2. اخبار
  3. بیانیه انجمن عکاسان مطبوعات نسبت به تضییع حقوق عکاسان

بیانیه انجمن عکاسان مطبوعات نسبت به تضییع حقوق عکاسان

انتشار بدون نام، بی مجوز و برخلاف قانون عکس مهدی طاهری، یکی از عکاسان موفق و مستعد جوان کشور با عنوان " احترام نظامی برای شاه خراسان " در بیش از ده ها سایت خبری و اطلاع رسانی آن هم در زمانی کمتر از ۴۸ ساعت واکنش این عکاس را برانگیخت.
این واکنش زمانی ضرورت بروز و اطلاع رسانی یافت که عکاس با وجود رعایت ادب و اخلاق نسبت به پیگیری و منشاء این سرقت هنری، با توهین هایی به دور از شان انسانیت و فضای مرتبط با هنر و رسانه مواجه شد و از سویی مدعیانی که همواره در کلامشان حمایت از قشر جوان و عکاسان هنرمند بوده است، هیچ عکس العمل جدی و درخوری به این رویداد تلخ دیده نشد.

بیانیه انجمن عکاسان مطبوعات نسبت به تضییع حقوق عکاسان

البته صدور بیانیه از سوی انجمن عکاسان میراث فرهنگی، واکنش خبرنگار تجسمی گروه فرهنگی خبرگزاری فارس، اطلاعیه دبیرخانه جشنواره ملی عکس مشهد، اعلام محکومیت انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران و پشتیبانی بسیاری از سایت های معتبر و فتوبلاگ های مستقل و فعال عکاسی در کشور، پاسخی روشن و صریح را برای آنانکه باید! بیان کرد.

در ادامه واکنش ها به این رفتار غیرحرفه ای، دبیرخانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هم با صدور و ارسال بیانیه ای، سرقت و انتشار غیرقانونی اثر این عکاس را محکوم نموده و از سایر اعضای خود درخواست کرد تا در انتشار متن این عکاس از هیچ تلاشی فرو نگذارند.

همکاران این رسانه ضمن تقدیر از قدرشناسی اعضای هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، متن بیانیه ی ارسالی این انجمن را که روز گذشته به دفتر " پایگاه عکس چیلیک " رسید به این شرح منتشر می نماید:

به نام پروردگاری که شاهد است
به بهانه حمایت از عکاسان ایران که سالها است حقوقشان رعایت نمی شود و شکوائیه های اخیر سه تن از عکاسان جوان و آینده کشور
عکاس ارجمند: جناب آقای مهدی طاهری
با سلام و احترام
متن نامه شما به دبیرخانه این انجمن رسید و در جهت اعلام حمایت از جنابعالی و آگاهی عموم به ویژه عکاسان مطبوعاتی ایران، در سایت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران منتشر شد.
تا اینجای ماجرا یک وظیفه صنفی بود که انجام پذیرفت ولی از اینجا به بعد باید چه کرد؟
به این بداخلاقی های رسانه ای و جنایات فرهنگی هنری که با گسترش کارکرد فضای سایبری روزافزون می شود چه باید کرد؟
فانوس به دست گرفته ایم و به دنبال مسئول پاسخگویی می گردیم که کمترین انتظار را از او (در) دلجویی و گذاشتن دست اعتذار بر سینه به جهت تکریم ادب و قانون مداری شما(طلب کنیم).
به راستی این رفتارهای انسانی و بزرگ منشانه را امروز از کدام مسئول فرهنگی و هنری طلب کنیم که به داد برسد؟
گویی حقیقت حق الناس را موج نسیان و فراموشی با خود برده که جوان متعهد و مستعد امروز جامعه ما که خالق عکس " احترام نظامی برای شاه خراسان " می باشند، اینچنین مورد سرکوب ذوق و قریحه قرار می گیرد؟
کدام خردمندی را می شناسیم که وقتی حاصل هنر عکاس را سرقت می کند، به وی نهیب می زند که: " به تو هیچ ربطی ندارد؟!" طبیعی است آنانکه در این اثنا بیان کلام حق را در راستای منافع خود نمی بینند، باید در انتشار نامه ی شما کاهلی کرده به راستی اینان در کدام مکتب این گونه آموخته اند؟ این جوانان متعهد آینده شان چگونه رقم خواهد خورد؟
با این حال انتشار نامه شما در بسیاری از سایت ها که نخستین شان " پایگاه عکس چیلیک " بوده مجال تقدیر داشته و حمایت همکاران فهیم ما در انجمن عکاسان میراث فرهنگی، گفتگوی خبرگزاری فارس با شما و همچنین واکنش دبیرخانه جشنواره ملی عکس مشهد که ظاهراً عکس از آنجا سرقت رفته است و … همه حکایت از زنده بودن سلامت اندیشه و حقیقت روحیه (حمایت) از هنرمند دارد.
این انجمن به نمایندگی از سوی جامعه ی عکاسان مطبوعاتی کشور در سالی که به عنوان " حمایت از کار و سرمایه ایرانی " نامگذاری شده، ضمن درخواست انتشار نامه شما از یکایک اهالی با اخلاق رسانه ها، (انتشار غیرقانونی اثر فاخر شما را) محکوم کرده و تلاش را که اینچنین مبادی آداب اقدام به دادخواهی نموده اید، می ستاید.
پرسش های طرح شده در ذیل نامه شما مواردی است که دست اندکاران و سیاست گذاران جامعه عکاسی کشور می بایست نسبت به آن دغدغه داشته و پاسخگو باشند.
از حضرت بزرگوارش – که شاهی در خراسان و امیری بر دلهای مومنینی چون شما را سزاست و افتخار ثبت اثری چنین فاخر (را) برای شما مقدر فرموده – برایتان نیل به مقام " رضا " از جاهلان و غافلان آرزو داریم.
                                                                                                                                       باقی بقای نگاه ارزشمندتان
———————————————————————————————————————————————————————————-
متن کامل نامه منتشر شده عکاس را در " پایگاه عکس چیلیک " در " ایـنـجـا " بخوانید.
متن بیانیه صادر شده توسط انجمن عکاسان میراث فرهنگی را در " ایـنـجا " بخوانید.
متن گفت وگوی خبرگزاری فارس با این عکاس پیرامون سرقت و انتشار این عکس را در " ایـنـجـا " بخوانید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست