1. خانه
  2. اخبار
  3. تصویر رهبر انقلاب به منازل همسایگان خلیج فارس رفت‌

تصویر رهبر انقلاب به منازل همسایگان خلیج فارس رفت‌

استقبال گسترده مسلمانان از پوستر ایرانی

گروه فرهنگ و هنر – سینا علی محمدی:
در حالی که حدود ۲۰ روز از انتشار یک پوستر در سطح شهرها و مناطق مختلف ایران می‌گذرد، روز گذشته درخبرها آمد که مسلمانان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ضمن استقبال گسترده از این پوستر اقدام به تکثیر و توزیع آن در کشورهای کویت، بحرین و قطر کردند و در بحرین و کویت، مسلمانان این دو کشور، پوستر را در تیراژ ۷۰ هزار نسخه منتشر و در قاب‌های بسیار زیبا در حسینیه‌ها، منازل، مغازه‌ها و سایر اماکن نصب کرده‌اند.

اما این پوستر، عکس متفاوت و منتشر نشده‌ای از رهبر معظم انقلاب را با لباس نظامی در میان رزمندگان خط مقدم جبهه‌های خرمشهر نشان می‌دهد که به مناسبت سوم خرداد در بیلبوردهای متعدد در ایران به نمایش درآمد.

 

از زبان عکاس‌

به گزارش خبرنگار ما، بهرام محمدی‌فرد خالق عکس این پوستر است؛ وی درباره این عکس به خبرنگار جام‌جم گفت: عکس بهار ۱۳۶۰ گرفته شد، زمانی که حضرت آقا بازدیدی از خرمشهر داشتند. آن زمان ایشان نماینده ویژه حضرت امام(ره)‌ در شورای عالی دفاع بودند و در این بازدید، ابتدا به اهواز رفتند و با شهید چمران دیدار کردند و سپس در آبادان به دیدار آیت‌الله جمی امام جمعه آبادان رفتند. آن زمان خرمشهر در اشغال بعثی‌ها بود و شهید جهان‌آرا و دوستانشان در سپاه خرمشهر از آبادان کانالی زیرزمینی کنده بودند که به خانه‌ای وسط خرمشهر منتهی می‌شد و آن خانه نقش دیدبانی داشت و در این عکس رهبر معظم انقلاب در منطقه کوت‌شیخ هستند و قصد دارند از این کانال بازدید کنند.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره عکس بگویم این است که شرایط مکانی آن بسیار حساس و خطرناک بود؛ یعنی آقا در منطقه‌ای هستند که احتمال آسیب و خطر بسیار زیاد است و حضور ایشان با لباس نظامی در میان رزمندگان و نوع حرکت سریع ایشان با گام‌های بلند که ویژه خودشان بود،‌ علاوه بر دلگرم کردن رزمندگان و مقاومت مردمی، نشان‌دهنده شجاعت و اخلاص ایشان است.

محمدی‌فرد درباره دیگر کسانی که در عکس حضور دارند، گفت: سمت چپ رهبر انقلاب ،حاج عبدالله نورانی از جانبازان و فداییان بزرگ جبهه و جنگ است و کسی که تفنگ در دست دارد محافظ آقاست اما دیگر کسانی را که در عکس هستند، به خاطر نمی‌آورم.

از زبان طراح‌

از سوی دیگر، محمد صمدی طراح پوستر به خبرنگار ما گفت: از نظر گرافیکی این پوستر جزو پوسترهای عکس محور محسوب می‌شود چرا که عکس آنقدر بکر و زیبا بود که به اعتقاد من نیازی به کار اضافه وجود نداشت و سعی کردم کمترین خدشه به حس و حال عکس وارد شود.

وی می‌افزاید: تنها با برش و کادربندی، عکس را به گونه‌ای قرار دادیم که رهبر معظم انقلاب در مرکز عکس قرار گیرند، ضمن این که عمودی بودن تصویر در ابتدا ایستادگی را نشان می‌دهد. انتخاب رنگ سرخ و قرمز هم برای تیتر پوستر بار حماسی القا می‌کند و خط نستعلیق آن یک خط اسلامی و ایرانی است. صمدی با تاکید بر سادگی طراحی پوستر گفت: این سادگی که در طراحی وجود دارد پیش از هر چیز خلوص و پاکی را تداعی می‌کند، ضمن این که نوع حرکت حضرت آقا یک نوع استواری و حرکت رو به جلو را القا می‌کند و همچنین ته لبخندی که در چهره ایشان پدیدار است، امید را در صورت ایشان ترسیم می‌کند.

وی نکته جالب پوستر و عکس را در پیشرو بودن رهبر معظم انقلاب می‌داند و می‌گوید: معمولا در حضور شخصیت‌های کشوری در جبهه‌ها یکی دو نفر جلوتر و اطراف آنها هستند ولی در باره آقا این گونه نیست و حضور ایشان در خط جلو و پلان اول، آن‌هم با گام‌های بلند و استوار پیام مهم و متفاوتی القا می‌کند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست