1. خانه
  2. اخبار
  3. در نبود عکاس و با حضور رعنا جوادی، هفتمین جایزه سپکتروم به بهمن جلالی اهدا شد

در نبود عکاس و با حضور رعنا جوادی، هفتمین جایزه سپکتروم به بهمن جلالی اهدا شد

در نبود عکاس و با حضور رعنا جوادی،
هفتمین جایزه سپکتروم به بهمن جلالی اهدا شد

سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی
۱۳۹۰/۰۳/۰۹
۰۵-۳۰-۲۰۱۱
۱۰:۰۰:۲۳
۹۰۰۳-۰۵۵۸۳: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی

جایزه‌ی معتبر «سپکتروم» از سوی بنیاد فرهنگی ایالت نیدرزاکسن شامگاه گذشته ـ ۸ خرداد ماه ـ طی مراسم ویژه‌ای همراه با افتتاح نمایشگاه عکسی با حضور رعنا جوادی به زنده‌یاد بهمن جلالی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موزه‌ی «اشپرنگل» در شهرهانوفر به بهانه اهدای جایزه معتبر سپکتروم از سوی بنیاد فرهنگی ایالت نیدرزاکسن، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های عکاسی ایران در جهان را با آثاری از زنده‌یاد بهمن جلالی برپا کرد.

این مراسم در دومین سال از نبود جلالی و با حضور همسرش ـ رعنا جوادی ـ برگزار شد.

در نمایشگاهی که به همین بهانه افتتاح شد نیز حدود ۵۵۰ قطعه از عکس‌های بهمن جلالی به نمایش درآمد که در میان این آثار منتخب، مجموعه عکس‌هایی چون «جنگ»،«انقلاب»،«تصویر خیال»،«بوشهر»،«مناظر شهری» و «زندگی روزمره» به چشم می‌خورند که پیش از این در پاییز ۸۶ در قالب نمایشگاه بزرگی توسط بنیاد فرهنگی-هنری «تاپیس» در بارسلون اسپانیا به نمایش درآمده بودند.

 

اما در نمایشگاه هانوفر تعدادی عکس‌ جدید هم به مجموعه عکس‌های بارسلون اضافه شده و از این رو مجموعه‌ی کامل‌تری نسبت به بارسلون در موزه‌ی اشپرنگل به نمایش گذاشته شده است. این عکس‌ها شامل آثاری می‌شوند که جلالی در دوران جوانی و هنگامی که در استودیوی «جان ویکرز» – عکاس سرشناس انگلیسی – کارآموزی می‌کرد ، عکاسی کرده است و همچنین برخی از آخرین آثاری که پیش از درگذشتش تهیه کرده بود.

تعداد ۳۰۰ قطعه از این آثار توسط کارشناسان و هیات داوران موزه‌ی اشپرنگل و بنیاد «نیدرزاکسن» و ۱۱۰ قطعه به اختیار رعنا جوادی برای نمایشگاه انتخاب شده‌اند و تعداد باقیمانده نیز در قالب دو اسلاید «جنگ» و «انقلاب» در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

همچنین مجموعه‌های «جنگ»، «انقلاب» و «تصویر خیال» از سوی این بنیاد در قالب کتابی با یادداشت‌هایی از حمید دباشی، علی بهداد، کاترین داوید و داریوش شایگان به دو زبان آلمانی و انگلیسی به چاپ رسیده‌ و در مراسم افتتاح نمایشگاه و اهدای جایزه رونمایی شد. این کتاب همچنین شامل یادداشتی با موضوع «تاریخ عکاسی ایران» است که با چند نمونه ازعکس‌های مربوط به دوره‌ی قاجار- که پیش از آن بهمن جلالی در مجموعه‌ی «گنج پیدا» گرد‌آوری کرده بود – همراه است.

از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه برپایی نشستی در تاریخ ۲۶ خرداد است که طی آن کاترین داوید در قالب جلسه‌ی پرسش و پاسخی با حضور رعنا جوادی و پیتر بکر ( نویسنده و روزنامه‌نگار هنری) آثار بهمن جلالی را معرفی می‌کنند.

این موزه در یادداشتی که بر روی وب‌سایت خود قرار داده ،نوشته است:« بهمن جلالی یکی از موثرترین و مهم‌ترین عکاسان معاصر خاورمیانه و آسیا است که بیش از چهار دهه از زندگی خود را وقف ثبت حافظه‌ی تصویری ایران کرد و با فعالیت مستمر و تجارب پربارش، به مضامین هنری، تاریخی، سیاسی و اجتماعی بیشماری فرم بخشید. دوربینش در ثبت تحولات اجتماعی ایران، زندگی روزمره‌ی مردم عادی و سرنوشت محیط بومی کشور زادگاهش همواره حاضر و خلاق بود و نه تنها با عکس‌هایش، بلکه به عنوان نمایشگاه گردان و مدرس در معرفی «عکاسی» به عنوان یک فرم هنری، به جامعه‌ی ایران نقش به‌سزایی داشته است.»

کاترین داوید – ادیتور آثار عکس مستند خاورمیانه که سال‌ها رییس بخشی از مرکز ژرژ پمپیدوی فرانسه بوده و سال ۸۶ نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی در گالری تاپیه فوندیش شهر بارسلونای اسپانیا را نمایشگاه‌گردانی کرده، در مقدمه‌ی کتاب این نمایشگاه نوشته است: « مراحل و لحظات مختلف کار بهمن جلالی و پروژه‌های مستندش و «تصویرخیال» که با استفاده از عکس‌های دوران قاجار پدید آمده، پیوندهای پیچیده‌ای را با تاریخ و خاطره و نیز واپس‌زدگی‌های فرهنگی برملا می‌سازند که فرایند شکل‌گیری آن شبیه به کار روانکاوهاست (جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به بیمار از خودش و اطرافیانش) و ما را به گذشته‌هایی ناشناخته که خاستگاه آن تصاویر است، ارجاع می‌دهند. بهمن جلالی فرصت نیافت تا روی انتشار عکس‌های جنگ‌اش، که هنگام تدارک نمایشگاهی از کارهایش در بنیاد «تاپیس» بارسلون پیش‌بینی شد، کار کند و این عکس‌ها، بیست سالی در جعبه‌های محافظشان باقی ماندند؛ ولی باید امیدوار بود که انتشارشان بیست سال دیگر طول نکشد. اگر چه بهمن جلالی، انتقال‌دهنده‌ی تصویرها و حافظ نسخه‌های قدیمی، خود ذره‌ای از شعبده بازی‌های روزگار غافل نبود.»

بر اساس این گزارش،هیأت داوران بنیاد فرهنگی ایالت نیدرزاکسن متشکل از Geoffrey Batchen (آمریکا)،Frits Gierstberg (هلند)، Christine Frisinghelli (اتریش)،Inka Schube و Joachim Werren (آلمان) شهریورماه اعلام کردند که در هفتمین دوره‌ی این جایزه جهانی در آغاز سال ۲۰۱۱ نمایشگاهی از عکس‌های «بهمن جلالی» ؛ عکاس‌ایرانی را در موزه اشپرنگل (هانوفر) برپا می‌کنند و جایزه معتبر«سپکتروم» نیز از سوی بنیاد فرهنگی ایالت «نیدرزاکسن» آلمان به این هنرمند فقید اهدا خواهد شد.

این جایزه هر سه سال به یک عکاس هنرمند اهدا می‌شود.

نمایشگاه عکس‌های جلالی در موزه‌ی «اشپرنگل» تا ۳۰ مردادماه برپاست.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست