1. خانه
  2. اخبار
  3. روزشمار انقلاب اسلامی- ۱۹بهمن ۱۳۵۷ دیدار همافران با امام و اعلام عدم دخالت ارتش در سیاست

روزشمار انقلاب اسلامی- ۱۹بهمن ۱۳۵۷ دیدار همافران با امام و اعلام عدم دخالت ارتش در سیاست

جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت، اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند.

خبرگزاری فارس: دیدار همافران با امام و اعلام عدم دخالت ارتش در سیاست
  •  
  •  

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت، اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند. این اقدام که در نوع خود حرکت شگرفی از سوی بخشی تاثیرگذار از ارتش بود، خشم برخی از فرماندهان نظامی را برانگیخت و مایه مخالفت‌ها و درگیری‌های بعدی گارد شاهنشاهی با نیروی هوایی شد.

 

روزنامه کیهان در‌‌ همان روز با چاپ عکسی از این مراسم که بعد‌ها بسیار مشهور شد، نوشت: «با وجودی که اعلام شده بود آیت‌الله العظمی امام خمینی به علت برنامه راهپیمایی امروز برنامه دیدارهای خویش را لغو کرده‌اند، معذالک امروز هزاران تن از افراد نیروهای مسلح در خیابان ایران و اقامتگاه آیت‌الله العظمی امام خمینی به طرفداری از مهندس بازرگان رژه رفتند. در این مراسم از همه نیرو‌ها و همچنین همافران شرکت داشتند و مراسم ابراز وفاداری به صورت رژه انجام گرفت و اصلاً شعاری داده نشد. نیروهای مسلح در این رژه عکس‌های امام خمینی و مهندس بازرگان را در دست داشتند و پلاکاردهایی که نشان‌دهنده رسته و نیروی مربوطه بود حمل می‌کردند.»که ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد.

طرفداران قانون اساسی، تمام تلاش خود کردند تا از سقوط رژیم پهلوی‌ها جلو‌گیری کنند و در این تلاش شهر خوی را به آتش کشیدند. در تهران نیز شماری از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.

خبر دیگری که در این روز گزارش شده بود این بود شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت.

اما مردم به خیابان ریختند و به بازرگان رای اعتماد دادند. و شاپور      بختیار که در ۱۸ بهمن دولت بازرگان را یک شوخی می‌دانست تسلیم حمایت مردم شد و در دگردیسی گفت من و بازرگان می توانیم توافق کنیم.

واقعه مهم دیگری تاثیرگذار است و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت، قره باغی ارتش را از دخالت در سیاست برحذر داشت.

انتهای پیام/

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست