1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. رونمایی کتاب عکس «سامون» با آثار عکاسان مازندران در هفته مازندران

رونمایی کتاب عکس «سامون» با آثار عکاسان مازندران در هفته مازندران

با حضور تنی چند از عکاسان و مدیران و شهروندان مازنی، کتاب عکس «سامون» با آثار عکاسان مازندران در هفته مازندران رونمایی شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک به نقل از روابط عمومی حوزه هنری مازندران کتاب عکس «سامون» با آثاری از ۶۰ عکاس و علاقمند عکاسی از سطح استان مازندران با هدف ثبت، احیا، بازشناسی و معرفی مولفه های فرهنگی و زیست بوم مازندران، به عنوان تولید تازه این مرکز به مرحله چاپ رسید و عصر پنجشنبه ۲۰ آبان ماه جاری در حوزه هنری مازندران معرفی و رونمایی شد.
«مهدی معصومی گرجی» رییس حوزه هنری مازندران طی سخنان کوتاهی در این برنامه که با حضور پدر و مادر شهید دانش آموز «عبدالله نصیری» از فریدونکنار و اعضای خانه عکاسان مازندران، پیشکسوتان، مسئولان و اصحاب رسانه همراه بود گفت: مجموعه فرهنگی هنری حاضر در بخش های آداب، آیین و باورها، محرم و دفاع مقدس، کار و تلاش (سبک زندگی)، معماری، مناظر و طبیعت، آماده شده که در مجموع بیش از ۱۵۰ عکس را در خود جای داده است.
وی که مسئولیت خانه عکاسان حوزه هنری مازندران را نیز عهده دار است ادامه داد: این مرکز تا کنون توانسته با کشف و پرورش عکاسان جوان و مستعد استان، پا در مسیر تازه ای گذاشته و به جریان سازی این هنر در استان کمک کند.

این مسئول فرهنگی با اشاره به فرارسیدن هفته مازندران افزود: با توجه به ویژگی عکس‌های موجود در این مجموعه باید گفت سامون به بازنمایی تمام عیار فرهنگ استان می‌پردازد و بر طبق نظر صاحبان نظر و اندیشه، اثری کم‌نظیر از خیل نگاه عکاسان حرفه ای استان است.‌
«معصومی گرجی» همچنین با اشاره به پتانسیل بالای مازندران در هنر عکاسی و فعالیت گسترده عکاسان هنری در استان گفت: اغلب عکاسان این مجموعه از عناوین و موفقیت های ملی و بین‌المللی برخوردار هستند و تصمیم خانه عکاسان مازندران بر آن است تا پس از انتشار نخستین کتاب عکس «سامون» (در صورت مساعد بودن جمیع شرایط) در ادامه به چاپ دیگر کتاب‌هایی در زمینه معرفی استان از نگاه کارشناسان و دید عکاسان استان بپردازیم.

این مدیر فرهنگی با بیان این نکته که مازندران سرزمین علویان، دلاوران و حماسه سازان (از دیرباز تا امروز) بوده و است تاکید کرد که با فرهنگ و هنر است که می‌توان به خوبی زیست بوم استان را برای نسل حاضر و آینده مستند و متجلی ساخت. ایشان همچنین اظهارداشت: فرهنگ مازندران اگر مظلوم واقع شده در پاره ای موارد نیازمند عزم هنرمندان استان است تا بتوان جامعه امروز را با نیروی والای فرهنگ و هنر نجات داد. کار هنرمند تلنگر به جامعه است در آن زمانی که خود به تعالی رسیده و آن تعالی را به جامعه خود بازتاب دهد.

در ادامه این رویداد فرهنگی هنری مادر و پدر شهید دانش آموز «عبدالله نصیری» (از شهدای دفاع مقدس) که خود به عنوان موضوع دوربین «بهروز خسروی» در مجموعه سامون حضور داشتند با حضور در جایگاه کلامی از زندگی این شهید را برای حاضرین بازگو کردند و با تابلوعکسی که به یادگار تدارک دیده شده بود مورد تشویق و بدرقه حاضرین در سالن قرار گرفتند.
همچنین در بخش دیگری از این محفل « علی رمضانی پاجی» دکترای تاریخ و محقق ضمن تاکید بر ویژگی‌های عکاسی و ارتباط بی‌واسطه آن با مخاطب گفت: کتاب عکس سامون، چشم‌انداز قابل توجهی از فرهنگ و آداب مازندران است و تماشای عکس‌های آن قابلیت و برجستگی فکری و دیدگاهی عکاسان را به نمایش می‌گذارد. اینکه هر عکاس نگاه مستقل و دیدگاه ویژه خود را در ارائه سوژه ثبت کرده و ارایه داده است.

این پژوهشگر فعال ضمن عرض تبریک و قدردانی از هیات انتخاب عکس‌های کتاب عکس «سامون» گفت: از ویژگی‌های دیگر این کتاب گستره مخاطبان آن است که علاوه بر مخاطبان خاص (با ارائه مفاهیم مستتر و ضمنی آثار) برای مخاطبان غیر حرفه‌ای، عام و غیرهنرمند نیز قابل توجه و مورد علاقه خواهد بود.
در ادامه این برنامه گروه موسیقی آیینی «زندگی سوادکوه» به سرپرستی «علی حسن نژاد» _شاعر و فرهنگ پژوه _ به اجرای برنامه، خوانش شعر و ارائه نغمات و آثاری از موسیقی مازندران پرداخت و کتاب عکس سامون با حضور پدر و مادر شهید «عبدالله نصیری» و جمعی از پیشکسوتان هنری استان مازندران در هفته مازندران رونمایی و از عکاسان صاحب اثر در این مجموعه نیز تقدیر شد.
همچنین پذیرایی حاضران برنامه کتاب سامون با آش و نان محلی آخرین بخش این رویداد بوده که با حال و هوای مازندرانی برگزار شد.
اسامی عکاسان صاحب اثر در کتاب عکس سامون به این ترتیب معرفی شده است: ابراهیم رفیعی پرکوهی، ابراهیم فلاح، احسان فضلی اصانلو، احمدرضا صفرنیا، اصغر عالیشاه، آمنه حبیب پوریان، امیرحسین حیاتی، امیرحسین نعیما، امیرعلی رزاقی، بهروز خسروی، بهزاد فیروزی، جواد خالق زاده آهنگر، حامد پراکند، حسین بهرامی ولشکلایی، حسین خادمی، حوا احمدی، خاطره محمدی، داریوش منصوری، داود اکبرزاده، رامین طبری، زهرا محمدی، سمانه جهانگشت، سمانه شیرازی، سوسن شکری، سیدرضا هاشمی، سیدولی شجاعی لنگری، سیده معصومه اسماعیلی کرچایی، سینا دلشادی، سینا عزیزی زرندی، عقیل تشکری، علی اسماعیل زاده کنعانی، علی سلحشور، علی کاکویی، علی نوری، فاطمه اسدیان، کیوان جعفری، گلناز دوستی، ماهتینار احمدی، مجید طریقتی، محسن غلامی، محسن قاسمی، محمد اسلامی، محمد سلطانی، محمدجواد صالحی، مرتضی جعفری، مریم رسولی، مصطفی نیک نقش، معصومه زلیکانی، سیدمنصور معصومی سنگ‌تراشاتی، مهدی رجب پور، مهدی عابدپور، مهدی معصومی گرجی، مهدی محبی پور، مونا سعادت نیا، میرصفی اندیکلایی، میکائیل صادقی، میلاد احمدی، نرجس خاتون اندرواژ، یاسر عموزاده مهدیرجی.
کتاب عکس «سامون» یک اثر ۱۸۰ صفحه ای در قالب خشتی است که آثار درج شده در آن پس از فراخوان در بین اعضای خانه عکاسان و دریافت ۳۰۰۰ اثر و گزینش نهایی آماده چاپ شد که در طی روزهای اخیر در #سایت_کتاب_عکس به عنوان #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران معرفی شد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «هاشور» در نگارخانه رضوان مشهد
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « مردم ایران » در پاریس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست