1. خانه
  2. اخبار
  3. ساعد نیک ذات: باید از قابلیت و حضور عکاسان جوان استفاده‌ی بهینه کرد

ساعد نیک ذات: باید از قابلیت و حضور عکاسان جوان استفاده‌ی بهینه کرد

داور نخستین جشنواره ملی عکس مشهد گفت: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، فرصت بسیار خوبی است تا مسائل فرهنگی و اجتماعی که در شهر و پیرامون آن قرار دارد، از نگاه هنری مطرح و بررسی شوند.

ساعد نیک‌ذات در خصوص نوع نگاه عکاسان و آثار داوری شده در جشنواره ملی عکس مشهد، اظهار داشت: در اکثر آثاری که به دبیرخانه رسیده بود، عکاسان مشکلات و معضلات فضای شهری را با نگاهی عکاسانه به ثبت رسانده بودند که این امر بیان‌کننده وجود درهم ریختگی و از هم‌گسیختگی نظام شهری است که به اصلی‌ترین دغدغه‌ی عکاس تبدیل شده و به ثبت رسیده است.

وی در ادامه افزود: این جشنواره بهانه‌ی خوبی است تا مدیریت شهری مشکلات زندگی شهر و شهر‌نشینی همچون زاغه‌نشینی، حاشیه‌نشینی و رفتارهای غلط اجتماعی را از نگاه یک هنرمند عکاس مورد توجه قرار دهد.

این هنرمند عکاس همچنین با بیان این‌که شهرداری مشهد در ابتدای این راه قرار گرفته و با حداقل بودجه این حرکت ارزشمند فرهنگی و هنری را آغاز کرده است، تصریح کرد: برگزارکنندگان این نکته را مد‌نظر قرار دهند که به منظور تأثیرگذاری جشنواره ملی عکس مشهد در جامعه عکاسان کشور، باید برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد و برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب می‌بایست مدیریت امور هنری شهرداری با برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیق اهداف فرهنگی و هنری مد‌ نظر خود را به مرحله‌ی اجرا درآورد.

عضو هیئت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران با اشاره به نقش اساسی شورای اسلامی شهر مشهد در تداوم برگزاری جشنواره ملی عکس مشهد، متذکر شد: شورای اسلامی شهر مشهد می‌تواند با مصوبات خود، این حرکت فرهنگی را در شهر ماندگار نماید، زیرا معمولاً جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری که توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی برگزار می‌شوند، بسیار قائم به فرد است و نسبت مستقیم دارد به سلیقه‌ی مدیران. همواره این نگرانی وجود دارد که با تغییرات مدیریتی این فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز به ‌فراموشی سپرده ‌شوند.

نیک‌ذات در خصوص علت بالا‌ بودن میزان مهاجرت هنرمندان از مشهد به تهران، گفت: مشهد همیشه به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور مطرح بوده و عمده‌ی این مهاجرت‌ها دلایل فرهنگی دارد، نه اقتصادی.

عضو شواری سیاست‌گذاری یازدهمین دو سالانه عکس ایران افزود: متولیان فرهنگ و هنر مشهد می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های مدون، انگیزه‌‌ی ماندگاری هنرمندان در شهر را بالا ببرند و غبار محرومیت‌های فرهنگی و هنری که بر چهره‌ی این شهر نشسته است را پاک نمایند. نباید این مهم را فراموش کرد که برگزاری فعالیت‌هایی از این دست، گام بلند و ارزشمندی است در جهت رفع محرومیت‌های فرهنگی مشهد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: شهرداری مشهد می‌تواند با نگاه کلان به موضوع عکاسی، در کنار برگزاری فعالیت‌های جشنواره‌ای، در حوزه شهر و معضلات شهری سفارش‌های عکاسی را به عکاسان بدهد و در بخش‌‌های مختلفی همچون مردم‌نگاری، معماری و عکاسی از قومیت‌ها و آداب و رسوم مختلف، این حرکت هنری را در قالبی بزرگ‌تر به یک اقدام تأثیرگذار و ماندگار فرهنگی تبدیل نماید.

همچنین در کنار این اقدامات می‌توان با همکاری کارشناسان عکاسی، جامعه‌شناسان و متخصصان شهری فعالیت‌های اینچنینی را یک حرکت پژوهشی گسترده تبدیل کرد. در این صورت است که می‌توان ادعا کرد که جشنواره به همه‌ی اهداف میان‌مدت و بلند‌مدت خود رسیده است.

داور نخستین جشنواره ملی عکس مشهد در عین حال تأکید کرد: نمی‌توانیم صرفاً با برگزاری یک دوره از جشنواره انتظار انقلاب و ایجاد تحولات شگرف در عکاسی شهر داشته باشیم. به عنوان مثال «عکاسی زیارتی» یکی از بخش‌های مهم تاریخ عکاسی ایران است و به‌طور قطع برگزاری یک یا چند جشنواره نمی‌تواند به تنهایی تغییری در مسیر آن ایجاد نماید.

نیک‌ذات همچنین در خصوص مهمترین معیارهای لازم برای اعتبار جشنواره‌های هنری، بیان داشت: معمولاً اعتبار جشنواره‌ها از چند منظر قابل بررسی است. برگزارکننده، حامیان، هیئت‌داوران و جوایز از جمله مهم‌ترین معیارهایی هستند که می‌توانند اعتبار یک جشنواره را تحت تأثیر خود قرار دهند. این عکاس و فیلم‌بردار برجسته‌ی سینمای کشور در پایان خاطر نشان کرد: امید است مدیریت امور هنری شهرداری مشهد با تشکیل دبیرخانه‌ی دائمی و برنامه‌ریزی صحیح، گام‌های اساسی برای به نتیجه رساندن جشنواره ملی عکس مشهد بردارد.

خبر: حسن محمودی

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست