1. خانه
  2. اخبار
  3. عباسی: دوسالانه‌ عکس باید به صورت غیررقابتی برگزار شود

عباسی: دوسالانه‌ عکس باید به صورت غیررقابتی برگزار شود

دبیر یازدهمین دوسالانه عکس ایران گفت: دوسالانه عکس ایران برآیند فعالیت دوساله عکاسی ایران است و باید به صورت غیر رقابتی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، در نشست خبری صبح امروز یازدهمین دوسالانه عکس ایران، اسماعیل عباسی دبیر دوسالانه، مسعود زنده‌ روح کرمانی دبیر اجرایی دوسالانه و عباس میرهاشمی مشاور هنری دوسالانه حضور داشتند و به ارائه توضیحاتی درباره دوسالانه یازدهم عکس پرداختند.
عباسی دبیر یازدهمین دوسالانه عکس ایران در ابتدا گزارشی از چگونگی روند برگزاری جلسات دوسالانه داد و اعضای شورای سیاست‌‌گذاری را کورش ادیم،مجتبی آقایی،محسن راستانی،مسعود زنده‌روح کرمانی،محمد ستاری،حمید سوری،افشین شاهرودی،یونس شکرخواه،ابراهیم صافی،سیف‌الله صمدیان،محمد فرنود،علیرضا کریمی‌صارمی،مهدی مقیم‌نژاد،حسن نمک‌دوست،ساعد نیکذات،علیرضا نیک‌نژاد و خودش معرفی کرد.
وی در ادامه گفت: پس از برگزاری ۲۰ جلسه شورای سیاست‌گذاری درباره انتخاب موضوع آثار،انتخاب دبیر، غیررقابتی بودن،انتخاب هیأت داوران و …تصمیم‌گیری شد.
عباسی علت انتخاب موضوع آزاد این دوسالانه را نتایج دوسالانه‌های نهم و دهم عکس ایران ذکر کرد و گفت:‌ در این دوره موضوع را آزاد اما با گرایش هنری و خلاق اعلام کردیم.
عباسی با اشاره به غیررقابتی شدن این دوره از دوسالانه گفت: در این دوره تصمیم گرفتیم که دوسالانه را به صورت غیررقابتی برگزار کنیم و با انتخاب هیئت داوران متشکل از مهران مهاجر،شهریار توکلی،نیلوفر معترف،بهمن جلالی،کیارنگ علایی،محمود کلاری و فرزاد هاشمی تعداد ۲۰۰ قطعه عکس را برای نمایش در نمایشگاه انتخاب کنیم.
وی دلیل غیررقابتی شدن دوسالانه را چنین توضیح داد: جشنواره‌ها و مسابقات متعددی در کشور به صورت رقابتی برگزار می‌شود، اما دوسالانه متفاوت از همه آنهاست چرا که دوسالانه‌ها برآیند فعالیت‌‌های عکاسی کشور طی دو سال گذشته است و شکل مسابقه‌ای برگزار کردن دوسالانه‌ها ایراد است نه غیررقابتی شدن که اساس برگزاری هر دوسالانه است.
عباس همچنین تأکید کرد: یازدهمین دوسالانه عکس ایران بر اساس تصمیمات شورای سیاست‌گذاری برگزار می‌شود و احتمال دارد در دوره‌های بعدی بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری و با بر اساس آیین‌نامه‌ تصویب شده باز هم شاهد برگزاری غیررقابتی دوسالانه عکس باشیم.
وی آخرین مهلت ارسال آثار را ساعت ۱۷ روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ذکر کرد و درباره زمان دقیق برپایی نمایشگاه گفت: نمایشگاه دی‌ماه به صورت همزمان در یزد و تهران برگزار می‌شود و احتمالاً سوم دی‌ماه روز افتتاح نمایشگاه دریزد خواهد بود.
عباسی درباره برگزاری نمایشگاه در یزد هم توضیح داد: به پیشنهاد آقای شالویی رییس اداره کل دفتر امور هنرهای تجسمی قرار شد علاوه بر تهران آثار راه به نمایشگاه در یکی دیگر از استان‌های کشور هم به نمایش گذاشته شود که با سنجش امکانات و اعلام آمادگی استان‌ها، یزد را انتخاب کردیم.
وی افزود:‌البته عکس قابلیت تکثیر شدن را دارد و می‌توان آثار راه یافته به نمایشگاه را در دو نسخه چاپ کنیم و به صورت همزمان در هر دو مکان به نمایش بگذاریم و از این نظر مشکلی نداریم.
عباسی از نمایش این آثار دردیگر استان‌های کشور هم خبر داد و گفت: بعد از اتمام نمایشگاه، آثار در دیگر استان‌های کشور نیز به صورت چرخشی به نمایش در خواهد آمد.
عباس میرهاشمی مشاور هنری این دوسالانه نیز به آیین‌نامه دوسالانه عکس اشاره‌ای داشت و گفت: این آیین‌نامه تکمیل شده و باید برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی به شورای معاونت هنری وزارت ارشاد فرستاده شود.
وی افزود: با تصویب این آیین‌نامه از این پس شاهد برپایی دوسالانه‌های عکس به صورت کاملاً‌ منظم و طبق آیین‌نامه خواهیم بود و بسیاری از مشکلاتی را که در روند برگزاری و اجرای هر دوره از دوسالانه داشتیم از بین خواهد رفت.
مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر اجرایی دوسالانه نیز درباره چاپ کتاب آثار این دوسالانه گفت:‌ تمام سعی ما بر این است که بتوانیم کتاب نمایشگاه را همزمان با گشایش نمایشگاه ارائه کنیم، اما اگر تأخیر کوتاهی هم در زمان آن به وجود بیاید به دلیل کمبود زمان بین داوری آثار و گشایش نمایشگاه خواهد بود.
وی آمار آثار رسیده به دبیرخانه دوسالانه را اعلام نکرد و گفت: تاکنون ۹۵ درصد آثاری که به دبیرخانه رسیده،‌آثاری است که حضوری به دبیرخانه تحویل داده شده است و ما هنوز از طریق پست اثری را دریافت نکرده‌ایم، اما آمار دقیق آثار رسیده به دبیرخانه را یک هفته دیگر اعلام خواهیم کرد.
اسماعیل عباسی در بخش دیگری از سخنانش درباره برپایی کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های جنبی دوسالانه گفت: بخش بسیاری از مخاطبان عکاسی در تهران هستند و بازدیدکنندگان ما در یزد تنها مردم عادی خواهند بود. بنابراین برنامه‌‌ای برای کارگاه آموزشی نداریم،‌حتی قرار بود مهمانان خارجی هم در این دوره داشته باشیم که امکان آن هم میسر نشد.
دبیر یازدهمین دوسالانه عکس در پاسخ به سوالی درباره انتخاب موضوع آزاد به دلیل محدودیت زمانی گفت: انتخاب موضوع آزاد بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری بود، چرا که انتظارات از تنها دوسالانه عکس ایران بسیار زیاد است و محدود کردن آن، باعث سلب حضور دیگر عکاسان می‌شود.
دبیر اجرایی دوسالانه هم اضافه کرد: اردیبهشت‌ماه سال جاری فراخوان شرکت در جشنواره در چندین روزنامه به چاپ رسید و زمان برپایی نمایشگاه را آبان‌ماه اعلام کرده بود، اکنون همان فراخوان منتشر شده و تنها دو تغییر در آن دیده می‌شود یکی برپایی نمایشگاه به طور همزمان در یزد و دیگری برپایی نمایشگاه به جای موزه هنرهای معاصر در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، در مورد برپایی کارگاه‌های آموزشی هم همچنان در حال بررسی هستیم که اگر بتوانیم آن را در پایان دوسالانه در تهران برگزار کنیم.
یازدهمین دو سالانه عکس ایران به صورت غیررقابتی دی‌ماه سال جاری به طور همزمان در تهران و یزد گشایش خواهد یافت.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست