1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان عامل مؤثری در رساندن پیام انقلاب به جهانیان بودند

عکاسان عامل مؤثری در رساندن پیام انقلاب به جهانیان بودند

کمال خرازی، کار عکاسان انقلاب را در پیام‌رسانی انقلاب ماندنی خواند و آن‌ها را عامل مؤثری در رساندن پیام انقلاب ایران به سایر جهانیان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، کمال خرازی وزیر پیشین وزارت امور خارجه و مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته در مراسم تجلیل از ۳۶ عکاس پیشکسوت انقلاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور یافت.
خرازی نخستین سخنران این مراسم بود که سخنش را به پیروی از سخن امام راحل (ره)‌ آغاز کرد و گفت: من عکاس نیستم اما عکاسان را دوست دارم.
وی با اشاره به خاطراتش از دوران مدیریت درخبرگزاری ایرنا در سال‌های جنگ تحمیلی گفت: در زمانی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین ستاد تبلیغات جنگ حضور داشتم سال‌ها از عمرم را در خدمت عکاسان بودم.
خرازی عکاسی را دارای ویژگی‌های خاص خود دانست و افزود: ‌عکاسی شکار لحظه‌هاست و شما عکاسان که لحظه‌هایی از انقلاب را شکار کرده و ثبت کردید،‌ بر تارک تاریخ ما ثبت است و قرن‌ها دیگران را با صحنه‌های عجیبی که مردم ایران به چشم دیدند،‌ آشنا خواهند کرد.
خرازی با بیان این که رشته‌های هنری ثروتمندساز نیستند گفت: اغلب هنرمندان و عکاسان در جامعه ما زندگی عادی و بی‌توقعی دارند و کمتر هنرمندی را سراغ داریم که تنها از طریق هنرش به ثروتی دست یافته باشد و در این میان، عکاسان از دیگر هنرمندان متواضع‌ترند و با دشواری‌های زیادی روبرو هستند.
وی با اشاره به دشواری‌های کار عکاسان به ویژه عکاسان خبری گفت: عکاسان تنها با یک دوربین در میان سیل عظیم جمعیت حاضر می‌شوند و با دشواری عکس می‌گیرد، در حالی که یک تصویربردار با امکانات و تشکیلات بیشتری در این محافل حضور دارد.
خرازی با اشاره به ویژگی عکس و تفاوت آن با سایر رسانه‌ها گفت: یک عکس به تنهایی می‌تواند مفاهیم بسیاری را منتقل کند،‌ در حالی که دیدن فیلم در هر مکانی امکان‌پذیر نیست و امکانات خاص خود را می‌طلبد.
وی کار عکاسان انقلاب را در پیام‌رسانی انقلاب ماندنی خواند و گفت: شما عامل مؤثری در رساندن پیام انقلاب ایران به سایر جهانیان بوده‌اید و این کاری فراموش‌نشدنی است.
کمال حرازی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب ایران گفت: انقلاب ایران نه تنها ایران بلکه دنیا را تکان داد و امروزه تحولات عظیمی را پس از انقلاب شاهدیم که متأثر از این انقلاب است.
وی بازگشت مردم به فرهنگ اصیل خود و همچنین ارزش‌های دینی را ناشی از انقلاب ایران دانست وگفت: تردیدی نیست که اگر کمونیسم شکست خورد به دلیل وقوع انقلاب در ایران بود که نشان داد می‌توان با تفکر دیگری هم زیست و کشورداری کرد.
خرازی همچنین توجه به اسلام در محافل علمی را ناشی از ارزش و اهیمت انقلاب ایران عنوان کرد.
مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا به رشادت‌های عکاسان در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل اشاره کرد و گفت: عکاسان بسیاری در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و عکاسان بسیاری هم جانبازی کردند.
وی همجنین تأکید کرد: ارزش شما به توجه دیگران به شما نیست بلکه ارزش کار شما در تاریخ است و اگر چه وظیفه همگان است که امکانات لازم را در اختیار عکاسان قرار دهند،‌اما شما بدانید که اگر نسبت به شما بی‌توجهی می‌شود،‌ از ارزش کار شما نمی‌کاهد.
علی‌اصغر بهداد مدیر عامل کنونی خبرگزاری ایرنا نیز در این جمع حضور داشت که در بیانات خود گفت:‌ من هم خبرنگار بوده‌ام و شما عکاسان را با تمام وجودم درک می‌کنم، اما تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که شهادت دهم عکاسان، یاران گمنام ملت در همیشه تاریخ این سرزمین بوده‌اند. عکاسانی که ناب‌ترین رویدادهایی را که این ملت خلق کردند،‌ثبت کردند.
وی افزود:‌ اگر عکس نبود، مکتوبات و سخنرانی‌ها از عهده ثبت آن چه ملت انجام داده‌اند برنمی‌آمد.
بهداد گفت‌: شهادت می‌دهم که عکاسان همراه با مردم در تلخی‌ها و شیرینی‌ها حضور داشتند و در ناملایمات به دلیل مأموریتی که داشتند، صحنه را ترک نکردند.
مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در ادامه تأکید کرد: مدتی است که اخباری مبنی بر ثبت مکان‌ها و آثار مختلف به عنوان میراث فرهنگی ایران به گوش می‌رسد و من افسوس می‌خورم که چرا عکس‌هایی که به واسطه آن‌ها رویداد بزرگی به وقوع پیوست، به عنوان میراث فرهنگی ثبت نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با شناسایی عکس‌های ماندگار و اثرگذار برای ثبت آنها به عنوان میراث فرهنگی ایران تلاش شود.
علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد نیز در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و ابتدا از شهدای عکاس و خبرنگار هواپیمای سی ۱۳۰ و همچنین عکاسان شهید دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و عکاسانی که امروز در میان ما نیستند یادی کرد.
وی افزود: در گذشته،‌ مطبوعات ما چندان نسبت به عکس توجهی نداشتند ولی امروز تنها یک عکس، تمام صفحه اول یک روزنامه را به خود اختصاص می‌دهد وجایگاه خود را در مطبوعات ما یافته است.
ملکیان تصریح کرد: عکس هم خبر است،‌هم گزارش، هم تیتر و مصاحبه و در عین حال عکس، عکس است
وی از حسین پرتوی خالق عکس بیعت همافران با امام (ره)‌ یاد کرد که این روزها در بستر بیماری است و گفـت: تلاش‌ها و فداکاری‌های کسانی همچون پرتوی بود که جایگاه عکس را امروز در مطبوعات ما حفظ کرده است.
در ادامه این مراسم از ۳۶ عکاس دوران انقلاب اسلامی تقدیر شد و در پایان مراسم نیز با حضور این عکاسان،‌عکس یادگاری گرفته شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست