1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاس مجموعه “شکوه خوزستان”: هیچ نهادی برای تهیه این مجموعه، ریالی کمک نکرد حتی یک مجموعه عکس درباره شوش نداریم

عکاس مجموعه “شکوه خوزستان”: هیچ نهادی برای تهیه این مجموعه، ریالی کمک نکرد حتی یک مجموعه عکس درباره شوش نداریم

عکاس مجموعه عکس "شکوه خوزستان" در پاسخ به انتقاد‌های برخی از عکاسان خوزستانی، با بیان این‌که شهرداری اهواز قرار بود ۵۰۰۰ جلد این مجموعه را خریداری کند، اما با صحبت‌های که پیش آمد تنها ۱۰۰۰ جلد را از این مجموعه پیش‌خرید کرد، گفت:‌ در تهیه و جمع‌آوری عکس‌های این مجموعه هیچ نهادی از من حمایت نکرد.

جاسم غضبان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا- منطقه خوزستان – اظهار داشت: این مجموعه حاصل ۲۷ سال عمر کاری من است؛ عکس نخست این مجموعه در سال ۱۳۶۰ و عکس آخر آن در سال ۱۳۸۸ گرفته شد.

وی افزود: گفته می‌شود "شکوه خوزستان" کار یک عکاس از خارج استان است؛ من جاسم غضبان‌پور، زاده روستای"خین" درمجاورت پل نو و صد دستگاه، در خرمشهر خانه‌ای داشتم که در جنگ خراب شد؛ در حال حاضر پدر و مادر و همه اقوام من ساکن خرمشهر هستند؛ من بیش از تمام چیزهایی که دارم به روستایی بودن و خرمشهری بودنم افتخار می‌کنم.

غضبان‌پور با بیان اینکه هرکدام از این عکس‌ها مربوط به دوره‌های مختلفی از تاریخ خوزستان است، ادامه داد: عکس‌های هوایی کتاب سال ۷۴ گرفته شد، عکس‌های جنگ کتاب مربوط به سال‌های ۶۱ و ۶۲ است و تعزیه‌ها مربوط به ماه محرم روزهای نخست پس از بازپس‌گیری خرمشهر است. عکس‌های صائبین مندایی هم ۱۵ سال پیش و قبل از ساختن بلوار ساحلی گرفته شد.

وی افزود:‌ شهرداری تنها هنگامی که کتاب تهیه و آماده چاپ بود، در چاپ آن مشارکت کرد؛ این امر مربوط به ۶ ماه پیش است.

این عکاس خوزستانی اظهار داشت: قرار بود شهرداری با خرید کتاب‌ها به قیمت تمام شده و فروش آن‌ها به قیمت پشت جلد، برای تامین مخارجش کسب سود کند. این کار شهرداری هم خدمت به مردم و هم کمک به هنر بود؛ شهرداری اهواز متنفع شود بهتر است یا پخش کننده‌ای در تهران؟

غضبان‌پور با بیان این‌که "شکوه خوزستان" یک مجموعه ده جلدی است که در آن به آثار تاریخی، رودخانه کارون و شهرها به گونه‌ای مفصل پرداخته شده است، گفت: قصد دارم تا پایان امسال، هر ۲ یا ۳ ماه یک‌بار، یک جلد از این مجموعه را به دست چاپ بسپارم.

وی افزود: پس از عملیات بیت‌المقدس، نخستین کاری که کردم جابه‌جا کردن آوارخانه‌ام و بیرون کشیدن نگاتیوهایم بود، تا عکس‌هایی از خرمشهر قبل از جنگ داشته باشم.

این عکاس با بیان این‌که تاکنون بیش از ۲۰۰ مجموعه عکس درباره تخت جمشید به چاپ رسیده است اما حتی یک مجموعه هم درباره شوش نداریم، افزود: امیدوارم این کتاب آغازی باشد تا عکاسان ما هر سال چند مجلد مجموعه درباره‌ی خوزستان چاپ کنند.

غضبان‌پور با بیان اینکه "شکوه خوزستان" تنها یک تلنگر برای ریختن ترس ناشران تهران برای چاپ مجموعه‌های مربوط به خوزستان است، گفت: استان من کوه دارد، جنگل دارد، دریا دارد، نرگس دارد، عشایر دارد، آثار باستانی دارد، حجاری‌های بی‌نظیر دارد؛ در استان من صبی، زرتشتی، مسیحی و مسلمان، همه و همه در صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند؛ من سعی کردم تنها گوشه‌ای از همه این‌ها را نشان دهم.

وی گفت: مجموعه‌ای شامل ۴۰۰ تا ۵۰۰ عکس از خرمشهر پیش از انقلاب، دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ تهیه کرده‌ام و هیچ نهاد و مسوولی برای تهیه این مجموعه، ریالی به من کمک نکرده‌ است.

این عکاس با بیان اینکه ۳ خرداد امسال، نخستین جلد از مجموعه بچه‌های خرمشهر با عنوان "خاطرات شهید بهروز مرادی" به چاپ می‌رسد، اظهارداشت: این مجموعه شامل خاطرات و عکس‌های هم‌رزمانم در دوران جنگ بود. بهروز مرادی دانشجوی دانشگاه هنر تهران، عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز بود؛ می‌خواهم با انتشار این مجموعه بگویم بر سر بچه‌های خرمشهر چه آمده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست