1. خانه
  2. اخبار
  3. علی کاوه ، عکاس پیشکسوت: هزار خاطره از عکس امام دارم

علی کاوه ، عکاس پیشکسوت: هزار خاطره از عکس امام دارم

 
images/20080203/kaveh.jpg
 
فارس: علی کاوه ، عکاس دوران انقلاب می گوید اولین و آخرین عکس امام (ره) را در بهشت زهرا (س) گرفته است.
یکی از معروفترین عکس های او از امام (ره) روی اسکناس هزار تومانی چاپ شده است. او از عکاسی خود از امام (ره) خاطرات شنیدنی زیادی دارد.
این عکاس پیشکسوت درباره عکسی که روی اسکناس هزار تومانی چاپ شده است چنین گفت : این عکس به سال ۱۳۶۲ مربوط می شود و یادم می آید که در آن سال به همراه ۱۴ عکاس دیگر از تلویزیون و روزنامه های مختلف به منزل امام رفتیم و طبق وقتی که برای عکاسی گرفته بودیم ، از ایشان عکاسی کردیم.
وی ادامه داد: امام در حیاط منزلشان روی صندلی نشستند و عکاسان شروع به عکاسی کردند. امام دو بار سرشان را از چپ به راست و از راست به چپ به آرامی حرکت دادند و من با دوربین نگاتیوی که داشتم حدود ۳۶فریم عکس گرفتم و این عکس روی هزار تومانی یکی از آنها است که در یک فریم با لنز تله f.2.8 135 گرفتم.
این عکاس ۶۲ ساله در ادامه به ذکر خاطراتی از امام خمینی (ره) پرداخت و گفت : خدمت امام خمینی (ره) رفته بودم که از ایشان عکس بگیرم ، امام تنها یک عرقچین مشکی بر سر داشتند و عمامه نداشتند، به حاج احمدآقا گفتم که باید عکسی با لباس رسمی از ایشان بگیرم و این لباس برای خبر رسمی تلویزیون اصلا مناسب نیست ، حاج احمدآقا به امام گفتند که ؛ «بروم عمامه و لباس رسمی شما را بیاورم » که امام فرمودند نه لازم نیست. سرانجام عکس ها را با همان لباس از امام خمینی (ره) گرفتم و در آرشیو تلویزیون ماند تا زمانی که شعری از امام با مطلع «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» در قالب پوستر منتشر شد و عکسی که آن روز با عرقچین مشکی و لباس غیررسمی از امام گرفته بودم در کنار این پوستر چاپ شده بود که فضایی معنوی را ایجاد کرده بود. علی کاوه درباره اولین عکسی که از امام خمینی (ره) گرفته است توضیح داد: اولین عکس و آخرین عکسم را از امام خمینی (ره) در بهشت زهرا گرفتم.
اولین عکس را در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و آخرین عکس را در خرداد ماه سال ۱۳۶۸ و در مراسم تشییع پیکر ایشان در بهشت زهرا گرفتم.
علی کاوه درباره عکس هایی که از زمان درگذشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی گرفته است نیز توضیح داد: روزی که امام فوت کردند ۱۰ حلقه عکس از تشییع جنازه ایشان گرفتم و یکی از عکس های من از این مراسم عکسی بود که هنگام شکسته شدن تابوت حامل حضرت امام (ره) از ایشان گرفتم.
این عکس را که با لنز واید ۳۵ گرفته بودم یکی از عکس های تاریخی و نادری بود که متاسفانه هم اکنون در آرشیو تلویزیون نیست.
وی افزود:این عکس را در همان زمان بالغ بر ۴۰ هزار دلار می خریدند، چون عکس بسیار تاثیرگذاری بود.کاوه در ادامه با ابراز تاسف از ناپدید شدن این عکس گفت : خیلی دوست دارم که این عکس و یا فیلم آن پیدا شود و به آرشیو تلویزیون بازگردد.
 
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست