1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان رسانه ها اولین معترضان به جشنواره فیلم فجر امسال

عکاسان رسانه ها اولین معترضان به جشنواره فیلم فجر امسال

   

.

فرهنگی: عکاسان خبری رسانه ها اولین معترضان نسبت به چگونگی اداره و طرز برخورد مدیران جشنواره بین اللملی فجر امسال بودند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، صبح امروز مجید شاه حسینی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر در جلسه مطبوعاتی بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در محل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

شاه حسینی در باره جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در پی یک ربع قرن از شروع فعالیت خود و ورود به ۲۶ سالگی، باید چند گام جدی در جهت تداوم مسیر رو به تعالی و پیشرفت خود بردارد و در وهله نخست و به منظور نیل به هویت و شناسامه ملی، می بایست به ارزش های ملی، دینی و اعتقادی مورد قبول قاطبه مردم ایران توجه کند و تاکید بورزد.

وی افزود: سینمای ایران به قشر خاصی از سینما دوستان تعلق ندارد بلکه دست‌آوردی است که همه مردم ایران در کسب آن سهیم بوده و هستند. سینمای ایران برای ملی بودن باید متعلق به همه خرده‌فرهنگ های بومی، طبقات اجتماعی، صنوف و آحاد جامعه باشد و به تمامی این گروه ها احترام گذارد.

وی اظهار داشت: از منظر جامعه شناسی ، سینمای ایران تا به حال صرفا به لایه‌هایی خاص از اجتماع، اقبال و توجه نشان داده و گروه های دیگری از مخاطبین بالقوه خود را به فراموشی سپرده است. حال آنکه در سینمای ملی همه گروه ها سهیم‌اند و لاجرم این سینما به همه ایرانیان تعلق دارد و شایسته نیست که سینمای ایران ، با بی‌توجهی به گروهی از مخاطبین، در نزد گروهی دیگر کسب اعتبار کند.

شاه حسینی سینمای دوران پیش از وقوع انقلاب اسلامی را سینمایی همراه با توهین به لایه‌های سنتی جامعه، در کسب رضایت گروهی از متجددین و مخاطبین محدود دانست و گفت: به همین دلیل در آن سال ها طبقات وسیعی از جامعه با آن بیگانه بودند. شایسته نیست که بعد از ربع قرن، سینمای انقلاب اسلامی همچنان بر همین مسیر طی طریق کند و گروه معدودی از مخاطبین بالفعل را به انبوهی از مخاطبین بالقوه خود ترجیح دهد، حال آنکه هر زمان سینما به معنای تمام و کمال خود ملی بوده و به هویت ملی ایرانیان که همان عینیت هویت دینی ایشان است توجه خاص نشان داده، گروه کثیری از مخاطبین ملی را به سالن های سینما کشانده است که فیلم سینمایی "خانه خدا" ساخته مرحوم "جلال مقدم" شاهدی است بر این مدعا.

وی بیست و ششمین جشنواره بین المللی فجر را علاوه بر داشتن وجه ملی، دارای شان بین‌المللی ویژه‌ای برشمرد و افز ود: شایسته است تا در مسیر ارتقای شان بین‌المللی خود گام بردارد.

شاه حسینی تصریح کرد: در همین راستا، پنج روز نخست جشنواره امسال به نمایش فیلم هایی متنوع از سینمای جهان اختصاص یافته که این مجموعه نفیس با تلاش پیگیر و یک‌ساله ستاد جشنواره فراهم آمده است.

وی ادامه داد: امسال در بخش بین الملل جشنواره فجر، منتخبی از آثار برجسته روز سینمای جهان به روی پرده می رود که نمایش این مجموعه نفیس می‌تواند فرصتی مغتنم برای علاقمندان سینمای جهان باشد. امسال یکی از دلایل تفکیک بخش بین الملل جشنواره از بخش ملی، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای مخاطبان جشنواره است تا فرصت تماشای همه آثار نخبه سینمای جهان و همچنین تمامی فیلم های برگزیده سینمای ایران را به صورت هماهنگ و متوالی داشته باشند. در سال‌های قبل، به دلیل هم‌زمانی نمایش آثار ملی و بین المللی مخاطبین جشنواره ناگزیر به انتخاب یکی از این دو بخش بودند و معمولا سینمای ایران را ترجیح می‌دادند، به همین دلیل بسیاری از فیلم های برجسته سینمای جهان که در طول دوره های گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمدند، توسط طیف وسیعی از مخاطبان دیده نشدند.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: ولی امسال با این تدبیر، برای مخاطبین جدی و پیگیر جشنواره، این امکان فراهم آمده تا فیلم های بخش های مختلف جشنواره را به تفکیک تماشا کنند و هیچ فیلمی را از دست ندهند. مزیت دیگر تفکیک بخش های ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر ، ایجاد یک فاصله معقول و منطقی میان نمایش فیلم های خارجی در جشنواره فیلم فجر با نمایش آثار سینمایی در جشنواره فیلم برلین است .

وی ادامه داد: به دلیل برگزاری همزمان این دو رویداد سینمایی ، برخی از داوران ، کارشناسان سینما و میهمانان خارجی ناگزیر به انتخاب یکی از این دو جشنواره بودند، ولی در جشنواره بیست و ششم، با ایجاد فاصله منطقی بین این دو رویداد، امکان حضور هنرمندان و کارشناسان سینمایی بیشتری از کشورهای مختلف در جشنواره فیلم فجر فراهم خواهد شد و عملا قسمت سینمای بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از زیر سایه برلین بیرون خواهد آمد.

وی بیان کرد: همچنین در سال های گذشته، نمایش همزمان فیلم های سینمای ایران و آثار برجسته سینمای جهان، امکان یک تفکیک علمی و صحیح میان سینمای هنری و سینمای تجاری کشورمان را فراهم نمی‌کرد و برخی از این آثار به دلیل این تداخل و در هم آمیختگی دیده نمی‌شدند. ولی در طرح جدید، امسال آن گروه از تولیدات فاخر ملی که شان بین المللی دارند، صرف نظر از امکان حضور در مسابقه سینمای ایران ، به صورت مستقل بخش مسابقه سینمای بین الملل به نمایش در خواهند آمد و از این رهگذر، امکان مقایسه صحیح تری میان سینمای ایران و سینمای جهان فراهم خواهد شد.

شاه حسینی اظهار داشت: باید توجه داشت که در سال های قبل، منحنی اقبال تماشاگران نسبت به فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره، یک منحنی سینوسی با فراز و فرود های کاملا قابل پیش بینی بود و بر اساس همین منحنی، بسیاری از تهیه‌کنندگان سینمای ایران، موافق نمایش آثار خود در نخستین روزهای جشنواره نبودند و به صورت طبیعی روزهای میانی دهه فجر را که از منظر ایشان اقبال تماشاگر در نقطه اوج خود قرار داشت، بهترین فرصت برای نمایش آثار خود می دانستند. اما در الگوی جدید ، نقطه آغاز نمایش مسابقه سینمای ایران با نقطه اوج اقبال تماشاگران یعنی اواسط دهه فجر منطبق شده است و این فرصت مناسبی برای سینمای ایران به شمار می‌رود . ضمن اینکه نمایش تخصصی آثار مطرح سینمای جهان در نیمه اول جشنواره، قطعا در افزایش جذابیت روزهای نخست این رویداد موثر خواهد بود. از سوی دیگر ، اجرای این سیاست باعث ارتقای سطح کیفی تولیدات سینمای ایران خواهد شد و فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره مجال بیشتری برای گذراندن و تکمیل مراحل فنی و لابراتواری خواهند داشت و که نهایتا به افزایش کیفیت فیلم های ایرانی داوطلب حضور در مسابقه سینمای ایران خواهد انجامید .

حبیب ایل بیگی هم در این جلسه درباره این دوره جشنواره بین المللی فیل فجر گفت:بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ۱۳ بخش سینمای ایران و جهان (رقابتی و غیر رقابتی ) از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود. در مجموع، در این دوره از جشنواره ۲۲۴ فیلم بلند سینمایی ، کوتاه و مستند از ۶۳ کشور جهان به روی پرده می رود که از این میان ۸۸ فیلم ایرانی و ۱۳۶ فیلم خارجی هستند. از میان فیلم های ایرانی ، ۴۴ فیلم بلند داستانی ، ۱۴ مستند بلند ، ۱۲ مستند کوتاه و ۱۸ فیلم داستانی کوتاه هستند و فیلم های خارجی ، ۷۹ فیلم بلند داستانی ، ۴۶ فیلم کوتاه داستانی و ۱۳ عنوان فیلم مستند را شامل می شود.
کشورهای ایران، ارمنستان ، استرالیا ، افغانستان ، بنگلادش، بلژیک ، بحرین ، برزیل ، کانادا، جمهوری چک ، چین ، مصر ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، هنگ کنگ ، مجارستان ، هندوستان ، اندونزی ، ایتالیا ، ژاپن ، اردن ، عربستان، کویت ، لبنان ، مالزی ، موناکو ، هلند ، نیجریه ، نروژ ، فلسطین ، لهستان ، پورتوریکو ، فیلیپین، قطر ، روسیه ، کره جنوبی ، سوریه ، سوئیس ، تایلند ، ترکیه ، امارات متحده عربی ، انگلیس ، اوکراین ، آمریکا ، آرژانتین ، ایرلند ، اسپانیا ، اسلواکی ، گواتمالا ، گرجستان ، قزاقستان ، تایوان ، موزامبیک ، پرتغال ، مکزیک ، کلمبیا ، اسکاتلند ، سوئد ، ویتنام ، آفریقای جنوبی و لوکزامبورگ در جشنواره امسال حضور خواهند داشت . بخش سودای سیمرغ- مسابقه سینمای ایران با ۲۴ فیلم ، بخش نگاه اول – مسابقه اولین فیلم بلند فیلمساز با ۱۲فیلم ، جام جهان نما-مسابقه سینمای بین الملل با ۱۹ فیلم ، جلوه گاه شرق – مسابقه سینمای آسیا با ۱۲ فیلم ، در جست و جوی حقیقت – مسابقه سینمای معناگرا با ۱۲ فیلم ، چشم واقعیت – جشنواره جشنواره ها با ۱۴ مستند بلند و ۱۲ مستند کوتاه ، مسابقه فیلم های کوتاه با ۱۸ فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن از جمله بخش های رقابتی جشنواره به شمار می‌روند.

وی افزود: دیگر بخش های این رویداد که به صورت غیر رقابتی برگزار می شوند عبارتند از : بخش خارج از مسابقه سینمای ایران با ۱۴ فیلم ، مرور آثار اینگمار برگمان با ۹ فیلم ، مرور آثار نیکیتا میخالکوف با ۸ فیلم ، نمایش های ویژه آثار مستند ۱۳ فیلم و نمایش های ویژه آثار داستانی روز با ۱۵ فیلم . همچنین بخش ویژه ای از جشنواره به نمایش فرهنگ مقاومت مردم فلسطین و لبنان اختصاص یافته که در این بخش از جشنواره ۲۴ فیلم به نمایش در می آیند.

ایل بیگی ادامه داد: در این دوره از جشنواره و در بخش سینمای ایران، دو بزرگداشت برای دو سینماگر ملی فقید، علی حاتمی و رسول ملاقلی پور برگزار می شود و گزیده ای از آثار آن ها به نمایش در می آید و نکوداشت های جشنواره هم به هنرمندانی چون مسعود جعفری جوزانی و پروانه معصومی اختصاص یافته است .
در این دوره از جشنواره همچنین تندیس ویژه مصطفی عقاد به بهترین فیلم در بخش بین الملل با موضوع ایمان و امید اهدا می شود و در بخش سینمای ایران نیز جایزه "راه انبیا" به بهترین فیلم با مضمون گفت و گوی ادیان و تعالیم مشترک انبیاء الهی تقدیم می گردد.

وی اظهار داشت: امسال در جشنواره فیلم فجر ۳۸ سیمرغ بلورین در بخش های مختلف رقابتی ایرانی و بین المللی، به برگزیدگان اختصاص می یابد و یک سیمرغ زرین، جایزه ویژه سینمای ایران به فیلم برگزیده نگاه ملی خواهد بود. امسال، در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر شاهد نمایش آثاری خواهیم بود که نسبت به سینمای ملی، رویکرد ویژه ای دارند و ویژگی های فرهنگ بومی و آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصویر می کشند. همچنین آثار جشنواره، تنوع مضمونی مناسبی دارند و فیلم هایی با مضامینی چون دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی و مقاومت و پایداری در جشنواره به نمایش در خواهند آمد.

وی در مورد داوران این جشنواره توضیح داد: امسال ۱۵ داور خارجی به همراه ۵ داور ایرانی در بخش بین الملل و ۱۶ داور ایرانی هم در بخش سینمای ایران، فیلم های جشنواره را داوری می کنند. بودادب داسگوپتا فیلمساز هندی ، لئون ویتالی تهیه کننده انگلیسی ، ولادمیر منشوف فیلمساز آذربایجانی ، جیان پائلو کوگنو فیلمساز از ایتالیا ، نیکول گیومه دبیر جشنواره از فرانسه و اکبر عالمی مدرس سینما و محمد بزرگ نیا کارگردان سینما از ایران، فیلم های بخش جام جهان نما را داوری می‌ کنند.
عباس ارناوط دبیر جشنواره فیلم الجزیره ، پیتر هری ریست رییس دانشکده سینمایی دانشگاه کنکوردیا در کانادا ، تیکوی آمابله آگوییلوز فیلمساز و دبیر جشنواره سینما نیلا از فیلیپین و رییس چلیک فیلمساز ترک، داوران خارجی بخش جلوه گاه شرق هستند.
داوران معناگرا عبارتند از احسان نوراله قابیل منتقد فیلم از ترکیه ، ماریو گرتر پدر روحانی از جشنواره فیلم ادیان امروز ایتالیا ، مایکل پترونی فیلمساز استرالیایی ، پیتر مالونه رییس بخش سینمایی سیگنیس از انگلیس و نادر طالب زاده فیلمساز ایرانی .
آندرو روچا اسکارپتا استاد اللهیات از اسپانیا ، یوس هورمانس از بلژیک به همراه دکتر محمد باقر قهرمانی استاد دانشگاه از ایران داوران بین الادیان هستند.

وی در مورد فیلم های سودای سیمرغ گفت: فیلم های سودای سیمرغ نیز توسط هنرمندانی چون مسعود جعفری جوزانی ، احمدرضا معتمدی ، کیومرث پوراحمد ، امین تارخ ، اکبر نبوی، منوچهر محمدی و احمد مراد پور داوری می شوند و مسعود فراستی ، میراحمد میراحسان ، مهدی هاشمی ، محمدرضا شرف الدین و کیانوش عیاری داوران بخش نگاه اول هستند. داوری بخش چشم واقعیت را نیز هنرمندانی چون احمد ضابطی جهرمی ، محمد تهامی نژاد ، وحید موسائیان و محمد شهبا عهده دار هستند.

وی در مورد سینماهای جشنواره امسال گفت: فیلم های جشنواره امسال در ۸ سینما به نمایش درمی آیند که این سینماها عبارتند از : آزادی ، آستارا ، آفریقا، موزه سینما ، فرهنگ ۱ و ۲، عصر جدید ۱ و ۲ و فلسطین ۱ و ۲ و ۳ و بهمن ۱ و ۲ .همچنین هماهنگی های لازم برای آماده سازی سینماهای جشنواره و تجهیز سیستم های حفاظت (دوربین های مدار بسته) از آثار این رویداد صورت گرفته است.

وی گفت: امسال همچنین در یازدهمین بازار فیلم و برنامه های تلویزیونی ایران که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود ۵۴ کمپانی از ۴۵ کشور جهان حضور خواهند داشت و این بازار شاهد حضور ۲۹۴ میهمان (شامل ۱۴۰ ایرانی و ۱۵۴ خارجی ) خواهد بود. همچنین اقدامات لازم برای زیر نویس کردن ۱۴۶ فیلم خارجی در حال انجام است و از سیستم های نمایشگر "ال ای دی" برای نمایش زیرنویس چهار سالن نمایش فیلم استفاده می‌شود.

در حاشیه این برنامه عکاسان رسانه از گرفتن عکس از این مراسم به خاطر برخی رفتارهای مدیران و کارمندان روابط عمومی بنیاد فارابی خودداری و سالن مراسم را ترک کردند که این جریان به عقیده ایل بیگی بسیار بی اهمیت قلمداد شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست