1. خانه
  2. اخبار
  3. غفاری: از عکس های جشنواره می توان به اهمیت تعاون پی برد

غفاری: از عکس های جشنواره می توان به اهمیت تعاون پی برد

حسن غفاری مدرس دانشگاه و یکی از چهره های عکاسی است که در حوزه عکاسی مستند اجتماعی نزدیک به دو دهه است که در سطح کشور مشغول به فعالیت می باشد. نام این عکاس با تجربه در فهرست گروه داوران نخستین جشنواره کار، تعاون، اشتغال قرار دارد که جلسه ارزیابی و داوری بیش از ۵۰۰۰ قطعه فایل عکس رسیده به دبیرخانه این جشنواره اخیرا در سالن اجتماعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
حسن غفاری پس از فراغت از جلسه ی داوری و ارزیابی آثار رسیده اعلام کرد: نگاه های بیشماری که از سایر استان های کشور پذیرای این جشنواره فراگیر شده اند و استقبال جامعه عکاسی از سرتاسر کشور از این جشنواره را بسیار خوب دانست. ایشان معتقد است که ایران ما سرزمین جشنواره های عکاسی است که عرصه این رقابت ها می تواند موجب دیده شدن انبوه آثار عکاسان و علاقه مندان شود.
زمانی که یک مقایسه ی آماری در میان این جشنواره ها انجام می دهیم متوجه می شویم که در بین سایر موضوع ها، موضوع کار همواره مورد هدف جمعی نگاه عکاسان بوده است و نکته ی مهم و جالب توجه اینجاست که از تمام عکس هایی که به این جشنواره رسیده می توان به سطح دانش، اهمیت تعاون در روستاها و شهرها و دهها نکته جالب دیگر پی برد.

غفاری: از عکس ها می توان به اهمیت تعاون پی برد

غفاری در این باره ادامه داد: با توجه به گستردگی موضوع جشنواره، این انتظار می رفت شاهد عکس هایی از توانمندی های علمی و صنعتی کشور باشیم اما غالب عکس ها در فضاهای اصیل و زندگی سنتی تهیه شده بودند.

وی دلیل احتمالی این موضوع را به واسطه ی ممنوع بودن عکاسی در اکثر مراکز علمی و صنعتی کشور قلمداد نمود و گفت: این محدودیت می تواند یک تجربه برای مسئولین برگزاری این جشنواره باشد تا در سال های بعد فضا را برای شرکت کنندگان و عکاسان در برخی مراکز هدف گذاری شده جهت ثبت و تولید عکس محیا نمایند.

عضو گروه داوران " نخستین جشنواره کار، تعاون، اشتغال " دلایل انتخاب یک عکس موفق، در یک هیات داوری را براساس اطلاعات و دانش شخصی و داشته های سایر داوران از قبیل نوع تعریف، درک و نزدیک شدن به موضوع مطرح شده، فرم و ترکیب بندی و زیبایی شناسی عکاسانه و هم چنین اطلاعاتی که احیانا مشاورین در برخی از موضوعات کاربردی به داوران می دهند قلمداد نمود.

غفاری تاکید کرد: صبوری و حوصله در امر داوری یکی از نهادینه ترین اصول حضور در یک جلسه ارزیابی و داوری است تا شخص داور بتواند به عنوان امین شرکت کنندگان و برگزارکننده به نحوی شایسته در بررسی یک به یک آثار تامل کند. بر اساس این تعریف کار داور بسیار خطیر و ظریف است و هرگونه منیت و غرور نه تنها مانع از بروز کشف استعدادهای رسیده خواهد شد، بلکه می تواند به انحراف از مسیر و اهداف مورد نظر در یک جشنواره منجر شود. این در حالی است که داوری این جشنواره با حضورعکس های بسیار خوب که تعداد آنها هم کم نبود بسیار زمان بر و طولانی شد اما در نهایت، تمامی اعضای هیات داوران در فضایی متمرکز با حضور کارشناسان ارشد وزارتخانه و هم چنین نمایندگان چندین پایگاه عکس و رسانه های تخصصی عکاسی برتر کشور در شرایطی سرشار از آزادی عمل و تبادل نظر موفق به انتخاب عکس هایی شایسته جهت نمایشگاه شدند.

غفاری خاطرنشان کرد: شخصیت داور و انتخاب داوران عنصر تاثیرگذاری است برای ارتقای سطح اعتبار و اعتماد شرکت کنندگان نسبت به جشنواره و عملکرد شفاف و آزادی عمل و ایجاد محیطی برای تبادل نظر کارشناسان موضوع، با گروه داوران – بی هیچ گونه دخالت و تحمیل نظر به رای و نظر داور – بدون تردید موجب برکاتی تصویری، برای جشنواره و جامعه عکاسی به دنبال خواهد داشت.
غفاری با تشکر از دبیر و مدیر اجرایی جشنواره، همکاری و حمایت دوسویه از طرف برگزارکنندگان و سایت های تخصصی در عکاسی کشور را واجب و اصحاب رسانه های عکاسی را موظف دانست که پشتیبانی خبری و تصویری از اینگونه جشنواره ها را در دستور عمل خود قرار دهند تا بهترین شرایط برای آگاهی همگان از این رویداد فراهم باشد.

ایشان با ابراز امیدواری از نتایج به دست آمده، اظهار خورسندی کرد که هرچه سریعتر شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز همراه با نمایشگاه آثار برگزیده و همچنین چاپ کتاب جشنواره ی عکس کار،تعاون و اشتغال باشیم تا این رویداد حرفه ای به شکلی حرفه ای به اذهان عکاسان و علاقه مندان سپرده شود.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد که شکل داوری این جشنواره بر اساس استانداردهای رایج در کشور از رتبه ای ایده آل برخوردار بوده و این ساختار می تواند در عرصه ارزیابی داوری به عنوان الگویی موفق مورد نظر سایر عوامل اجرایی دبیرخانه ها و مدیران جشنواره ها باشد.
——————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاهده گزارش تصویری جلسه داوری این جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگوی انجام شده با " حسن غفاری " عضو گروه داوری این جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن گفت وگو با یکی از اعضای گروه داوری این جشنواره، کریم متقی " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده متن اطلاعیه دبیر جشنواره ملی عکس کار، تعاون، اشتغال " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فراخوان نخستین جشنواره ملی کار، تعاون، اشتغال و دریافت فرم شرکت در جشنواره " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست