1. خانه
  2. اخبار
  3. غفاری در سی‌امین پاتوق هنری خانه عکاسان ایران: از همه چیز عکس بگیرید اما هدف خود را مشخص کنید

غفاری در سی‌امین پاتوق هنری خانه عکاسان ایران: از همه چیز عکس بگیرید اما هدف خود را مشخص کنید

سی‌امین پاتوق هنری خانه عکاسان با مضوع "عکاسی طبیعت" با حضور "حسن غفاری"،"علی آذرنیا کماری" و"رسول اولیا زاده " در گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غفاری گفت: "عکاسی را انتخاب کردم چون سفارش دهنده ،تهیه کننده خوده بودم و این هنر به واسطه دنیای فردیش به نیاز های درونی و فردی ام پاسخ می‌داد."

او معتقد است طی این شانزده سال تکنولوژی به او کمک کرده که با سرعت بیشتر ،رنگ‌های بهتر و اطمینان بیشتر کار کند اما آدم‌ها و سوژه‌ها هم تغییر کرده‌اند.

این هنرمند از پیشرفت علم و بهداشت در دورترین نقاط ایران و آگاهی به مسائل اجتماعی یا رشد اعتقادات و باورها همچنین آشنایی اقوام با زندگی رایج و روزمره به عنوان عناصری ناگزیر نام برد که علی رغم مفید بودن، عناصر بکر، روابط جمعی و بومی ویژه این آدم‌ها حتی نوع غذا خوردن،پوشاک و زیر اندازهایشان را تغییر داده است.

وی همین مسئله را از مهم‌ترین جرقه‌های گرایش به ثبت و ضبط آداب و رسوم و زندگی روزمره مردم ایران دانست و گفت:" از یک جایی احساس کردم این دوربین که در دست من است وظیفه‌ای را هم به دوشم گذاشته و آن حفظ این میراث و انتقال آن برای نسل آینده است."

نویسنده کتاب"رویاهای سرزمین چهارفصل" در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد:"این روزها دوربین در همه خانه‌ها و در دست همه وجود دارد این پیشرفت باید کمک کند که آگاهانه‌تر و تخصصی تر عکس بگیریم.مسئولیت‌های ما به واسطه این امتیازها بیشتر است اما چند نفر از این همه دوربین به دست‌ها به این مهم واقفند؟"

غفاری از علاقه‌مندان و حاضران در نشست خواست که به عنوان یک عکاس باید از همه چیز عکس بگیرند،اما هدف خود را مشخص کنند. او خودش را مثال زد وگفت:"من عکس نمی‌گیرم مگر قدمی باشد در راستای مردم نگاری و تیپ نگاری.

از ابتدا همین تصمیم را گرفتم و نخستین سوژه‌ها را هم از بین خانواده و فامیل خودم آغاز کردم.پس از آن برای شناخت بیشتر این مردم و نزدیک شدن به هدفم شروع به مطالعه علوم اجتماعی و مردم شناسی کردم تا آثارم معنای بیشتری پیدا کند.

در این برنامه فیلم مستندی از سفرهای عکاسی و شیوه کار غفاری در عکاسی طبیعت و برخورد و موانست او با عشایر و افراد بومی که سوژه‌های او در سال‌های متمادی بوده‌اند به نمایش در آمد.

"حسن غفاری" در کارنامه شغلی خود علاوه بر جوایز جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی و همچنین داوری‌های متعدد، آثار مکتوبی در پژوهش در زمینه عکاسی و عشایر ایران، بررسی تحلیلی عکاسی در سفرنامه‌های ایرانی دوران حکومت پهلوی(۱۳۷۹)، انتشار کتاب جلوه‌های جهانگردی عشایر(۱۳۸۱)، انتشار رویاهای سرزمین چهارفصل(۱۳۸۱)، انتشار کتاب چهارنگاه(۱۳۸۲) و انتشار کتاب گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد و… را ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی خانه عکاسان در پایان این نشست اعلام شد،پاتوق بعدی خانه عکاسان با حضور بیژن بنی احمد و با مضوع "اصالت در پرتره" برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست