1. خانه
  2. اخبار
  3. مراسم نکوداشت عکاس شهید «سعید جان بزرگی» برگزار شد

مراسم نکوداشت عکاس شهید «سعید جان بزرگی» برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت عکاس شهید «سعید جان بزرگی» با حضور رئیس سازمان بسیج دانشجویی، رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و رئیس خانه هنرمندان در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

خبرگزاری فارس: مراسم نکوداشت عکاس شهید «سعید جان بزرگی» برگزار شد
گزارش تصویری مرتبط

——————————-

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، در آغاز این مراسم مجید سرسنگی رئیس خانه هنرمندان ایران در سخنانی گفت: در حوزه فرهنگ و هنر هنوز خیلی ظرفیت وجود دارد که بتوانیم از ارزش های دفاع مقدس استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم فضای دفاع مقدس را در فرهنگ و هنر کشورمان احیاء کنیم بسیاری از نواقص این حوزه برطرف خواهد شد.

سرسنگی در توضیح گفته خود افزود: منظور این نیست که تمام آثار هنری با موضوع جنگ و دفاع مقدس باشد بلکه می توان در این آثارهنری، ارزش های این دوران طلایی در تاریخ ایران را متجلی کرد.

در ادامه این مراسم نماهنگی از زندگی و حضور شهید جان بزرگی در جبهه و در منطقه شیمیایی حلبچه پخش شد.

قنادیان سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: در بسیج هنرمندان سنتی گذاشته شده است که هر سال را به نام یک شهید هنرمند نام گذاری می کنیم و امسال به نام شهید سعید جان بزرگی رقم خورده است.

وی در ادامه با بیان این که روی حقایق را زنگار و غباری فرا می گیرد افزود: کار هنرمند زدودن این غبارها از روی حقایق است که شهدای هنرمند این ویژگی در آثارشان متجلی تر است چون خودشان نیز از همین جنس حقیقت هستند.

قنادیان هنر همه شهدا به ویژه شهدای هنرمند را انتخاب یکی از دو راه حق و باطل دانست و گفت: هنر همه شهدا به ویژه شهدای هنرمند انتخاب راه حق بود.

او به بخشی از وصیت نامه شهید جان بزرگی اشاره کرد و گفت: شهید جان بزرگی در وصیت نامه خود به آیه ای از سوره توبه تمسک می جوید و می گوید: ای زمینیان چرا به زمین چسبیده اید؟ بنابراین راز پرواز این شهدا همین جاست. کسانی که زمینی هستند و تفکری که زمینی است قدرت پرواز ندارد، باید بندها را بگسلند تا انسان آزاد شود و از زمین کنده شود.

ادامه این مراسم به برگزاری میزگردی با حضور سیف الله صمدیان، نادر طالب زاده و احسان رجبی اختصاص داشت که درباره آثار شهید سعید جان بزرگی به بحث و بررسی پرداختند.

در پایان این مراسم نیز از همسر و فرزند شهید جان بزرگی با اهدای لوح تقدیر و هدایای دیگری تقدیر شد و نمایشگاهی از عکس های شهید جان بزرگی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

 

در بروشور این نمایشگاه نوشته شده است: «شهید سعید جان‌بزرگی پیش از بیست سالگی به جبهه‌های حق علیه باطل رفت. اولین کارش نقاشی دیوارهای دوکوهه بود. در بیست سالگی به سراغ عکاسی آمد و در جبهه‌های جنوب و غرب دوربین به دست گرفت. بعد از جنگ تحمیلی به تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی عکاسی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد و سال ۱۳۷۵ دانشجوی نمونه شد.»

او که جانشینی معاونت فرهنگی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را در پرونده‌ خود داشت، در سال‌های ۷۸ و ۷۹ به عنوان عکاس سازمان حج و زیارت به مکه اعزام شد.

شهید جان‌بزرگی تلاش‌های موثری در تاسیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس داشت و در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرد که مهمترین آنها نمایشگاه گروهی «انسان از نگاه چهار» در خانه‌ عکاسان ایران، نمایشگاه «نگاه ایرانی» در تهران و پاریس و همچنین انتشار کتاب‌های حلبچه، جلد ششم جنگ تحمیلی، حماسه‌های مقاومت و نگاه ایرانی است.

نمایشگاه آثارسعید جان بزرگی، با موضوعاتی چون حج، بمباران‌های شیمیایی حلبچه و صحنه‌های جنگ تحمیلی تا ۳۰ تیرماه در نگارخانه‌ بهار خانه هنرمندان ایران برپاست.

این مراسم با همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سازمان بسیج دانشجویی، سپاه محمد رسول الله(ص)، انجمن عکاسان مطبوعات ایران، بنیاد روایت فتح و خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست