1. خانه
  2. اخبار
  3. نظر گروه داوران درباره چهارمین جشنواره عکس زمان

نظر گروه داوران درباره چهارمین جشنواره عکس زمان

داوری چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان در شهر اراک برگزار شد.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " پس از برگزاری نشست ارزیابی و داوری این جشنواره اعضای گروه داوری نظر خود را پیرامون شکل برگزاری و روند دستیابی به اهداف تعیین شده این جشنواره ابراز کردند.
کریم ملک‌مدنی عضو گروه داوری این دوره از جشنواره، در پس فراغت از نشست ارزیابی و داوری عکس های رسیده اظهار داشت:
کار داوری آثار ارسالی به چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان از بین ۵۱۲۴ قطعه عکس متعلق به ۴۰۸ عکاس توسط هیات داوران این جشنواره صورت گرفت.
وی تصریح کرد: از بین آثار ارسالی از ۲۱ استان کشور به دبیرخانه، ۸۰ قطعه عکس از ۶۶ عکاس به جشنواره راه یافت که عکاسان این عکس‌‌ها از ۲۷ تا ۳۱ شهریور ماه میهمان جشنواره خواهند بود.
داور جشنواره سراسری عکس زمان با اشاره به رشد کیفی آثار راه یافته به جشنواره خاطر نشان ساخت: عکس های ارسالی از عکاسان سراسر کشور به این جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی از نظر کیفیت و محتوا از رشد قابل توجهی برخوردار بود که این نشان ‌دهنده حرکت رو به رشد و پویایی جشنواره است.
ملک‌مدنی یکی از راه‌های رشد هنر عکاسی را برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف عکاسی دانست و بیان داشت: برای هر هنری باید بستر رشد در جامعه فراهم شود که بستر رشد عکس و عکاسی برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف است که حوزه هنری شهر(اراک) به خوبی این بستر را فراهم ساخته است.

نظر گروه داوران درباره چهارمین جشنواره عکس زمان

وی گفت: بدون شک برگزاری جشنواره عکس زمان نقش بسیار مؤثری در ایجاد انگیزه در بین عکاسان، آشنایی هنرمندان این عرصه با دیدگاه‌های متفاوت و تبادل تجربیات دارد که باید از دست‌اندکاران برگزاری این جشنواره به خاطر شروع و تداوم این حرکت ارزنده تقدیر کرد.
داور جشنواره سراسری عکس زمان با بیان اینکه اگر چنین جشنواره و مسابقه‌ای برگزار نشود هنر عکاسی به هنری شخصی تبدیل خواهد شد ادامه داد: برگزاری این جشنواره منظری برای ارائه آثار عکاسان فراهم می‌سازد که باید مورد توجه قرار گیرد.
ملک‌مدنی با تاکید بر اینکه موضوع جشنواره موضوعی نو و جدید است ادامه داد: زمان مفهومی انتزاعی است و این جشنواره در صورت فراهم شدن بسترهای لازم قابلیت تبدیل شدن به جشنواره‌ای بین‌المللی را دارد.

دیگر عضو گروه داوری سیدعباس میرهاشمی بوده که حکم دبیری کل جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر را پذیرفته است.
ایشان هم به عنوان یکی از داوران جشنواره سراسری عکس زمان اظهار داشت: استمرار و تداوم جشنواره عکس زمان موفقیت بسیار بزرگی برای حوزه هنری کشور و استان مرکزی است.
سیدعباس میرهاشمی در حاشیه داوری آثار عکاسی رسیده به جشنواره چهارم عکس زمان حوزه هنری استان مرکزی در اراک اظهار داشت: امسال چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان بار دیگر به میزبانی اراک توسط حوزه هنری استان مرکزی برگزار می‌شود که این بیانگر موفقیت جشنواره در سال‌های گذشته است.
وی تصریح کرد: آثار ارسالی به جشنواره امسال در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد کیفی خوب و قابل توجهی برخوردار است که این نشان می‌دهد جشنواره به خوبی توانسته است اعتماد هنرمندان را به خود جلب کند.
داور جشنواره سراسری عکس زمان با بیان اینکه هم اکنون جشنواره به پختگی رسیده و مسئولان برگزار کننده، بخش‌های جشنواره را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده‌اند، بیان داشت: خوشبختانه این مسابقه سال به سال غنی‌تر و کیفی‌تر شده و می‌توان گفت امروز به بلوغ لازم و کافی رسیده است.
میرهاشمی گفت: برخی از جشنواره‌ها بعد از برگزاری اولین یا دومین جشنواره تعطیل می‌شوند و استمرار نمی‌یابند، اما باید به مسئولان برگزار کننده این جشنواره در استان و کشور به خاطر جدیت خوبشان در برگزاری جشنواره تبریک گفت.
وی شناخت و آشنایی عکاسان با مفهوم زمان در هنر عکاسی را از دستاوردهای مهم این جشنواره دانست و ادامه داد: کیفی شدن آثار نسبت به دوره قبلی و اعتمادسازی بین هنرمندان اتفاق بزرگی است که در این عرصه رخ داده و نشان از حرکت رو به رشد این رویداد مهم هنری است.
دبیرکل جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با اشاره به اینکه این جشنواره مبتنی بر دو عنصر زمان و نگاه است، خاطر نشان ساخت: وقتی موضوع زمان مطرح می‌شود این زمان یک لحظه را در بر می‌گیرد که این موضوع برای کار کردن محدودیت‌های بسیاری ایجاد می‌کند اما پرداختن به آن رشد دهنده است چرا که نگاه‌ها را به سمت پژوهش می‌برد و در این هنگام هنرمند لحظه‌ها را پیدا می‌کند و با شناخت به امر عکاسی می‌پردازد.
میرهاشمی نظرات خود را با ذکر این نکته به پایان برد که: امروز هنر عکاسی به ظاهر راحت شده اما نسبت به دوره‌های گذشته بسیار مشکل‌تر و پیچیده تر شده است، زیرا فعالیت علمی جامعه بالا رفته و برای ارتباط با آدم‌هایی که علم پیدا کرده‌اند رفتار علمی نیاز است و این کار را سخت می‌کند.
همچنین محمدمهدی رحیمیان عکاس و استاد دانشگاه به عنوان عضوی از این گروه داوری اعلام کرد: آثار ارسالی در مقایسه با جشنواره‌های قبلی از نظر کیفیت از رشد قابل توجهی برخوردار بودند که این نشان دهنده روند رو به رشد این جشنواره است.
داور چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان با بیان اینکه انتخاب ۸۰ قطعه عکس به عنوان آثار برتر با توجه به کیفیت بالای آثار ارسالی کار را برای داوران جشنواره کمی سخت کرده است، بیان داشت: پرداختن به مفهوم زمان در عکاسی از نخستین چالش‌هایی است که در عمر بیش از ۱۷۰ ساله عکاسی همیشه عکاس با آن مواجه بودند که سعی شده در این جشنواره به نوعی این دغدغه پرداخته شود.
رحیمیان در ادامه بیان نظرات خود اظهار داشت: همیشه زمان و به چنگ آوردن آن موضوع مهم و مورد توجه هنرمندان عکاسی بوده و آثار ارسالی به این جشنواره به خوبی توانسته است دیدگاه‌های متفاوت هنرمندان به مقوله هنر را به تصویر بکشد.
وی با بیان اینکه به تصویر کشیدن زمان در عکس از دشواری‌های عجیب و غریبی است که عکاسان با آن مواجه هستند، ادامه داد: بدون شک اگر عکاس شناخت درستی نسبت به موضوع زمان نداشته باشد، بدون شک دچار سردرگمی می‌شود و آنگاه به جای عکاسی به سمت تصویرسازی روی آورده و می‌کوشد مضامینی را که ممکن است از عکاسی نتواند دنبال کند، در حالت میان رشته‌ای و بین رشته‌ای با گرافیک و تصویر سازی پیوند بزند که در این مواقع از عکاسی مستند فاصله خواهد گرفت.
داور چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان برگزاری جشنواره سراسری عکس زمان را به نوعی پرداختن به دغدغه درونی عکاس درباره مفهوم زمان دانست و اظهار داشت: در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات عکاسی پرداختن به مفهوم زمان بی سابقه بوده و با توجه به پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی که این واژه در خود دارد پرداختن به این موضوع باید از سوی برگزار کنندگان با یک راهبرد پژوهشی همراه باشد.
رحیمیان در انتهای این گفته ها هم به موضوع مقالات علمی اشاره ای داشت و افزود: این جشنواره بدون مقاله علمی ناقص است، چرا که این جشنواره به یک مبنای تئوریکی در حوزه نظر نیاز دارد که نپرداختن به آن از سوی متفکرین در حوزه عکاسی می‌تواند این جشنواره را در دوره‌های آینده دچار بحران کند.
جلسه داوری عکس های رسیده به دبیرخانه این جشنواره روز پنجشنبه ۱۶ شهریورماه جاری با حضور محمدمهدی رحیمیان، سیدعباس میرهاشمی و کریم ملک مدنی در محل خانه عکاسان استان مرکزی واقع در حوزه هنری استان برگزار شد.
دبیری این جشنواره را حمیدرضا مجیدی عهده دار می باشد.
————————————————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده فراخوان چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان " ایـنـجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده اسامی راه یافتگان به چهارمین جشنواره سراسری عکس زمان " ایـنـجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست