1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «تورک من» محمدرضا کیوان فر در پاریس

نمایشگاه عکس «تورک من» محمدرضا کیوان فر در پاریس

نمایشگاه عکس «تورک من» محمدرضا کیوان فر در مرکز فرهنگی ایران در کشور فرانسه و شهر پاریس در حال نمایش است.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس که از روز پنجشنبه یکم اسفندماه جاری گشایش یافته، تعداد ۶۰ قطعه عکس رنگی در اندازه های: ۲۴در۳۶سانتیمتر، ۳۰در۴۰س.م و ۵۰در۷۰س.م در معرض نمایش قرار داده شده است.
نمایش آثار محمدرضا کیوان فر از مجموعه عکسهای ترکمن که در طول ده سال از منطقه ترکمن نشین ایران عکاسی شده در قالب شش بخش مستقل از هم در محل گالری مرکز فرهنگی ایران در فرانسه به نمایش در آمده است.
در این مجموعه ها عکاس به وجوه گوناگون و پر اهمیت تر زندگی قوم و طابفه ترکمن ها چون: پرورش اسب، فرش، صیادی، زندگی روزمره و چهره ها(پرتره) در سیر زمان فعالیت پرداخته است.


در بخشی از متن قاب نخست این نمایشگاه عکس آمده است:
ترکمن های ایران در شمال شرقی ایران در استان های گلستان و خراسان شمالی زندگی می کنند.
آنها مسلمان هستند و جزو شاخه ای از ترکان آسیای میانه معروف به آغوز هستند.
در گذشته دام پرور و کوچ نشین بوده اند اما امروزه به جهت تغییر مشاغل به شکا صنعتی و خصوصا کشاورزی یکجا نشین شده اند.
سه طایفه بزرگ ترکمن در ایران زندگی می کنند. یموت، تکه، گوگلان.
جمعیت ترکمن ها در ایران حدود دومیلیون نفر است که در شهرهای: آق قلا، گمیشان، بندرترکمن، گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، راز و جرگلان، بجنورد، درگزو تربت جام زندگی می کنند.
فرش، صیادی و اسب جزو مشاغل مهمی است که از گذشته تا به امروز در میان ترکمن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که بسیاری از افسانه ها، داستان ها و کهن الگوهای خود را در آنها می پرورانند.
در میان ترکمن ها جشن ها اکثرا جنبه های مذهبی دارند و به “بایرام” معروف اند مانند: آئین پرخوانی، آئین آق آش، قربان بایرام، آراز بایرام.
حفظ سنت ها در میان ترکمن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
آئین های ویژه ای که گاهی برای درمان بیماران، گاهی برای در امان ماندن از شر نیروهای متخاصم و گاهی برای دریافت خیر و برکت در زندگی اجرا می شوند.
اما امروزه اکثر این آئین ها شکلی نمادین و نمایشی به خود گرفته و بیشر در جشن ها، عروسی ها و مراسمات مذهبی اجرا می شوند.
من ” محمدرضا کیوان فر ” عکاس و فیلمساز ایرانی سالها در کنار ترکمن ها زندگی کرده ام و با بسیاری از این مردم مهمان نواز، خوش قلب و زندگی آنها آشنایی دارم. بسیاری از فیلم ها و عکسهای من درباره ترکمن هاست و در کنار جغرافیای زیبای ترکمن صحرا من از روابط بین آنها، زیبایی های محیط زندگی آنها و افسانه ها و آئین های آنها الهام می گیرم.
نخستین فیلم سینمایی من با نام “در میان تپه ها” در ترکمن صحرا و با حضور ترکمن های منطقه ساخته شده و در جشنواره های مختلفی از جمله وزول فرانسه نمایش داده شده است.
در تلاش هستم تا بتوانم با این نمایشگاه بخشی از زندگی روزمره ترکمن ها، دلبستگی هایشان و سنت ها و زیبایی های فرهنگی آنها را به نمایش بگذارم.

محمدرضا کیوان فر متولد سال ۱۳۶۴ در استان گلستان و مربی عکاسی و فیلمسازی در دانشگاه است. وی پیش از این نمایشگاه های “دنیای عجیب اسبا” در جشنواره بین المللی تجسمی فجر و “طواف درخت” به یاد عباس کیارستمی در گالری خانه هنرمندان و نمایشگاه های دیگری در گالری های خصوصی در ایران به نمایش گذاشته است این بار با نمایش فرهنگ اقوام ایرانی به اروپا آمده است.
بنابر اظهار برگزارکننده، قرار است این آثار در شهرهای دیگر اروپا نیز به نمایش درآید و پس از پاریس برنامه نمایش این مجموعه در شهر نیس فرانسه نیز تدارک دیده شده است.
نمایشگاه عکس تورک من از یکم اسفندماه ۱۳۹۸ (۲۰ فوریه) تا بیستم اسفندماه جاری (۱۰ مارس) در گالری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در فرانسه برقرار است.
سفارت ایران در فرانسه و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در تهران در برگزاری این نمایشگاه با شرکت سینما موج نو همکاری داشته اند.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
پنجمین نمایشگاه گروهی عکس « قاب‌های سفید » در گالری تم
پسین
کارگاه عکاسی از طبیعت کویر در کویر مرنجاب برگزار می شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست