1. خانه
  2. اخبار
  3. هر خانواده عراقی یک نوزاد ناقص‌الخلقه +عکس

هر خانواده عراقی یک نوزاد ناقص‌الخلقه +عکس

پس از حمله نیروهای آمریکایی به فلوجه در سال ‌٢٠٠۴ ،‌ این شهر آمار بسیار بالایی از تولد نوزادان ناقص الخلقه داشت. این موضوع به حدی در این شهر نمود دارد که برطبق گفته‌های خبرنگار رادیو فرانس اینفو‌، تقریبا هر خانواده در فلوجه یک نوزاد ناقص الخلقه دارد.
در ماه آوریل و سپس نوامبر سال ‌٢٠٠۴‌، شهر فلوجه عراق‌ که کانون حملات شبه نظامیان علیه نیروهای مهاجم آمریکایی بود، مورد حمله نیروهای آمریکایی واقع و بخشی از آن توسط این نیروها از بین رفت اما از آن زمان آمار زادوولد کودکان ناقص الخلقه در این شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه لوموند‌ در گزارشی درباره اینکه آیا استفاده نیروهای آمریکایی از سلاح‌های هسته‌ای عامل تولد کودکان ناقص الخلقه در شهر فلوجه عراق بوده، آورده است:

«آیا ارتش آمریکا در عراق از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است؟ این سوالی است که شبکه رادیویی فرانس اینفو روز جمعه،‌٢٠ خرداد، مطرح کرد و از طریق خبرنگار خود، آنجلیک فرات که به شهر فلوجه در ‌۵٠ کیلومتری بغداد سفر کرده‌، سعی داشت بدان پاسخ دهد.

پس از حمله نیروهای آمریکایی به فلوجه در سال ‌٢٠٠۴ ،‌ این شهر آمار بسیار بالایی از تولد نوزادان ناقص الخلقه داشت. این موضوع به حدی در این شهر نمود دارد که برطبق گفته‌های خبرنگار رادیو فرانس اینفو‌، تقریبا هر خانواده در فلوجه یک نوزاد ناقص الخلقه دارد.

مقامات عراقی از پرداختن به این موضوع اجتناب می‌کنند و هیچ آمار رسمی در این باره منتشر نشده است.

این خبرنگار فرانسوی نخستین خبرنگاری نیست که به این موضوع پرداخته است.

ماه مه ‌٢٠٠٨،‌ شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انگلیس نسبت به وقوع ناهنجاری‌های جسمی مادرزادی در میان نوزادان در شهر فلوجه اظهار نگرانی کرد.

یکی از مسئولان یک سازمان غیردولتی محلی از ‌٢٠٠ مورد نقص عضو در این شهر خبر داد که اغلب مادرزادی و مربوط به دوره پس از بمباران فلوجه بوده است.

روزنامه گاردین نیز در ماه نوامبر ‌٢٠٠٩ با چندین مقاله و گزارش تصویری به این موضوع پرداخت.
این روزنامه به نقل از یک پزشک اطفال در بیمارستان شهر فلوجه گفت که در عرض سه هفته حدود ‌٣٧ نوزاد ناقص الخلقه در این شهر به دنیا آمده‌اند. مادر یک خانواده نیز که در این زمینه مورد سوال قرار گرفت، گفت که هیچ کدام از سه فرزند سه تا شش ساله وی قادر به راه رفتن نیستند و نمی‌توانند به طور مستقل و بدون کمک غذا بخورند.

پزشکان بیمارستان دلیل دقیق این موضوع را نمی‌دانستند. آنها به دلیل عدم وجود شواهد مستدل‌، ارتباط مستقیم این پدیده با درگیری‌های این شهر در سال ‌٢٠٠۴ را رد کردند. از نظر آنان‌، پدیده ناهنجاری‌های جسمی و نقص عضو این نوزادان دلایل مختلفی می‌توانسته داشته باشد‌؛ دلایلی مثل آلودگی هوا،‌ تشعشعات مختلف‌، آلودگی‌های شیمیایی‌، داروهای استفاده شده در دوران بارداری، تغذیه بد و یا استرس مادر.

در ماه مارس ‌٢٠١٠ شبکه بی.بی.سی موضوع نقص عضو نوزادان در فلوجه را مورد بررسی قرار داد.

یک خبرنگار این شبکه با توضیح اینکه عکسی از یک کودک سه سر دیده است، گفت:‌ وقتی شما به آنجا بروید‌، شواهد ترسناکی را خواهید دید.

این گزارش‌های مختلف نظر دانشمندان را جلب کرد.

کریستوفر باسبی‌، مدیر یک آژانس مشاوره محیط زیست با نام گرین اودیت و یکی از مخالفان تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده‌، به منظور انجام تحقیقات نسبت به پدیده نوزادان ناقص الخلقه به فلوجه رفت.

وی به همراه دو تن دیگر با نام ملک حمدان و انتصار عریبی‌، از طریق یک پرسشنامه، تحقیقی را در میان مردم شهر فلوجه انجام داد.

نتایج این تحقیق در ماه ژوئیه ‌٢٠١٠ در نشریه بین المللی تحقیقات زیست محیطی و سلامت عمومی انتشار یافت.

بر طبق این نتایج، آمار مرگ و میر نوزادان در شهر فلوجه در دوره زمانی سال ‌٢٠٠۶ تا ‌٢٠٠٩ به ‌٨٠ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که این نرخ در کشورهای همسایه مثل مصر و اردن، ‌٨/١٩ و ‌١٧ درصد بود.

در دسامبر ‌٢٠١٠ نیز نتایج یک مطالعه جدید که توسط تیم دیگری از محققان انجام شده بود‌، در همین نشریه انتشار یافت‌ که بسیار قابل توجه بود. بر طبق این نتایج، احتمال تولد یک نوزاد ناقص الخلقه در شهر فلوجه ‌١١ برابر بیش از تولد نوزادان مشابه در دیگر نقاط جهان است.

یکی دیگر از تدوین کنندگان این گزارش گفت:‌ مهم است که بدانیم در شرایط عادی احتمال وقوع چنین پدیده‌هایی نزدیک به صفر است.

ماه مه ‌٢٠١٠،‌ ‌١۵ درصد از ‌۵۴٧ کودک متولد شده در فلوجه، دارای نقص عضو جدی به هنگام تولد هستند و ‌١١ درصد از نوزادان نیز به طور نارس و زودتر از زمان مناسب برای تولد ( قبل از ‌٣٠ هفته) به دنیا آمده‌اند.

برای نخستین بار این نتایج آشکارا نشان دادند که امکان دارد آسیب‌های ژنتیکی مشاهده شده، به طور مستقیم با تسلیحات مورد استفاده آمریکا در عراق و به ویژه اورانیوم تضعیف شده مرتبط باشند.

اورانیوم ضعیف شده که به نسبت اورانیوم طبیعی خاصیت رادیو اکتیو کمتری دارد،‌ فلزی سنگین و بسیار متراکم است که در ساخت گلوله‌ها و به منظور ارتقاء قدرت نفوذ آنها استفاده می‌شود. آنها همچون همه فلزات سنگین در صورت ورود به بدن به هر طریقی‌، خطر مسمومیت را به همراه دارند.

استفاده نظامی از اورانیوم ضعیف شده مرتبا اعلام شده است، اما هیچ ارتباطی بین آنها و نوزادان شهر فلوجه تاکنون برقرار نشده است.

کریستوفر باسبی‌، در آخرین مطالعه‌ای که به زودی شرح آن در نشریه علمی لنست به چاپ می‌رسد،‌ قرار است پارا فراتر از مطالعات قبلی بگذارد.

وی اقدام به تحلیل نمونه‌هایی از خاک‌، مو‌، هوا و آب این منطقه کرده است و تائید می‌کند که در آنها آثار اورانیوم غنی شده و ضعیف شده، پیدا کرده است.

ژان- دومینیک مرشه‌، روزنامه نگار متخصص مسائل نظامی و نویسنده وبلاگ "دفاع محرمانه" اظهار داشت: به کار بردن اورانیوم غنی شده آن هم در میدان جنگی که سربازان خودی نیز در آن حضور دارند‌، احمقانه است.

خبرنگار رادیو فرانس- اینفو همچنین یادآوری می‌کند که صدام زمانی که در عراق در راس قدرت بود،‌ از کودکان دارای ناهنجاری جسمی‌، بهره برداری سیاسی می‌کرد.

وی یادآوری می‌کند:‌ صدام خبرنگاران را به دیدار یتیم خانه‌هایی می‌برد که کودکان آنها از ناهنجاری‌ جسمی رنج می‌بردند.»

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست