1. خانه
  2. اخبار
  3. همایش دو روزه تخصصی عکس در استان مازندران

همایش دو روزه تخصصی عکس در استان مازندران

عصر روز گذشته سالن اجتماعات حوزه هنری استان مازندران پذیرای علاقه مندان و عکاسانی بود که با حضور در ساختمان حوزه هنری استان مازندران، مایل به شرکت در اختتامیه همایش دو روزه تخصصی عکس بودند.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " در این همایش دو روزه که با برگزاری کارگاه عکاسی از شالیکاران مناطق ساری و حومه همراه بود، تعدادی از هنرجویان و عکاسان حوزه هنری استان شرکت داشتند و در نهایت با دعوت از دو تن از عکاسان پیشکسوت در عرصه مستندنگاری همچون سعید صادقی و علی فریدونی برنامه این همایش با موفقیت به پایان رسید.
در ابتدای این همایش " هادی ساعی " معاون فرهنگی حوزه هنری استان ضمن خیرمقدم به حاضرین از سعی حوزه در جلب نظر و نگاه هنرمندان سراسر کشور خبر داد و تعالی و تکامل هنر عکاسی مستند را با وجود تمام ویژگی های منحصر به فرد، در اختیار جامعه و مردم بودن برشمرد.
ایشان همچنین با توجه به اقتصاد مردم استان و وجود بازارهای رقابتی موثر در عرصه تولید و کشت برنج، نگاه عکاسان را در معرفی دستاوردهای شالیکاران داخلی به ویژه استان، بسیار نافذ و موثر دانست و از همه عکاسان برای نمود رنج طاقت فرسای مراحل تولید برنج ایرانی دعوت به عمل آورد.
بخش دوم برنامه، دعوت از آقایان سعید صادقی و علی فریدونی و نمایش آثار مستند این دو عکاس بود که با استقبال مناسبی از سوی حاضرین در سالن مواجه شد.

صادقی ضمن تعریف جایگاه عکاسی مستند، عکاس را واسطه ای مستقل دانست و اظهار داشت: مهمترین رسالت حضور عکاس مستند، فارغ از ابعاد زمانی در هر عرصه ای، تنها بیان صادقانه رویداد است.
ایشان همچنین به نقش شناخت و. حمایت رهبران و روئسای قوای سیاست گذار و مسئولین فرهنگی جامعه نسبت به این گرایش از عکاسی اشاره کرد و پیشبرد بهبود وضعیت جامعه را متاثر از همین شناخت و حمایت دانست و یادآور شد: امروزه در سطح کشورهای پیشرفته دنیا ما شاهد حمایت مسئولین عالی رتبه کشوری از عکاسان اجتماعی و مستندکار هستیم چرا که نقش این عکاسان و تاثیر نگاه آنها در جراحی های فرهنگی هنری جامعه نقشی مددکار و خیرخواهانه است و عدم توجه به لایه های نافذ و موثر این شاخه از عکاسی، مطابق با آنچه بارها تجربه شده خساراتی سنگین و بعضا غیرقابل جبران برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

علی فریدونی عکاس بازنشسته سرویس عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز پس از معرفی ابعادی دیگر از لایه های تاثیرگذار عکاسی مستند در سطوح گوناگون حافظه تاریخی جامعه، اظهار داشت: تمام عکس های من با یک دوربین ساده آنالوگ – فیلمی – عکاسی شده اند و امروزه تکنولوژی دیجیتال فرایندی را برای نسل نو عکاسی کشور ایجاد کرده است که در صورت مطالعه و رسیدن به سطح مطلوبی از دانش و بینش، ما می توانیم با تولید آثاری مواجه باشیم که به مراتب موفق تر و تاثیرگذارتر از آثار دیده شده باشد چرا که نسل نو وامدار تجربه هایی است که پیشکسوتان برای آنان می گویند و بازگویی این تجربه ها چراغی روشن برای هرچه موفق تر عمل کردن به شمار می آید.

در پایان این همایش هر دو عکاس ضمن تشکر از مدیر حوزه هنری استان مازندران عزیزا.. محمدپور، حمایت از جوانان عکاس و برگزاری اینگونه همایش ها را راهگشای بن بست های رایج فرهنگی دانسته و اصل صداقت مبتنی بر باور درون هنرمند را بر پایه و اساس وجدان انسانی برای هر علاقه مندی به عکاسی مستند به عنوان اصلی ترین مایه استمرار فعالیت عکاس عنوان کردند.
پایان بخش گفتگوی این دو عکاس با حاضرین در سالن پرسش هایی از سوی جوانان مطرح شد که سعید صادقی و علی فریدونی هر یک به فراخور حال پاسخ هایی صریح، شفاف و جذاب برای ایشان بیان می کردند.

در انتهای کلام این دو عکاس، مخاطبین حاضر در سالن برای دقایقی ایستادند و با تشویقی مستمر، پاسخی شایسته و قدرشناسانه به پاس سالها تلاش صادقانه و حضور امیدبخش به جوانان و بیان تجربیات ارزشمندشان دادند.
آخرین بخش برنامه اهدای لوح سپاس و هدیه حوزه هنری استان بود که با حضور دبیر همایش مهدی معصومی گرجی، پیشکسوتانی از عکاسی استان همچون آقایان عقیل تشکری،  میرصفی اندیکلایی و مصطفی مکبری و متولیان و مسئولین حوزه به این دو عکاس اهدا شد.
عکس گروهی عکاسان با حاضرین و علاقه مندان و شرکت کنندگان در این همایش، پایانی ترین برنامه این همایش بود.
———————————————————————————————————————————————————————————
جهت مشاهده گزارش تصویری بخش گفتگوی عکاسان در این همایش " ایـنـجـا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست