1. خانه
  2. اخبار
  3. پژوهشگر هندی: شعر «اخوان ثالث» زندگی مردم ایران را عکاسی می‌کند

پژوهشگر هندی: شعر «اخوان ثالث» زندگی مردم ایران را عکاسی می‌کند

خبرگزاری فارس: «عتیق الرحمن» در همایش بین‌المللی ادبیات معاصر فارسی گفت: شعر اخوان ثالث سراسر زندگی سیاسی و اجتماعی مردم ایران را عکاسی می‌کند.



به گزارش خبرنگار ادبی فارس، «عتیق الرحمن» در همایش بین‌المللی ادبیات معاصر فارسی به ارائه مقاله با عنوان «سنت شکنی مهدی اخوان ثالث در حماسه سرایی فارسی معاصر» پرداخت.
این پژوهشگر که از هند در همایش بین‌المللی ادبیات معاصر فارسی سخنرانی می‌کرد، گفت: اخوان ثالث از شخصیت‌های مهم معاصر است که دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی است که وضعیت ایران را در اشعارش به خوبی نشان داده است.
وی ادامه داد: اخوان ثالث در مجموعه «آخر شاهنامه» فرهنگ قبل از اسلام در ایران را به خوبی بیان کرده است و شعر او سیاسی نیست، بلکه اجتماعی است. چراکه شعر اخوان ثالث سراسر زندگی مردم ایران را عکاسی می‌کند.

عتیق الرحمن با اشاره به شعر نو حماسی در ایران عنوان کرد: شعر نو حماسی پس از فردوسی و ناصر خسرو با زبان نیمایی و با سبک خراسانی توسط اخوان ثالث سروده شد و او استادانه مشکل‌ترین مفاهیم روز را در قالب نو و با ترکیبی از ساختار کهن درهم آمیخت.

این پژوهشگر هندی ضمن خواندن اشعاری از اخوان ثالث تصریح کرد: روح روایتگری در اشعار اخوان ثالث موجود است و توصیف در اشعارش به تکامل می‌رسد. مثل شعر «طلوع» در مجموعه «آخر شاهنامه».
عتیق الرحمن با بیان اینکه اخوان آثار باستانی را به شیوه نو بیان کرد، اظهار داشت: مهم‌ترین اثر اخوان ثالث «آخر شاهنامه» است که با تأثیر از فردوسی نوشته شده است. اخوان با علاقه به فرهنگ اساطیری، حماسی و فرهنگ ایران باستان اشعارش را می‌نوشت.

وی خاطرنشان کرد: اخوان صمیمانه زیست و صمیمیت خود را در شعرش نیز منعکس کرد. وطن پرستی و ایران دوستی اخوان در اشعارش متجلی است و این ویژگی او به قدری زبانزد است که نیاز به سخن دیگری نمی‌گذارد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست