1. خانه
  2. اخبار
  3. پیام کانون توانا به مناسبت روزجهانی معلولین و برگزاری جشنواره

پیام کانون توانا به مناسبت روزجهانی معلولین و برگزاری جشنواره

کانون معلولین توانا به عنوان برگزارکننده نخستین جشنواره سراسری عکس با موضوع معلولان(نگاه نو) به مناسبت روز جهانی معلولان پیامی را منتشر کرد.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از دبیرخانه این جشنواره، کانون معلولین توانا به مناسبت سوم ماه دسامبر، روز جهانی معلولان در پیامی رویکردی نو در عرصه توجه به نیازهای معلولان را برای جامعه هنرمندان به ویژه عکاسان ارائه نمود.

در این پیام که به قلم بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره کانون منتشر گردیده، آمده است:
خوشبختانه! ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که جلب ترحم عمومی و مشارکت مردمی برای جمع آوری کمک بلاعوض برای معلولان دیگرجایگاهی ندارد و جهت دهی حس نوعدوستی و برانگیختن ترحم انسانها به سوی معلولان، فاقد وجاهت است و نفس جمع آوری کمک بلاعوض برای معلولان، حس ناتوانی را در معلولان نهادینه و استقلال فردی را ازآنها سلب می کند.

پیام کانون توانا به مناسبت روزجهانی معلولین و برگزاری جشنواره سیدمحمد موسوی که عنوان مشاور را در نخستین جشنواره سراسری عکس با موضوع معلولان(نگاه نو) برعهده دارد، می افزاید: ما براین باوریم که قانون مداری و پرداختن به حقوق اجتماعی معلولان و در نتیجه ایجاد فرصت های برابر برای عزیزانی که از محدودیت جسمی رنج می برند، آنها را در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی به بالندگی و توانمندی سوق داده و در همه زمینه ها شرایط را برای رشد استعدادهای بالقوه آنان مهیا خواهد کرد.

وی در بخشی از این پیام خطاب به رهبر معظم انقلاب، آورده است: اگر چه " معلولیت ناتوانی نیست بلکه محدودیت در کالبد انسانهاست و این محدودیت سرآغاز پرواز روح است " لیکن رویکردی نو و حمایتی ویژه از سوی متولیان و مسوولان لازم است تا در سایه تلاش صادقانه و قانونمند، ناخواسته محدودیتها را به محرومیت نکشانند، رویکردی بدیع که بهای اصلی را برای اندیشه انسانها قائل است و کمک بلاعوض را در تناقض با کرامت انسانی معلولان می داند.

وی در ادامه دستیابی معلولان به قله های بلند موفقیت را در گرو تحقق برابری فرصتها برای معلولان دانسته و یادآور گردیده اند که: دولت و سازمانهای حمایتی نباید با نگاه ترحم آمیز، به مشکلات معلولان بپردازند و یا به اشکال مختلف آنها را به عنوان سمبل محرومیت و فقر به کار بگیرند، بلکه امروز انتظار می رود که خادمین این ملت در سایه راهنمایی های مدبرانه و حمایتهای بی شائبه حضرتعالی، توجه ویژه ای به حقوق اجتماعی معلولان معطوف کنند تا یک رویکردی صحیح، بسترساز حضور معلولان در عرصه های مختلف باشد و الگوی موفقی از ارج نهادن به شان ومنزلت انسانها در جوامع اسلامی را به جهانیان معرفی کند تا دیگر حکومت های مدعی نیز با الهام پذیری از نگاه دین مبین اسلام به حقوق انسانها، احترام به عزت و کرامت انسانی معلولان را سرلوحه امورخود قرار دهند.

در ادامه این پیام سیدمحمد موسوی، درد دلی را خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کردند که: از حضرتعالی انتظار داریم تا انشاا.. در راستای تحقق شعار برابری فرصتها و رفع محرومیت های اجتماعی معلولان، به مجلس معزز و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران دستور فرمایید نسبت به حقوق اجتماعی معلولان، بیش از پیش بکوشند.
در ادامه این پیام نیز رئیس هیئت مدیره کانون توانا ضمن تبریک این روز جهانی با اشاره به فلسفه فکری کانون که سازندگی بشر را حاصل محدودیت انسانها می داند، خطاب به معلولان کشور می افزایند: برادر و خواهر معلولم! اکنون که با تو سخن می گویم، بغض در گلویم پنهان است؛ چرا که در اغلب کشورهای جهان، دولت ها از پی ناآگاهی به حقوق اجتماعی معلولان و عدم ایجاد فرصت های برابر این گونه تو را به استضعاف کشیده و با نگرشی غلط تو را مستحقِ ترحم و دلسوزی می دانند. وی همچنین در سخنی با سازمانهای حمایتیِ دولتی، متولیان، موسسان و مدیران خیراندیش سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان آورده است: حالا که فراتر از زمینیان می اندیشید، بدانید که هر زمان که بر احساسات انسان دوستانه خیرین و اغنیا تمرکز می کنید تا با جذب کمک بلاعوض، نیازهای مادی معلولان را مرتفع کنید، شاید در آن لحظه احساس خوبی داشته باشید ولی ناخواسته به معلولان، محرومیت و ناتوانی را القا می کنید.
سیدمحمد موسوی در خاتمه پیام خود با آرزوی رسیدن روزی که ngo ها انرژی خود را صرف تخریب شخصیت معلولان نکنند و به حقوق قانونی آنها و تحقق برابری فرصتها بیندیشند، می افزاید: دست کم ماکه خود را مدافعان حقوق معلولان می دانیم، ناخواسته آنها را به استضعاف نکشانیم زیرا باید پذیرفت که معلولان صرف نظر از توان جسمی، می توانند در عرصه فکر و اندیشه، گام های بلندی در جامعه خود بردارند

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست