1. خانه
  2. اخبار
  3. گفتگویی کوتاه با مسعود زارعیان، دبیر مسابقه عکس «روحانیت»

گفتگویی کوتاه با مسعود زارعیان، دبیر مسابقه عکس «روحانیت»

 

در آخرین روزهای اتمام مهلت جمع آوری عکس و ارسال اثر به جشنواره عکس با موضوع "روحانیت" مطابق پرسش هایی که از سوی مخاطبین و برخی شرکت کنندگان جشنواره به  "پایگاه عکس چیلیک" ارسال گردید، گفتگویی ترتیب دادیم که ضمن تشکر از کاربران و مخاطبان این پایگاه، از دبیر محترم جشنواره روحانیت به واسطه ی صرف زمان و شرکت در این گفتگو قدردانی می کنیم:

– با معرفی خود و عنوان مسئولیت، در این مسابقه شروع می کنیم؟
با نام و یاد آرام بخش دلها و تنها استادتصویرگر روزگار، مسعود زارعیان هستم و دبیری جشنواره عکس روحانیت را بر عهده دارم.

– نهاد برگزار کننده این جشنواره کجا است؟ و با چه رویکردی قالب عکس را برای موضوع "روحانیت"انتخاب کرده اید؟
طرح اولیه برگزاری این جشنواره در ابتدا به گروه مبلغان هنرمند ارایه شد و این گروه با توجه به اینکه زیرمجموعه ی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی محسوب می شود پس از کارشناسی و بررسی و احساس نیاز، با برگزاری این جشنواره موافقت کردند و هم اکنون هم در روزهای دریافت عکس از سوی شرکت کنندگان محترم به سر می بریم. اما انتخاب قالب عکس تنها به دلیل رویکرد این قالب به سمت و سوی واقع گرایانه و باورمحور بودنش بوده است چرا که امروزه فراگیرترین ابزار ثبت و ضبط تصویر در عموم اقشار جامعه دوربین عکاسی است و فراگیری این ابزار نگاه های گوناگونی را نسبت به حضور قشر روحانی در زندگی امروز مردمان رقم زده و می زند و گروه مبلغان هنرمند با انجام و برگزاری این جشنواره – به امید خدا – بستری مناسب برای شناخت و تاثیر نقش روحانی در شقوق گوناگون اجتماعی در جامعه امروز را به عنوان یک رسالت تعریف شده دامن زده است .

– علت انتخاب عنوانی چون "روحانیت" به عنوان موضوع جشنواره و پرهیز از طرح جامع اهداف و یا عنوانی ادبی به عنوان موضوع چیست؟
از آنجا که برای اولین بار روحانیت موضوع یک جشنواره عکس قرار می گرفت، می خواستیم با پرهیز از آوردن عنوانی مجازی، ادبی و یا غیر مستقیم، قضاوتی راجع به روحانیت صورت بگیرد و انتقال شکل گیری این ذهنیت مخاطب را محدود کرده و انتقال این قضاوت به شرکت کنندگان امکان بسط فکری موضوع را از آنان سلب نماید .
این شد که از همان ابتدا بروز و نمود خلاقیت هنرمندان عکاس را محترم دانسته و به آن بها دادیم تا برای ارائه آثار دچار چالش نشوند و با رویکردی نسبتا آزاد و خلاقانه به تولید اثر بپردازند.

– اهم اهداف برگزاری این جشنواره به ویژه با طرح این عنوان چیست؟
برای این منظور نیاز بود دیدگاه های متفاوت نسبت به حضور روحانیون در جامعه را رصد کنیم و از زوایای گوناگون به این موضوع بپردازیم .
به تعبیر رهبری معظم انقلاب هنر بیانی دقیق نافذ، رسا و ماندگار است. پس می توان از هنر به عنوان ابزاری استفاده نمود و مخصوصا هنر عکاسی که امروزه رواج یافته و همه گیر و همچنین شناخته شده است.
در جهان امروز یک عکس به عنوان سندی محکم قابل استفاده بوده و می توان از آن برای انتقال پیام کمک گرفت و چه نیکواست زمانی که در خدمت انتقال پیام های ارزشی و دینی قرار گیرد.
واضح است که روحانیون رابط بین دین و مردم هستند و در بیشتر شئون زندگی ما نقش بسزایی دارند پس با کم کردن فاصله بین روحانیون و مردم در واقع فاصله بین جامعه و دین کم می شود چرا که زمینه برای تبلیغ و نشر معارف دین و اخلاق فراهم می شود همچنین شناخت و معرفی هویت و رسالت طلبگی، تبیین نقش هدایتگر و تأثیرگذار روحانیت و بررسی ظرفیت‌های ایجاد شده در عرصه تبلیغ از دیگر اهداف جشنواره بوده است.

– با توجه به اولین دوره برگزاری این جشنواره، تا چه حد هنرمندان و جامعه عکاسی را مهیای فعالیت در این موضوع دیده اید؟
حضور روحانیون در عرصه های مختلف اجتماع ظرفیت بالایی را برای انعکاس فعالیت آنها فراهم می آورد و زمینه عکاسی با این موضوع بسیار زیاد است این پتانسیل در آثار رسیده به دبیرخانه تاکنون کاملا مشهود است و انشالله می خواهیم زمینه را فراهم نموده تا دوره های بعدی جشنواره هم برگزار شود و به وسعت بین المللی ارتقاء یابد.
استعداد عکاسی در کشورمان بالااست و هنرمندان عکاس ما عملکرد خوبی را در سطح بین المللی داشته اند و باید از این ظرفیت در سح جهانی و دنیای اسلام استفاده نمود.

– با توجه به تمدید مهلت دریافت عکس توسط دبیرخانه، آیا از جمله دلایل تمدید، بخشی به رغبت مخاطب برمی گردد و یا دلایل دیگری علت تمدید از سوی دبیرخانه بوده است؟
علی رغم سعی وافر همکاران بنده در بخش اطلاع رسانی جشنواره، مطلع شدیم که به دلیل مقارن شدن با برخی مناسبت ها و روزها، پوشش شایسته ای که مد نظر بوده میسر نشده و بخش اطلاع رسانی آنچنان که بایست جامعیت داشته باشد، صورت نگرفته است و ارتباط بنده با شهرها و استان های مختلف کشور به ویژه با هنرمندان و عکاسان این مسئله را به روشنی در ذهن بنده تایید کرد و همچنین مشغولیت و تراکم کاری برخی عکاسان در این ایام پر خبر و تمکین از پیشنهاد علاقه مندان به شرکت در جشنواره و به منظور بالا بردن میزان رضایت مندی عکاسان مرتبط با دبیرخانه و همچنین صرف دقت در برخی مسائل داخلی موجب شد تا بنا به درخواست مخاطبین، دبیرخانه مسابقه مهات دریافت آثار را تا دهم مردادماه تمدید نماید.

– از برگزاری این مسابقه گفتید و دوره ی بعدی این جشنواره. لطفا! بیشتر توضیح دهید؟
اجازه بدهید با برگزاری و اعلام نتایج اولین دوره ی این جشنواره و مشورت با دوستان عکاس و شناسایی راهکارهای لازم  جهت ارتقای کمی و کیفی جشنواره  و نقاط ضعف در اجرا و همچنین شاخص های موفق در سطوح مختلف از طرح تا نتیجه بررسی شوند تا در اولین مجال ممکن از چگونگی شیوه برگزاری این جشنواره در آینده ای نه چندان دور همگان را مطلع نماییم.

– و اما آقای زارعیان! کلام آخر؟
با توجه به عدم امکان تمدید مهلت دریافت عکس از سوی برگزارکننده عکاسان را به ارسال به هنگام آثار به دبیرخانه ی جشنواره دعوت می کنم و از تمامی کسانی که در مسیر برگزاری و اطلاع رسانی این حرکت یاری گر ما بودند قدردانی و تشکر می کنم.

گفتگو: هاله حیدری
تنظیم: علی رضا گلشن

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست