1. خانه
  2. اخبار
  3. آثار عکاسی مرتضی ممیز در خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید

آثار عکاسی مرتضی ممیز در خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید

به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مرتضی ممیز،‌آثار عکاسی وی به همراه آثاری از برونومونگوتسی طراح سوئیسی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، پنجمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز ۵ آذرماه سال جاری با نمایشگاهی از آثار یک طراح مطرح سوئیسی و آثار عکاسی مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
برونومونگوتسی از دوستان قدیمی مرتضی ممیز بود که بارها با یکدیگر دیدار کرده بودند اما هیچ گاه فرصتی برای نمایش آثارش در ایران فراهم نشده بود که بنیاد مرتضی ممیز اکنون به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت این هنرمند از این طراح سوئیسی برای نمایش آثارش در ایران دعوت کرده است.
این نمایشگاه تا ۱۱ آذرماه برپاست و در مدت زمان برپایی این نمایشگاه، مراسم سخنرانی و نمایش آثار برونو مونگوتسی نیزدر تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان ایران نیز نمایشگاهی از آثار عکاسی مرتضی ممیز به نمایش گذاشته می‌شود که این عکس‌ها پیش از این یک بار در زمان حیات مرتضی ممیز در نگارخانه راه ابریشم به نمایش درآمده بود.
به گزارش فارس، زنده یاد مرتضی ممیز، از درخشان ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های هنر یکصد سال اخیر ایران به شمار می‌رود که از او با عنوان «پدر گرافیک ایران»‌ یاد می‌شود.
مرتضی ممیز متولد ۱۳۱۵ و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس بود.
او مدیر هنری و طراح گرافیک نشریاتی چون ایران آباد، کتاب و کیهان هفته، فرهنگ کاوش نگین، فرهنگ و زندگی، رودکی، فصل نامه خاورمیانه، گفت وگو و پیام امروز بوده و مسئولیت طراحی صحنه و لباس ۱۴تئاتر و دو فیلم سینمایی را نیز بر عهده داشت و بسیاری از پوسترهای رویدادها و بیلبوردهای فیلم های سینمایی مطرح را او طراحی کرده بود.
مرتضی ممیز کارگردان و طراح سه فیلم کوتاه نیز بوده و طراحی و نقاشی، طراحی روی جلد، طراحی اعلان و نشانه‌ها، حرف‌های تجربه و سایر مقالات، ازجمله تالیفات او به شمار می‌رود.
نشان رتبه اول دانشگاه هنرهای زیبا، دیپلم بینال پوستر ورشو، جایزه طراح شاعر از فستیوال فیلم کن، دیپلم برای فیلم یک نقطه سبز از فستیوال مسکو، فیلم برگزیده جشنواره سینمایی بیروت و جایزه ممتاز نمایشگاه طراحی امروز از نشان درجه یک دولتی از جمله افتخاراتی است که در کارنامه این چهره ماندگار هنر ایران ثبت شده است.
این هنرمند تأثیرگذار در طراحی گرافیک ایران، سرانجام بامداد شنبه ۵ آذرماه سال ۱۳۸۴ بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت و پیکرش در باغبان کلا واقع در کردان کرج به خاک سپرده شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست