1. خانه
  2. اخبار
  3. آغاز لیزر اسکن سه بعدی مسجد جامع فرومد شاهرود شاهکار معماری ایرانی اسلامی

آغاز لیزر اسکن سه بعدی مسجد جامع فرومد شاهرود شاهکار معماری ایرانی اسلامی

کارشناس حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان از شروع عملیات لیزر اسکن، سه بعدی، مسجد جامع فرومد شاهرود خبر داد.
 

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران " ایسکانیوز " محمد طاهریان گفت: این اقدام به دلیل اهمیت این مسجد به عنوان یکی از مساجد منحصر به فرد کشور، قبل از اجرای طرح های مرمت و احیا صورت می گیرد. وی افزود: فاز نخست این طرح شامل تهیه اسکن سه بعدی از کل بنا و مقداری ازبافت پیرامون است و فاز دوم نیز تهیه عکس های تخت و فتوگرامتری از تزئینات بنا است که با اعتبار ۲۹۰میلیون ریال اجرا می شود.
وی اظهار داشت: طرح لیزر اسکن دو سال است که در کشور آغاز شده و این بنا نخستین بنای تاریخی مهم استان است که با لیزر اسکن مستند سازی و مرمت می شود.
مسجد جامع فرومد از معدود مساجدی است که گچ بری، تزیینات، نقوش و کاشی کاری های بسیار زیبای متعلق به قرون چهارم تا هفتم هجری را دارد و از این حیث در زمره آثار مهم و نادر تاریخی کشور محسوب می شود. طاهریان گفت: پس از لیزر اسکن و مستند سازی چگونگی اجرای طرح های مرمت، احیاء و آسیب شناسی بنا و زمان اجرای آن مشخص می شود.
خرابه های مسجد جامع فرومد که تاریخ بنای آن معلوم نیست، نشان از قدمت تاریخی فرومد در دوران های مختلف به ویژه در قرن هفتم و همزمان با تسلط ایلخانان مغول و ایجاد نهضت سربداران دارد، قصبه فرومد در ۱۶۵کیلومتری شمال شرقی شاهرود واقع شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست