1. خانه
  2. اخبار
  3. اسامی برگزیدگان سوگواره عکس ۷۲ راوی آسمان

اسامی برگزیدگان سوگواره عکس ۷۲ راوی آسمان

برگزیدگان چهارمین سوگواره ملی ۷۲ راوی آسمان و متن بیانیه هیأت داوران بخش عکس به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان جنوبی برگزیدگان چهارمین سوگواره ملی ۷۲ راوی آسمان معرفی و تقدیر شدند.
رضا ملک کیانی دبیر عکس چهارمین سوگواره عکس ۷۲ راوی آسمان گفت: داوری عکس پنجشنبه ۱۴ دی ماه توسط دکتر محمدعلی بیدختی، احمد عابدی و سیروس سروری به پایان رسید و تعداد ۳۵ قطعه اثر به نمایشگاه سوگواره راه یافت که از بین آثار راه یافته به نمایشگاه نفرات ذیل موفق به کسب نفرات اول تا سوم گردیدند.

بیانیه هیئت داوران بخش عکس چهارمین سوگواره ی ۷۲ راوی
عاشورا در مرزهای دین پیام دینداری راستین و به دور از انحراف و جا نسپاری برای حفظ نهاد دین و محتوای پاک الهی آن را دارد و خارج از مرز های دین نیز الهام بخش آزادگی و وارستگی از مطامع مادی و حفظ شرافت بشری و پایمردی بر سر حفظ عقیده و آرمان را به هر انسان اندیشمند و دردمند می بخشد. تلاش برای گسترش ندای امید بخش و رهایی بخش سالار شهیدان امام حسین(ع) و تحکیم و تعمیق آموزه های تاریخ ساز آن وجود الهی پاک و پاکباخته، نه یک تمایل صرف بلکه وظیفه ای دینی و بشری است که هریک باید به قدر توش و توان و دانش و هنر خود در آن سهیم باشیم.
سوگواره ۷۲ راوی که اینک چهارمین دوره برگزاری آن را شاهدیم، بی تردید تلاشی ارزشمند و موثر در جهت تبیین و تبلیغ فرهنگ عاشورایی بوده و تداوم آن اثرات و دستاوردهای گرانقدری را در پی خواهد داشت. هیأت داوران بخش عکاسی این سوگواره از نیک اندیشی، خلاقیت و زحمات پایه گذاران و مسئولین این سوگواره بویژه ریاست محترم حوزه هنری استان خراسان جنوبی قدردانی می نماید.

توجه به رسانه قدرتمند عکاسی که از بدو پیدایش تا کنون همواره ابعاد مختلف زیست و فرهنگ بشری را در سویه های مختلف فکری، عاطفی، روانشناسانه، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تحت تأثیر خود قرارداده و همواره شگفتی ساز و چشم ربا و اندیشه پرور بوده است، ضرورتی فرهنگی است که چنانچه به درستی و با عنایت به تمام جوانب و در سطح کیفی مطلوب برگزار شود، پیش برنده و ارتقاء دهنده سطح اندیشه و غنای احساس و طرز زندگی اعضای جوامع تمدنی بشری خواهد بود.

مبتنی بر این مقدمات باید پذیرفت که عکاسی از عاشورا و محرم و مراسم و عناصر و معناهای تأثیر گذاری های ارزشمند فرهنگی و فکری بوده که عکاسان شرکت کننده در این فعالیت به خوبی قدر آن را دانسته و در موارد بسیاری از پس انجام وظیفه معنوی و با ارزش آن برآمده اند.

هیئت داوران با سپاس از تمامی عکاسان شرکت کننده در چهارمین سوگواره ی ۷۲ راوی، اعلام می دارد با کمال امانتداری و دقت به مشاهده و ارزیابی تعداد ۲۰۵۶ عکس رسیده به دبیرخانه سوگواره پرداخته و آثار برتر را بر اساس اسلوب های فنی و هنری برگزیده است و در این راستا این چند معیار را اساس کار داوری قرار داده است:
کیفیت فنی و بهره گیری مطلوب از ابزار، خلاقیت و کمال گرایی در دیدگاه و بیان، سنجیدگی و نظم و جذابیت بصری، همسویی محتوا و پیام با محورهای اعلام شده سوگواره یعنی: تنوع و جذابیت نمادهای عزاداری و حضور آن ها در فرهنگ متنوع عزاداری مردم.

به این ترتیب در مرحله نخست تعداد عکس از ۳۵ برای چاپ و ارائه در نمایشگاه انتخاب شد و در مرحله بعد عکاسان برتر از میان این عکس ها انتخاب شد. در آثاری که رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند یا مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند، ویژگی ها و برجستگی های قابل توجهی وجود داشته است مانند: توانایی در اجرای درست ایده هنری، نوجویی در نگاه و زاویه دید، زیبایی و جذابیت ساختار بصری، ثبت موضوعات ویژه و گوشه هایی کمتر دیده شده از فرهنگ عزاداری، افزودن لایه های معنایی و عاطفی به سطح اولیه و ظاهری تصویر، پیوند قدرتمند و درهم تنیده ظاهر و محتوا. در پایان هیئت داوران توجه مسئولین و عکاسان محترم را به چند نکته جلب می کند:
– لازم است در سال های آینده به حیطه های دیگر عکاسی مانند عکاسی ابداعی و تخیلی نیز توجه و از ظرفیت و توان آن برای بیان مسائل فرهنگی و اجتماعی بهره گیری شود.
– شایسته است عکاسان محترم از پرداختن به موضوعات تکراری یا از تکرار و تقلید در نحوه ی پرداختن به موضوعات که به خلق عکس های بی اثر و غیر جذاب می انجامد، پرهیز نمایند.
– لازم است عکاسان محترم به ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت فنی عکس ها که مستلزم دقت در تمامی مراحل خلق عکس از انتخاب ابزار و تنظیم نور و دوربین تا ویرایش آثار است توجه کافی مبذول دارند. در میان عکس های ارائه دیده شده موارد بسیاری وجود داشت که علی رغم داشتن سوژه و دیدگاه جذاب به دلیل نداشتن کیفیت فنی قابل قبول از گردونه قضاوت حذف شد.
– شایسته است مسئولین محترم در راستای افزایش کیفی آثار در کنار سوگواره اقدام به برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و موارد مشابه اقدام نمایند.
از خداوند متعال توفیق همه کوشندگان عرصه های فرهنگی و هنری و دوام و قوام هرچه بیشتر ارزش های آیینی و معنوی را آرزومندیم.

                                                                                                          با احترام، هیئت داوران چهارمین سوگواره ی ۷۲ راوی
                                                                                                            محمدعلی بیدختی، احمد عابدی، سیروس سروری 
                                                                                                                              دی ماه ۱۳۹۱، بیرجند

۱- نفر اول: مهدی طاهری از تهران و کسب جایزه ۷ میلیون ریالی
۲- نفر دوم: رضا نجفلو از زنجان و کسب جایزه ۵ میلیون ریالی
۳- نفر سوم: به صورت مشترک حسین ملکی از اردبیل و ناصر محمدی از زنجان و کسب جایزه ۳ میلیون ریالی
همچنین هیأت داوران چهارمین سوگواره ملی ۷۲ راوی آسمان از دو نفر از عکاسان استانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته بود تقدیر نمودند:
۱- یوسف طوقی از بیرجند و کسب جایزه یک و نیم میلیون ریالی
۲- حسین توحیدی فرد از بیرجند و کسب جایزه یک و نیم میلیون ریالی
اختتامیه چهارمین سوگواره ۷۲ راوی آسمان ۱۸ دی ماه ساعت ۱۸ در محل سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار و از نفرات برتر تقدیر شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست